Marian Majer reaguje a odpovedá na prijatie ponuky na dodanie 160 ks obrnených vozidiel 4x4 JLTV od americkej spoločnosti Oshkosh. Uverejnil to na osobnom FB profile. (odpovedal aj na jednu otázku ktorú som mu predtým k 4x4 JLTV položil)
https://www.facebook.com/marian.majer/p ... s5Cbwpg3Rl
MO SR PRIJALO PONUKU NA DODÁVKU VOZIDIEL 4x4 OSHKOSH JLTV

Minister obrany Martin Sklenar dnes na základe rozhodnutia vlády z minulého týždňa svojím podpisom potvrdil prijatie ponuky na dodanie 160 ks obrnených vozidiel 4x4 JLTV od americkej spoločnosti Oshkosh. Ako som už uviedol pred pár dňami, ide o jeden z dôležitých modernizačných projektov, ktorý prispeje k modernizácii a zvýšeniu kvality a spôsobilostí pozemných síl Ozbrojené sily Slovenskej republiky .

Keďže sa od rozhodnutia vlády objavilo vo verejnom a mediálnom priestore viacero nepresných a zavádzajúcich informácií, je dôležité opäť uviesť niekoľko faktov:

Koľko Slovensko za vozidlá zaplatí?

Financovanie projektu nebude zo slovenského rozpočtu, ale prostredníctvom fondu pre zahraničné nákupy vlády USA (Foreign Military Fund - FMF), ktoré boli Slovensku poskytnuté vo výške 200 miliónov dolárov s podmienkou využitia na obstaranie produktov vyrábaných americkými spoločnosťami. Na účel obstarania vozidiel bude z tejto sumy použitých 190 miliónov USD (teda asi 170 mil. EUR), pričom výdavkom pre MO SR bude LEN platba 20 % DPH, ktorú rezort odvedie do štátnej pokladnice, a teda tieto prostriedky zostanú v štátnom rozpočte.

Prečo nie 192, ale 160 kusov vozidiel?

Pôvodne bolo na základe predpokladaných kalkulácií avizované dodanie 192 vozidiel. Nižší počet vozidiel oproti pôvodne avizovanému počtu je spôsobený rozdielom v predpokladanej a reálnej cene, ktorá sa mení v dôsledku inflácie a celosvetového dopytu po vojenskom materiáli. Časť vozidiel by pritom mala prísť na Slovensko už v roku 2025, zvyšok v roku 2026.

Nemohli sme od USA obstarať niečo iné?

Teoreticky mohli, ale požiadavka OS SR na obstaranie takejto spôsobilosti z uvedených amerických prostriedkov vyplynula z dlhodobej potreby takéhoto typu vozidiel pre našich vojakov. Tá sa v rezorte objavuje už viac ako 10 rokov a predošlé vedenia ju nedokázali naplniť. Zároveň toto rozhodnutie súviselo okrem bezpečnostných potrieb aj s realistickým zhodnotením cenových rámcov a časových možností pre lehoty dodania. Čiže áno, mohli sme USA požiadať aj o ponuky na iný typ techniky (napríklad protivzdušná obrana), ale ich dodanie by bolo oveľa neskôr a s oveľa vyššími nákladmi. Inak povedané, 200 miliónov by zďaleka nestačilo a dodávka by nebola o dva roky, ale museli by sme čakať približne 5-7 rokov.

Načo budú vozidlá používané?

Primárne budú vozidlá 4x4 využité na monitorovanie a hliadkovanie napr. na hraniciach, pri strážení vojenských objektov, a to tak na území SR, ako aj v medzinárodných misiách. V prípade zapojenia do medzinárodných misií bude ich výhodou značná miera interoperability a servisovateľnosti. Okrem SR ich už teraz používa alebo v krátkom čase bude používať ďalších 7 krajín NATO, samozrejme vrátane USA.

Je cena za vozidlá primeraná a neboli v minulosti predpokladané náklady nižšie?

Nie neboli. V roku 2017 predložilo vtedajšie vedenie MO SR na vládu materiál s predpokladom obstarania 404 kusov vozidiel s predpokladanou celkovou sumou 782,7 mil. EUR s DPH, pričom cena samotných vozidiel mala tvoriť 730 mil. EUR. Jednotková cena bola odhadovaná v intervale medzi 1,2 až 3,5 mil. EUR podľa variantu (v priemere cca 1,9 mil. EUR). V roku 2019 bola na základe ďalšieho materiálu z vlády vyhlásená užšia súťaž na obstarania aktualizovaného množstva 424 kusov vozidiel s predpokladanou cenou 385 mil. EUR s DPH (uvádzaná bola suma bez DPH a to 321 mil. EUR). To sa môže zdať ako výhodnejší predpoklad, z požiadavky však vypadli veže so zbraňovým systémom, ktoré tvoria veľmi podstatnú časť ceny vozidla. Preto navrhovaná cena je primeraná, pričom zahŕňa aj zbraňovú stanicu CROWS, náhradné diely, špeciálne technické prostriedky, tréning a servis a komunikačné a informačné systémy.

Nemohli sme radšej uprednostniť slovenského výrobcu?

Priame zadanie zakázky pre slovenského výrobcu (ani akéhokoľvek iného zahraničného výrobcu mimo mechanizmu FMS/FMF) nie je podľa nášho zákona o verejnom obstarávaní možné. Ak teda niekto tvrdí, že sme mali uprednostniť domáceho výrobcu, tak buď nepozná zákon, alebo je ho pripravený porušovať. Pretože takýto výrobca by musel vzísť z transparentnej súťaže, resp. z procesov verejného obstarávania. V prospech vozidla JLTV Oshkosh v tejto chvíli hovorí aj overené používanie v tisíckach kusov a veľká manévrovateľnosť s pomerne nízkou váhou cca 6 ton (viaceré konkurenčné vozidlá vážia približne dvojnásobok).

Bude v prípade tohto projektu zapojený slovenský priemysel?

Hoci ide o iný typ obstarávania, ako napríklad v prípade pásových alebo kolesových bojových obrnených vozidiel, s výrobcom komunikujeme ohľadne servisu techniky na Slovensku a ďalšej firemnej spolupráce. V rámci nej má štátna spoločnosť KONŠTRUKTA-Defence už skoro rok podpísané memorandum o vývoji spoločného produktu obranného priemyslu. Zároveň sa na Slovensku bude kompletizovať so zbraňovou vežou. Čiže ak niekto tvrdí, že zapojenie slovenských spoločností do modernizácie OS SR ostáva len "na papieri" na základe nejakých fiktívnych čísel, tak buď nepozná realitu, alebo účelovo zavádza. Odporúčam daným ľuďom navštíviť tieto podniky a vypočuť si ich výzvy, ktorým musia vďaka novej práci čeliť: nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily či predĺžené lehoty na dodávky surových materiálov. To svedčí o presnom opaku, ako sú spomínané tvrdenia.