Bitevní křižníky - 3.část - konstrukce ostatních států
Napsal: 6/8/2006, 12:20
Kromě Velké Británie a Německa zařadil bitevní křižníky do výzbroje již jen jeden stát, Japonsko.
Pod dojmem z britských konstrukcí si v roce 1909 Japonské císařské námořnictvo objednalo v Anglii svou první loď tohoto typu. Byla oslovena loděnice v Barrow-in-Furness patřící společnosti Vickers. Její šéfkonstruktér Sir George Thurston vzal jako základ plány bitevní lodi Ressadyie , výrazně je modifikoval a výsledkem byl jeden z nejlepších bitevních křižníků té doby.
Plavidlo s délkou 214.6, šířkou 28 a ponorem 8.4 metru mělo standardní výtlak 27500 a plný 32200 tun. Boční pancéřový pás dosahoval tloušťky až 203 mm, palubu chránilo 70 mm a čela dělových věží 234 mm oceli. Tyto hodnoty jsou sice podobné jako u plavidel třídy Lion, díky důmyslnějšímu vnitřnímu členění se však časem Kongo ukázalo jako mnohem odolnější. Jeho vliv je možno vypozorovat u britského plavidla Tiger, jehož plány byly průběžně upravovány podle japonské lodě.
Na přání zákazníka bylo jako hlavní výzbroj použito osm děl 14"/45 Vickers Mk "A" rozmístěných do dvou věží na přídi a dvou na zádi. Doplňovalo je šestnáct kasematových děl 6"/50 (15.2 cm) Mk III a stejný počet děl 12-pdr (3"/40)12cwt QF.
Strojovna, vybavená Parsonsovými turbínami umožňovala výkon 64000 koní a čtyřmi šrouby poháněná loď mohla vyvinout maximální rychlost až 27.5 uzlu (cca 51 km/h).
Japonci spolu s lodí odkoupili i kompletní dokumentaci a plány a loděnice v Kobe, Yokosuce a Nagasaki podle nich postavily další tři jednotky (Hiei, Haruna a Kirišima).
Kongo na fotografii pravděpodobně z roku 1919
Tři plavidla prošla mimo běžných oprav a úprav postupně mezi lety 1924-1931 rozsáhlými rekonstrukcemi. Mimo Hiei, ta byla v letech 1929-1932 demilitarizována a sloužila jako školní loď. Přišla o boční pancíř a jednu věž s děly hlavní ráže. Výtlak klesl na 19500 tun, výkon částečně vyřazené strojovny na 13800 koní a rychlost na pouhých 18 uzlů. Druhou rekonstrukci mezi lety 1933-1940 podstopily již všechny čtyři jednotky a modernizace byla tak důkladná, že z původních plavidel zůstal jen trup a hlavní výzbroj. V meziválečném období došlo k překlasifikování na rychlé bitevní lodě a jako takové se zůčastnily války v Pacifiku.
Kongo bylo potopeno ve Formoské (Tchajwanské) úžině v prosinci 1944, Hiei a Kirišima v průběhu Guadalcanalské kampaně v prosinci 1942 a Harunu potopilo americké letectvo v červenci 1945 v Kure.
V letech 1920 a 1921 zahájili Japonci stavbu čtyř bitevních křižníků třídy Amagi [+Akagi, Atago a Takao (neplést si poslední dvě se stejnojmennými těžkými křižníky)]. Plánovaná plavidla měla být obrovská. Délkou 252.4 a šířkou 30.8 a maximálním výtlakem kolem 47000 tun měla být víc než důstojnou protiváhou bitevnímu křižníku Hood.
Výzbrojí však překonávala vše co do té doby vzniklo. Konstruktéři plánovali použít deset děl 41 cm/45 Model 1914 doplněných šestnácti kasematovými děly 14 cm/50 Model 1914 a čtyřmi dvojúčelovými děly 12 cm/45 Model 1921.
Jen pro zajímavost, japonská děla ráže 140 mm vznikla z ryze praktických důvodů. Pro drobné Japonce byl standardní granát ráže 152 mm se svými 45 až 50 kg příliš těžký, což výrazně omezovalo rychlost palby pomocné výzbroje. Proto bylo vyvinuto dělo se sice menší ráží ale s ne o moc horšími penetračními účinky. Co však bylo důležité, granát vážil podle typu „jen“ 38 až 42 kg.
Výkon strojoven byl projektován na 131000 koní a maximální rychlost se měla pohybovat kolem hodnoty 30 uzlů. Boky měl chránit 250, palubu 100 a barbety a dělové věže až 280 mm silný pancíř.
O těchto lodích se toho celkově moc neví, většina konstrukčních výkresů a dokumentace zmizela v průběhu WWII při systematické likvidaci veškerého japonského průmyslu.
Amagi - fotomontáž
Stavba těchto jednotek byla zastavena po podpisu Washingtonské konference o námořním odzbojení. V souladu se závěrečným dokumentem bylo Japoncům povoleno přestavět dva trupy na letadlové lodě. Vedle Akagi byla vybrána i Amagi. Její trup byl ale velmi poškozen zemětřesením v Yokosuce v r. 1923 a tak byl sejně jako dříve Atago a Takao sešrotován. Akagi, již jako letadlová loď, byla potopena v bitvě u ostrova Midway.
Posledními státy které uvažovaly o zařazení bitevních křižníků bylo Rusko a Spojené státy. V roce 1913 zahájili Rusové v loděnici Admiralty v St. Petersburgu stavbu čtyř jednotek třídy Borodino (+ Izmail, Kinburn a Navarin). Také zde měla vzniknout poměrně velká plavidla. S délkou 221.9, šířkou 29.9 metru a standardním výtlakem kolem 32500 tun by to byly v době svého předpokládaného dokončení v letech 1915-1916 největší a nejsilnější bitevní křižníky na světě. Jejich výzbroj mělo podle projektu tvořit 12 děl 356 mm/52 vzor 1913 doplněných 24 děly 130 mm/55 vzor 1913. Rozmístění děl hlavní ráže mělo kopírovat bitevní lodě tříd Gangut a Imperatrica Marija, po třech dělech v každé věži. Po jedné na přídi a na zádi, další mezi komíny a poslední mezi zadním komínem a zadním velitelským stanovištěm. Také pancéřová ochrana těchto lodí měla být na výši, boční pás a čela dělových věží měly mít sílu až 238 mm a palubu mělo krýt v nejvíce exponovaných místech celkem 63 mm pancéřových desek.
Pohonnou jednotku mělo tvořit 25 kotlů Yarrow a 4 Parsonsovy turbíny s celkovým výkonem cca. 68000 koní, což mělo umožnit předpokládanou rychlost do 26.5 uzle.
Práce však postupovaly velmi pomalu a po spuštění se na třídě veškeré práce téměř zastavily. Pak přišla bolševická revoluce a tři lodě byly v roce 1923 sešrotovány. Čtvrtý Izmail, na němž práce pokročily nejvíce byl rozebrán až v roce 1931, Rusové plánovali jeho dokončení ale sešlo z toho kvůli nedostatku peněz a chybějícím zkušenostem se stavbou podobných monster.
Izmail - nákres pravděpodobného vzhledu
Spojené státy přikročily k projektování bitevních křižníků až v roce 1916. A hned ve velkém stylu. Kongres schválil šest obrovských jednotek třídy Lexington (+Constellation, Saratoga, Ranger, Constitution a United States). Mezi rokem 1916 a zahájením stavby v letech 1920-21 bylo probíráno několik možných podob nových plavidel. Nakonec byl z mnoha projektů vybrán ten který předpokládal loď o délce 266.4, šířce 32.8 a ponoru 9.5 metru. Plný výtlak byl spočítán na 43500 tun, výkon strojoven na, na tehdejší dobu, neuvěřitelnou hodnotu 180000 koní (s vyjímkou bitevních lodí třídy Iowa nejvýkonnější strojovna použitá na moři) a rychlost až na 33 uzlů. V průběhu války Saratoga, už jako letadlová loď dosáhla ktrátkodobě naměřené rychlosti 34.99 uzle (64.8 km/h) při výkonu 212702 koní!!
Zajímavostí byly právě strojovny, Američané použili místo tehdy obvyklých parních strojů nebo turbín turboelektrické soustrojí. Strojní průmysl nebyl v té době schopen vyvinout jak turbíny s požadovanými parametry tak ani reduktory které by dokázaly potřebný výkon přenést na šrouby. Proto bylo použito toto odzkoušené a spolehlivé řešení, které však bylo zároveň na tehdejší podmínky extrémně složité a náročné na údržbu.
Projektanti a admirálové se shodli na tom, že lodě budou vyzbrojeny osmi děly 16"/50 Mark 2 a šestnácti děly 6"/53 Mark 12 nebo 14. Boční pancíř však měl být velmi slabý, pouhých 7'' (178 mm) a 5'' (127) síla palub měla být rozdělena mezi tři o síle 38, 38 a 51 mm. Zajímavé řešení, vertikální ochrana nic moc, naopak horizontální velmi kvalitní a to i přesto, že v době stavby se nikdo nemusel obávat střemhlavých bombardérů a protipancéřových pum.
USS Lexington CC1 - fotomontáž
Stejně jako japonská třída Amagi i tyto lodě doplatily na podpis Washingtonské smlouvy. Čtyři jednotky byly sešrotovány a Lexington a Saratoga přestavěny na rozměrově největší letadlové lodě WWII. Jen Šinano je překonávala výtlakem, americké lodě však měly podstatně delší a bohatší život. Lexington byl potopen počátkem května 1942 v bitvě v Korálovém moři a Saratoga dosloužila jako testovací plavidlo projektu Crossroads. Potopila se 25.7.1946 po jaderném úderu Baker.
Ještě několik států uvažovalo o zavedení bitevních křižníků jako kategorie do služby. Mezi ně například patřila Itálie nebo Nizozemí. Tyto snahy však ani v jednom případě nepřekročily fázi předběžných prací.
A jak tuto třídu zevšeobecnit?
Její vývoj se ubíral třemi směry. Jedním byla německá škola preferující lodě sice menší, pomalejší a s menšími děly, zato s mohutnou pancéřovou ochranou u pozdějších typů dosahující hodnot srovnatelných s bitevními loděmi protivníka.
Naopak Britové a Američané projektovali velká plavidla se silnou výzbrojí. Na jejích lodích byly použity nejsilnější tehdy dostupné turbíny (v americkém případě turbogenerátory) umožňující dosahovat vysoké rychlosti. Velká hmotnost strojoven se však velmi nepříznivě promítla do síly použitého pancíře.
S třetím, pravděpodobně nejlepším konstrukčním řešením přišli Japonci a Rusové. Obrovské jednotky, sice pomalejší než britské a americké ale se silnou pancéřovou ochranou. Zároveň však neměla být omezena jejich výzbroj, v tomto směru se mělo jednat o nejsilnější lodě tohoto typu na světě.
Je však nutno přiznat, že jedině Britové pro ně měli v rámci obrany koloniální říše jakési uplatnění. Díky své rychlosti se mohly do problematických oblastí dostat mnohem dřív než plnohodnotné bitevní lodě. Zároveň však neměly příliš mnoho „přirozených protivníků“, při střetnutí se silnějším plavidlem měly prostě využít své vysokké rychlosti a zmizet.
Všechny ostatní státy je vlastně stavěly jen proto, že je měla Royal Navy a na základě přepokladu, že vše co v tomto směru podniká největší námořní velmoc tehdejšího světa má smysl.
Sami Britové však později uznali, že jejich směr vývoje je chybný, ale v období kdy jejich námořnictvu neomezenou mocí vládl John Arbutnot lord Fisher z Kilverstonu se toho moc dělat nedalo. A po jeho odvolání již vlastně bylo pozdě.
Později se tyto projekty staly základem pro vývoj nové kategorie bitevních plavidel, moderní rychlé bitevní lodě jež těsně před WWII stavěly všechny námořní velmoci tehdejšího světa. Bitevní lodě, jako třeba německé třídy Scharnhorst a Bismarck, francouzské Dunkerque a Jean Bart, britské King George V a Lion ale i italská japonská a americká plavidla disponovala vysokou rychlostí, silným pancířem a mohutnou výzbrojí. Tedy vším tím,co chtěl admirál Fisher u svých lodí o 25 let dřív.
Zároveň to však byl konec vývoje těžkých bitevních plavidel jako takových. V době absolutní nadvlády palubního letectva neměly šanci odolat masovým útokům střemhlavých a torpédových bombardérů a jejich éra skončila.
Další díly série:
Bitevní křižníky - 1.část - britské konstrukce
Bitevní křižníky - 2. část - německé konstrukce
Bitevní křižníky - 3.část - konstrukce ostatních států
Použitá literatura:
Jane's Fighting Ships of World war I
Jane's - Bitevní lodě 20 století
Tadeusz Klimczyk - Hood
Tadeusz Klimczyk - Biale slonie
Grzegorz Nowak - Lexington, Saratoga 1.část
Andrzej Perepeczko - Triumf a pád admirála von Spee
Zbygniew Flisowski - Bitwa Jutlandzka
A. J. Marder - From the Dreadnought to Scapa Flow. The Royal Navy in the Fisher Era 1904-1919
Jaroslav Hrbek - Velká válka na moři 1-5. díl
V. Hynek, P. Klučina, E. Škňouřil - Válečné lodě 3 - První světová válka.
Pod dojmem z britských konstrukcí si v roce 1909 Japonské císařské námořnictvo objednalo v Anglii svou první loď tohoto typu. Byla oslovena loděnice v Barrow-in-Furness patřící společnosti Vickers. Její šéfkonstruktér Sir George Thurston vzal jako základ plány bitevní lodi Ressadyie , výrazně je modifikoval a výsledkem byl jeden z nejlepších bitevních křižníků té doby.
Plavidlo s délkou 214.6, šířkou 28 a ponorem 8.4 metru mělo standardní výtlak 27500 a plný 32200 tun. Boční pancéřový pás dosahoval tloušťky až 203 mm, palubu chránilo 70 mm a čela dělových věží 234 mm oceli. Tyto hodnoty jsou sice podobné jako u plavidel třídy Lion, díky důmyslnějšímu vnitřnímu členění se však časem Kongo ukázalo jako mnohem odolnější. Jeho vliv je možno vypozorovat u britského plavidla Tiger, jehož plány byly průběžně upravovány podle japonské lodě.
Na přání zákazníka bylo jako hlavní výzbroj použito osm děl 14"/45 Vickers Mk "A" rozmístěných do dvou věží na přídi a dvou na zádi. Doplňovalo je šestnáct kasematových děl 6"/50 (15.2 cm) Mk III a stejný počet děl 12-pdr (3"/40)12cwt QF.
Strojovna, vybavená Parsonsovými turbínami umožňovala výkon 64000 koní a čtyřmi šrouby poháněná loď mohla vyvinout maximální rychlost až 27.5 uzlu (cca 51 km/h).
Japonci spolu s lodí odkoupili i kompletní dokumentaci a plány a loděnice v Kobe, Yokosuce a Nagasaki podle nich postavily další tři jednotky (Hiei, Haruna a Kirišima).

Tři plavidla prošla mimo běžných oprav a úprav postupně mezi lety 1924-1931 rozsáhlými rekonstrukcemi. Mimo Hiei, ta byla v letech 1929-1932 demilitarizována a sloužila jako školní loď. Přišla o boční pancíř a jednu věž s děly hlavní ráže. Výtlak klesl na 19500 tun, výkon částečně vyřazené strojovny na 13800 koní a rychlost na pouhých 18 uzlů. Druhou rekonstrukci mezi lety 1933-1940 podstopily již všechny čtyři jednotky a modernizace byla tak důkladná, že z původních plavidel zůstal jen trup a hlavní výzbroj. V meziválečném období došlo k překlasifikování na rychlé bitevní lodě a jako takové se zůčastnily války v Pacifiku.
Kongo bylo potopeno ve Formoské (Tchajwanské) úžině v prosinci 1944, Hiei a Kirišima v průběhu Guadalcanalské kampaně v prosinci 1942 a Harunu potopilo americké letectvo v červenci 1945 v Kure.
V letech 1920 a 1921 zahájili Japonci stavbu čtyř bitevních křižníků třídy Amagi [+Akagi, Atago a Takao (neplést si poslední dvě se stejnojmennými těžkými křižníky)]. Plánovaná plavidla měla být obrovská. Délkou 252.4 a šířkou 30.8 a maximálním výtlakem kolem 47000 tun měla být víc než důstojnou protiváhou bitevnímu křižníku Hood.
Výzbrojí však překonávala vše co do té doby vzniklo. Konstruktéři plánovali použít deset děl 41 cm/45 Model 1914 doplněných šestnácti kasematovými děly 14 cm/50 Model 1914 a čtyřmi dvojúčelovými děly 12 cm/45 Model 1921.
Jen pro zajímavost, japonská děla ráže 140 mm vznikla z ryze praktických důvodů. Pro drobné Japonce byl standardní granát ráže 152 mm se svými 45 až 50 kg příliš těžký, což výrazně omezovalo rychlost palby pomocné výzbroje. Proto bylo vyvinuto dělo se sice menší ráží ale s ne o moc horšími penetračními účinky. Co však bylo důležité, granát vážil podle typu „jen“ 38 až 42 kg.
Výkon strojoven byl projektován na 131000 koní a maximální rychlost se měla pohybovat kolem hodnoty 30 uzlů. Boky měl chránit 250, palubu 100 a barbety a dělové věže až 280 mm silný pancíř.
O těchto lodích se toho celkově moc neví, většina konstrukčních výkresů a dokumentace zmizela v průběhu WWII při systematické likvidaci veškerého japonského průmyslu.

Stavba těchto jednotek byla zastavena po podpisu Washingtonské konference o námořním odzbojení. V souladu se závěrečným dokumentem bylo Japoncům povoleno přestavět dva trupy na letadlové lodě. Vedle Akagi byla vybrána i Amagi. Její trup byl ale velmi poškozen zemětřesením v Yokosuce v r. 1923 a tak byl sejně jako dříve Atago a Takao sešrotován. Akagi, již jako letadlová loď, byla potopena v bitvě u ostrova Midway.
Posledními státy které uvažovaly o zařazení bitevních křižníků bylo Rusko a Spojené státy. V roce 1913 zahájili Rusové v loděnici Admiralty v St. Petersburgu stavbu čtyř jednotek třídy Borodino (+ Izmail, Kinburn a Navarin). Také zde měla vzniknout poměrně velká plavidla. S délkou 221.9, šířkou 29.9 metru a standardním výtlakem kolem 32500 tun by to byly v době svého předpokládaného dokončení v letech 1915-1916 největší a nejsilnější bitevní křižníky na světě. Jejich výzbroj mělo podle projektu tvořit 12 děl 356 mm/52 vzor 1913 doplněných 24 děly 130 mm/55 vzor 1913. Rozmístění děl hlavní ráže mělo kopírovat bitevní lodě tříd Gangut a Imperatrica Marija, po třech dělech v každé věži. Po jedné na přídi a na zádi, další mezi komíny a poslední mezi zadním komínem a zadním velitelským stanovištěm. Také pancéřová ochrana těchto lodí měla být na výši, boční pás a čela dělových věží měly mít sílu až 238 mm a palubu mělo krýt v nejvíce exponovaných místech celkem 63 mm pancéřových desek.
Pohonnou jednotku mělo tvořit 25 kotlů Yarrow a 4 Parsonsovy turbíny s celkovým výkonem cca. 68000 koní, což mělo umožnit předpokládanou rychlost do 26.5 uzle.
Práce však postupovaly velmi pomalu a po spuštění se na třídě veškeré práce téměř zastavily. Pak přišla bolševická revoluce a tři lodě byly v roce 1923 sešrotovány. Čtvrtý Izmail, na němž práce pokročily nejvíce byl rozebrán až v roce 1931, Rusové plánovali jeho dokončení ale sešlo z toho kvůli nedostatku peněz a chybějícím zkušenostem se stavbou podobných monster.

Spojené státy přikročily k projektování bitevních křižníků až v roce 1916. A hned ve velkém stylu. Kongres schválil šest obrovských jednotek třídy Lexington (+Constellation, Saratoga, Ranger, Constitution a United States). Mezi rokem 1916 a zahájením stavby v letech 1920-21 bylo probíráno několik možných podob nových plavidel. Nakonec byl z mnoha projektů vybrán ten který předpokládal loď o délce 266.4, šířce 32.8 a ponoru 9.5 metru. Plný výtlak byl spočítán na 43500 tun, výkon strojoven na, na tehdejší dobu, neuvěřitelnou hodnotu 180000 koní (s vyjímkou bitevních lodí třídy Iowa nejvýkonnější strojovna použitá na moři) a rychlost až na 33 uzlů. V průběhu války Saratoga, už jako letadlová loď dosáhla ktrátkodobě naměřené rychlosti 34.99 uzle (64.8 km/h) při výkonu 212702 koní!!
Zajímavostí byly právě strojovny, Američané použili místo tehdy obvyklých parních strojů nebo turbín turboelektrické soustrojí. Strojní průmysl nebyl v té době schopen vyvinout jak turbíny s požadovanými parametry tak ani reduktory které by dokázaly potřebný výkon přenést na šrouby. Proto bylo použito toto odzkoušené a spolehlivé řešení, které však bylo zároveň na tehdejší podmínky extrémně složité a náročné na údržbu.
Projektanti a admirálové se shodli na tom, že lodě budou vyzbrojeny osmi děly 16"/50 Mark 2 a šestnácti děly 6"/53 Mark 12 nebo 14. Boční pancíř však měl být velmi slabý, pouhých 7'' (178 mm) a 5'' (127) síla palub měla být rozdělena mezi tři o síle 38, 38 a 51 mm. Zajímavé řešení, vertikální ochrana nic moc, naopak horizontální velmi kvalitní a to i přesto, že v době stavby se nikdo nemusel obávat střemhlavých bombardérů a protipancéřových pum.

Stejně jako japonská třída Amagi i tyto lodě doplatily na podpis Washingtonské smlouvy. Čtyři jednotky byly sešrotovány a Lexington a Saratoga přestavěny na rozměrově největší letadlové lodě WWII. Jen Šinano je překonávala výtlakem, americké lodě však měly podstatně delší a bohatší život. Lexington byl potopen počátkem května 1942 v bitvě v Korálovém moři a Saratoga dosloužila jako testovací plavidlo projektu Crossroads. Potopila se 25.7.1946 po jaderném úderu Baker.
Ještě několik států uvažovalo o zavedení bitevních křižníků jako kategorie do služby. Mezi ně například patřila Itálie nebo Nizozemí. Tyto snahy však ani v jednom případě nepřekročily fázi předběžných prací.
A jak tuto třídu zevšeobecnit?
Její vývoj se ubíral třemi směry. Jedním byla německá škola preferující lodě sice menší, pomalejší a s menšími děly, zato s mohutnou pancéřovou ochranou u pozdějších typů dosahující hodnot srovnatelných s bitevními loděmi protivníka.
Naopak Britové a Američané projektovali velká plavidla se silnou výzbrojí. Na jejích lodích byly použity nejsilnější tehdy dostupné turbíny (v americkém případě turbogenerátory) umožňující dosahovat vysoké rychlosti. Velká hmotnost strojoven se však velmi nepříznivě promítla do síly použitého pancíře.
S třetím, pravděpodobně nejlepším konstrukčním řešením přišli Japonci a Rusové. Obrovské jednotky, sice pomalejší než britské a americké ale se silnou pancéřovou ochranou. Zároveň však neměla být omezena jejich výzbroj, v tomto směru se mělo jednat o nejsilnější lodě tohoto typu na světě.
Je však nutno přiznat, že jedině Britové pro ně měli v rámci obrany koloniální říše jakési uplatnění. Díky své rychlosti se mohly do problematických oblastí dostat mnohem dřív než plnohodnotné bitevní lodě. Zároveň však neměly příliš mnoho „přirozených protivníků“, při střetnutí se silnějším plavidlem měly prostě využít své vysokké rychlosti a zmizet.
Všechny ostatní státy je vlastně stavěly jen proto, že je měla Royal Navy a na základě přepokladu, že vše co v tomto směru podniká největší námořní velmoc tehdejšího světa má smysl.
Sami Britové však později uznali, že jejich směr vývoje je chybný, ale v období kdy jejich námořnictvu neomezenou mocí vládl John Arbutnot lord Fisher z Kilverstonu se toho moc dělat nedalo. A po jeho odvolání již vlastně bylo pozdě.
Později se tyto projekty staly základem pro vývoj nové kategorie bitevních plavidel, moderní rychlé bitevní lodě jež těsně před WWII stavěly všechny námořní velmoci tehdejšího světa. Bitevní lodě, jako třeba německé třídy Scharnhorst a Bismarck, francouzské Dunkerque a Jean Bart, britské King George V a Lion ale i italská japonská a americká plavidla disponovala vysokou rychlostí, silným pancířem a mohutnou výzbrojí. Tedy vším tím,co chtěl admirál Fisher u svých lodí o 25 let dřív.
Zároveň to však byl konec vývoje těžkých bitevních plavidel jako takových. V době absolutní nadvlády palubního letectva neměly šanci odolat masovým útokům střemhlavých a torpédových bombardérů a jejich éra skončila.
Další díly série:
Bitevní křižníky - 1.část - britské konstrukce
Bitevní křižníky - 2. část - německé konstrukce
Bitevní křižníky - 3.část - konstrukce ostatních států
Použitá literatura:
Jane's Fighting Ships of World war I
Jane's - Bitevní lodě 20 století
Tadeusz Klimczyk - Hood
Tadeusz Klimczyk - Biale slonie
Grzegorz Nowak - Lexington, Saratoga 1.část
Andrzej Perepeczko - Triumf a pád admirála von Spee
Zbygniew Flisowski - Bitwa Jutlandzka
A. J. Marder - From the Dreadnought to Scapa Flow. The Royal Navy in the Fisher Era 1904-1919
Jaroslav Hrbek - Velká válka na moři 1-5. díl
V. Hynek, P. Klučina, E. Škňouřil - Válečné lodě 3 - První světová válka.