IX. díl. Velká Británie 1940. Č 28.
Napsal: 24/5/2010, 07:07
IX. díl. Velká Británie 1940. Č 28.
Útoky od 10. července do 18. srpna 1940.

Porada, kterou Říšský maršál svolal na 15. srpna 1940 do Carinhallu
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=288
začínala tím, že všichni přítomní letečtí maršálové, tedy jak velitel II. Letecké armády Kesselring http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=857
, tak velitel III. Letecké armády Sperrle ( se svými štábními důstojníky) museli shodně uznat, že „Adlertag“ – „ Den Orla“, nebyl tak velký úspěch v jaký se doufalo…/ jinak je porada zajímavá tím, jak strana, která hodnocení a závěry prováděla – tedy Němci – si fandí – jsou samozřejmě k sobě málo kritičtí a vše si upravují ve svůj prospěch ( ztráty a pod), vše má na poradě prvky (doprovod Ju 87, vyřazení Bf 110 z přímých stíhacích úkolů a jejich zařazení jako doprovod bombardérů), které se nesou dál, a jsou pak jako závěry převedeny pro blízkou i vzdálenější budoucnost bojů Luftwaffe ( útoky na Radiolokátory) - proto sem průběh porady zařazuji/.
Rozebírali se příčiny, proč nebyl Adlertag úplný úspěch - mezi příčiny všichni zařadili – „Počasí“ a bylo tam zařazeno i ono nedopatření z rána 13. srpna - s plukovníkem Finkem a Paulem Weitkusem ( Paul Wietkus velitel bombardérů – viz Č 23.:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4069
2. Letecká armáda, II. Fliegerkorps a tam viz - II./KG 2.), které znamenalo, že bombardéry letěly na operační let bez stíhacího doprovodu. Bylo jen velkým štěstím, že se oba velitelé vrátili ( nebyli sestřeleni) a že celkově den skončil „ve prospěch Luftwaffe“.
Göring upozornil.
Pokud se dá prý věřit závěrům generála Haldera ze štábu OKH, tak poměr ztrát byl 3:1 ve prospěch Němců, to když se započítají všechna letadla ( zde myšleno i ta letadla, která byla zničena na zemi).
Přednášející Göring pak řekl, že ho nejvíce trápí ochrana Stuk Ju 87 http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1348
, a že Air Chief Marsal Dowding určitě přikázal svým stíhačům, aby se vyhnuli německým stíhačkám a útočili především na bombardéry všeho druhu ( střemhlavé i dálkové), z nich však především na ty střemhlavé - Ju 87 Stuka.
Göring a jeho štáb tak usoudili, že od této chvíle bude nutné každému útvaru Ju 87 Stuka přidělit 3 útvary stihačů…
První útvar stihačů vždy dorazí nad terč, který má být napaden Ju 87 Stuka, a to ještě před bombardéry a zaměstná Spity a Hurricany, zatímco Ju 87 budou čekat v úkrytu za mraky. Druhý útvar stihačů Luftwaffe poletí společně s Ju 87 a do střemhlavého letu se k nim zapojí. Ten třetí útvar pak poletí jako výškové jištění, připravené zasáhnout kdykoliv si to situace bude vyžadovat, nebo kdy se situace začne vyvíjet nějak vrcholně nebezpečně.
Kesselring a Sperrle sedíce naslouchali, zatímco jejich štábní důstojníci si dělali poznámky a samozřejmě písaři – stenografové pořizovali zápis.
Göring na poradě zdůraznil, že i nadále je prioritou – Zničit RAF!!!
Řekl, cituji:
„ Naše operace musejí být směřovány výlučně proti nepřátelským leteckým silám a proti jejich leteckým továrnám.“
Štáby Göringovi hlásili těžké ztráty mezi leteckými důstojníky bombardérů Luftwaffe. Göring podepsal rozkaz, že v každé posádce bombardéru nadále smí být pouze 1 důstojník.
Dále Göring rozhodl nasadit formaci Skupina 100 - KGr 100 – viz X – Gerät – Č 7.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3997
a u Č 23.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4069
viz u 2. Letecké armády, u 9. Fliegerdivision onu – KGr 100.
Göring pak opětovně vyjádřil svou nespokojenost nad nedobrými výsledky, kterých minulého dne dosáhla Luftflotte III – 3. Letecká armáda.
Pak se začalo hovořit o britských radarech. Především němečtí experti na RL ze štábů jednotlivých armád, ale i z Göringova štábu Luftwaffe, vyjádřili shodný názor, že útoky na ně jsou mimořádně obtížné a ihned se vše rozebralo.
Svislé stožáry RL

jsou velmi špatné terče:
- Pokud se útočí shora, je velice těžké stožáry zahlédnout ( klasické bombardéry).
- Pokud útočí střemhlavé bombardéry – je zde riziko, že útočící střemhlavý bombardér zavadí o stožár RL svým křídlem…
- Když pak bomba vybuchne i těsně vedle stožáru, její rázová vlna projde mřížovou konstrukcí věží RL, aniž by způsobila nějaké vážnější škody…
No a ke konci pak důstojníci hovořili o tom, jestli má vůbec smysl žádat od pilotů Luftwaffe taková rizika, když už zase - den po útoku na RL, jak hlásil a hlásí generál Martini ( šéf signální služby Luftwaffe) – „ Už zase detekují“……???
Göring nad tím zavrtěl hlavou a řekl, cituji:
„ Je pochybné, má-li pokračování v útocích na radarová zařízení smysl, když se uváží, že žádné z těch, na které se útočilo, se nepodařilo z provozu vyřadit.“
…….!!!!!!
V pátek dne 16. srpna 1940 napadaly bombardéry Luftwaffe ( jeden z pramenů hovoří o 1720 vzletech všech letadlech Luftwaffe) letiště v Kentu, Hampshiru a Sussexu a na jižním pobřeží mezi ústím řeky Temže a Wight. Velké škody byly způsobeny, zejména v Tangmere, kde nálet Ju 88 zničil mimo jiné 3 Blenheimy Mk.I. na zemi a 3 další poškodil, k tomu bylo zničeno několik Hurricanů a 1 letoun Magister. V letecké škole č. 2 v Brize Norton se 46 cvičných letadel přeměnilo v „prach a popel“…
Také radarové stanice se stožáry ve Ventnoru na ostrově Wight byly znovu napadeny a stanice se odmlčely…
Napadeny byly toho dne také terče v Essexu a Suffolku a v noci 16. srpna ještě provedla Luftwaffe nálety na Bristol, Newport, Swansea, Portland, Worcester, Chester, Tavistock, Farnborough a na několik letišť.
Den 16. srpna 1940 byl zvlášť těžký pro britského poručíka J. B. Nicolsona ( v některých historických pramenech jsem také nalezl – Nicholson).Viz Nicolson zde:
http://www.unithistories.com/officers/R ... s_N01.html
V probíhající letecké bitvě se jeden německý letecký útvar rozdělil, aby provedl izolované útoky na Ventnor, Tangmere, Lee-on-Solent a na Gosport.
Poručík Nicolson nedaleko letiště pobřežního letectva Gosport narazil se svým Hawker Hurricanem Mk. I. http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=391
na Bf 110. http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2236
Německému pilotovi se povedlo Nicolsonův Hurrican trefit a zapálit. Že letoun hoří, tak to britský pilot zjistil trochu později, až když byly stěny kabiny rozžhavené do červena a plameny již napadaly jeho kombinézu… Poručík Nicolson, v zápalu boje, ale také proto, že byl „ zatvrzelý buldog“ – chtěl – než sám spadne – „tu německou potvoru“ ( jak později řekl) – „se žraločí přídí s bledým maskováním a černým křížem“ – „sundat z oblohy“.
A tak souboj pokračoval:
Hořící letoun pronásledoval dvoumotorovou Bf 110 a kropil jí kulometnými dávkami.
Již se mu zdálo, že Němce má, měl Bf 110 uprostřed mířidel. Následovala dlouhá dávka a vítězný výkřik!
Né ten Němec v posledním okamžiku uklouzl z mířidel.
A nový útok a zase Němec uklouzl.
Pak se konečně zdálo Nicolsonovi, že má nejvyšší čas vyskočit… Ale né, neudělal to. Toho banditu musí dostat. Znovu zatáhl za řídící páku, aby opakoval manévr. ( Podle jednoho dole uvedeného pramene Nicolson Bf 110 sestřelil).
Ale.
Hurrican již nereagoval.
Stroj nevydržel to co člověk!
Hurrican odpadl a přešel do svislého pádu…
Když poručík J.B. Nicolson odsouval kryt kabiny již řval bolestí.
V době kdy visel na padáku cítil ukrutnou bolest a jenom tep své krve, která se proháněla jeho popáleninami…
Prakticky 4 minuty zdržení v rozžhavené kabině letadla znamenaly, že utrpěl vážné popáleniny obličeje, krku a nohou…
Dole uslyšel střelbu – nebyl to Bf 110 kdo na něho střílel – to byli britští civilisté, kteří si mysleli, že sestřelen byl Němec.
Když pilot narazil do země tak ještě tím směrem jeden člen z Home Guard poslal 4 rány a jedna kulka J. B. Nicolsona zasáhla.
Na takové pitomosti se nechtěl dívat a tak raději zavřel to co mu z víček zbylo.
Když se konečně zjistilo, že se jedná o britského pilota, sebrali ho a odvezli do nemocnice.
Pilot J. B. Nicolson byl prvním britským pilotem stíhacího letectva RAF, který dostal Kříž královny Viktorie ( Vicoria Cross) a stal se prakticky jediným pilotem, jenž dostal toto vysoké vyznamenání za chrabrost projevenou v průběhu Bitvy o Británii a vlastně celé 2. světové války.
Dnes je místo, na němž J. B. Nicolson tehdy přistál s padákem, označeno pamětní deskou…..
Útoky od 10. července do 18. srpna 1940.

Porada, kterou Říšský maršál svolal na 15. srpna 1940 do Carinhallu
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=288
začínala tím, že všichni přítomní letečtí maršálové, tedy jak velitel II. Letecké armády Kesselring http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=857
, tak velitel III. Letecké armády Sperrle ( se svými štábními důstojníky) museli shodně uznat, že „Adlertag“ – „ Den Orla“, nebyl tak velký úspěch v jaký se doufalo…/ jinak je porada zajímavá tím, jak strana, která hodnocení a závěry prováděla – tedy Němci – si fandí – jsou samozřejmě k sobě málo kritičtí a vše si upravují ve svůj prospěch ( ztráty a pod), vše má na poradě prvky (doprovod Ju 87, vyřazení Bf 110 z přímých stíhacích úkolů a jejich zařazení jako doprovod bombardérů), které se nesou dál, a jsou pak jako závěry převedeny pro blízkou i vzdálenější budoucnost bojů Luftwaffe ( útoky na Radiolokátory) - proto sem průběh porady zařazuji/.
Rozebírali se příčiny, proč nebyl Adlertag úplný úspěch - mezi příčiny všichni zařadili – „Počasí“ a bylo tam zařazeno i ono nedopatření z rána 13. srpna - s plukovníkem Finkem a Paulem Weitkusem ( Paul Wietkus velitel bombardérů – viz Č 23.:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4069
2. Letecká armáda, II. Fliegerkorps a tam viz - II./KG 2.), které znamenalo, že bombardéry letěly na operační let bez stíhacího doprovodu. Bylo jen velkým štěstím, že se oba velitelé vrátili ( nebyli sestřeleni) a že celkově den skončil „ve prospěch Luftwaffe“.
Göring upozornil.
Pokud se dá prý věřit závěrům generála Haldera ze štábu OKH, tak poměr ztrát byl 3:1 ve prospěch Němců, to když se započítají všechna letadla ( zde myšleno i ta letadla, která byla zničena na zemi).
Přednášející Göring pak řekl, že ho nejvíce trápí ochrana Stuk Ju 87 http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1348
, a že Air Chief Marsal Dowding určitě přikázal svým stíhačům, aby se vyhnuli německým stíhačkám a útočili především na bombardéry všeho druhu ( střemhlavé i dálkové), z nich však především na ty střemhlavé - Ju 87 Stuka.
Göring a jeho štáb tak usoudili, že od této chvíle bude nutné každému útvaru Ju 87 Stuka přidělit 3 útvary stihačů…
První útvar stihačů vždy dorazí nad terč, který má být napaden Ju 87 Stuka, a to ještě před bombardéry a zaměstná Spity a Hurricany, zatímco Ju 87 budou čekat v úkrytu za mraky. Druhý útvar stihačů Luftwaffe poletí společně s Ju 87 a do střemhlavého letu se k nim zapojí. Ten třetí útvar pak poletí jako výškové jištění, připravené zasáhnout kdykoliv si to situace bude vyžadovat, nebo kdy se situace začne vyvíjet nějak vrcholně nebezpečně.
Kesselring a Sperrle sedíce naslouchali, zatímco jejich štábní důstojníci si dělali poznámky a samozřejmě písaři – stenografové pořizovali zápis.
Göring na poradě zdůraznil, že i nadále je prioritou – Zničit RAF!!!
Řekl, cituji:
„ Naše operace musejí být směřovány výlučně proti nepřátelským leteckým silám a proti jejich leteckým továrnám.“
Štáby Göringovi hlásili těžké ztráty mezi leteckými důstojníky bombardérů Luftwaffe. Göring podepsal rozkaz, že v každé posádce bombardéru nadále smí být pouze 1 důstojník.
Dále Göring rozhodl nasadit formaci Skupina 100 - KGr 100 – viz X – Gerät – Č 7.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3997
a u Č 23.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4069
viz u 2. Letecké armády, u 9. Fliegerdivision onu – KGr 100.
Göring pak opětovně vyjádřil svou nespokojenost nad nedobrými výsledky, kterých minulého dne dosáhla Luftflotte III – 3. Letecká armáda.
Pak se začalo hovořit o britských radarech. Především němečtí experti na RL ze štábů jednotlivých armád, ale i z Göringova štábu Luftwaffe, vyjádřili shodný názor, že útoky na ně jsou mimořádně obtížné a ihned se vše rozebralo.
Svislé stožáry RL

jsou velmi špatné terče:
- Pokud se útočí shora, je velice těžké stožáry zahlédnout ( klasické bombardéry).
- Pokud útočí střemhlavé bombardéry – je zde riziko, že útočící střemhlavý bombardér zavadí o stožár RL svým křídlem…
- Když pak bomba vybuchne i těsně vedle stožáru, její rázová vlna projde mřížovou konstrukcí věží RL, aniž by způsobila nějaké vážnější škody…
No a ke konci pak důstojníci hovořili o tom, jestli má vůbec smysl žádat od pilotů Luftwaffe taková rizika, když už zase - den po útoku na RL, jak hlásil a hlásí generál Martini ( šéf signální služby Luftwaffe) – „ Už zase detekují“……???
Göring nad tím zavrtěl hlavou a řekl, cituji:
„ Je pochybné, má-li pokračování v útocích na radarová zařízení smysl, když se uváží, že žádné z těch, na které se útočilo, se nepodařilo z provozu vyřadit.“
…….!!!!!!
V pátek dne 16. srpna 1940 napadaly bombardéry Luftwaffe ( jeden z pramenů hovoří o 1720 vzletech všech letadlech Luftwaffe) letiště v Kentu, Hampshiru a Sussexu a na jižním pobřeží mezi ústím řeky Temže a Wight. Velké škody byly způsobeny, zejména v Tangmere, kde nálet Ju 88 zničil mimo jiné 3 Blenheimy Mk.I. na zemi a 3 další poškodil, k tomu bylo zničeno několik Hurricanů a 1 letoun Magister. V letecké škole č. 2 v Brize Norton se 46 cvičných letadel přeměnilo v „prach a popel“…
Také radarové stanice se stožáry ve Ventnoru na ostrově Wight byly znovu napadeny a stanice se odmlčely…
Napadeny byly toho dne také terče v Essexu a Suffolku a v noci 16. srpna ještě provedla Luftwaffe nálety na Bristol, Newport, Swansea, Portland, Worcester, Chester, Tavistock, Farnborough a na několik letišť.
Den 16. srpna 1940 byl zvlášť těžký pro britského poručíka J. B. Nicolsona ( v některých historických pramenech jsem také nalezl – Nicholson).Viz Nicolson zde:
http://www.unithistories.com/officers/R ... s_N01.html
V probíhající letecké bitvě se jeden německý letecký útvar rozdělil, aby provedl izolované útoky na Ventnor, Tangmere, Lee-on-Solent a na Gosport.
Poručík Nicolson nedaleko letiště pobřežního letectva Gosport narazil se svým Hawker Hurricanem Mk. I. http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=391
na Bf 110. http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2236
Německému pilotovi se povedlo Nicolsonův Hurrican trefit a zapálit. Že letoun hoří, tak to britský pilot zjistil trochu později, až když byly stěny kabiny rozžhavené do červena a plameny již napadaly jeho kombinézu… Poručík Nicolson, v zápalu boje, ale také proto, že byl „ zatvrzelý buldog“ – chtěl – než sám spadne – „tu německou potvoru“ ( jak později řekl) – „se žraločí přídí s bledým maskováním a černým křížem“ – „sundat z oblohy“.
A tak souboj pokračoval:
Hořící letoun pronásledoval dvoumotorovou Bf 110 a kropil jí kulometnými dávkami.
Již se mu zdálo, že Němce má, měl Bf 110 uprostřed mířidel. Následovala dlouhá dávka a vítězný výkřik!
Né ten Němec v posledním okamžiku uklouzl z mířidel.
A nový útok a zase Němec uklouzl.
Pak se konečně zdálo Nicolsonovi, že má nejvyšší čas vyskočit… Ale né, neudělal to. Toho banditu musí dostat. Znovu zatáhl za řídící páku, aby opakoval manévr. ( Podle jednoho dole uvedeného pramene Nicolson Bf 110 sestřelil).
Ale.
Hurrican již nereagoval.
Stroj nevydržel to co člověk!
Hurrican odpadl a přešel do svislého pádu…
Když poručík J.B. Nicolson odsouval kryt kabiny již řval bolestí.
V době kdy visel na padáku cítil ukrutnou bolest a jenom tep své krve, která se proháněla jeho popáleninami…
Prakticky 4 minuty zdržení v rozžhavené kabině letadla znamenaly, že utrpěl vážné popáleniny obličeje, krku a nohou…
Dole uslyšel střelbu – nebyl to Bf 110 kdo na něho střílel – to byli britští civilisté, kteří si mysleli, že sestřelen byl Němec.
Když pilot narazil do země tak ještě tím směrem jeden člen z Home Guard poslal 4 rány a jedna kulka J. B. Nicolsona zasáhla.
Na takové pitomosti se nechtěl dívat a tak raději zavřel to co mu z víček zbylo.
Když se konečně zjistilo, že se jedná o britského pilota, sebrali ho a odvezli do nemocnice.
Pilot J. B. Nicolson byl prvním britským pilotem stíhacího letectva RAF, který dostal Kříž královny Viktorie ( Vicoria Cross) a stal se prakticky jediným pilotem, jenž dostal toto vysoké vyznamenání za chrabrost projevenou v průběhu Bitvy o Británii a vlastně celé 2. světové války.
Dnes je místo, na němž J. B. Nicolson tehdy přistál s padákem, označeno pamětní deskou…..