IX. díl. Velká Británie 1940. Č 49

Moderátoři: michan, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6940
Registrován: 28/10/2005, 13:43

IX. díl. Velká Británie 1940. Č 49

Příspěvek od michan »

IX. díl. Velká Británie 1940. Č 49.

Mapa centra Londýna.

Obrázek


Leden až červen 1941 byly ve 2. světové válce velice hektické měsíce - s mnoha začátky i konci dalších konfliktů - a to nejen v Evropě, ale i v Africe. Protože se těmto některým konfliktům v Evropě budeme ještě věnovat v X. díl. Jugoslávie, Řecko 1941. - vezmu je zde u IX. díl. Velká Británie 1940 již jen okrajově a spíše je připomenu.
Současný IX. díl tak uzavřeme postupně velkým, od začátku 2. světové války největším, a to i co do ztrát na civilistech největším – náletem na Londýn v noci z 10. na 11. května 1941 a situací předtím a okolo. Nálet z 10. na 11. května 1941 je totiž zároveň, dle médií ( nikoliv historicky), koncem „Battle of Britain“ – „Bitvy o Británii“, tak jak o něm média psala…
Vraťme se tedy ještě k lednu 1941, když v Č 48 jsme si říkali, že intenzita náletů po těžkém náletu 29. prosince 1940 se zmenšila.
Ano, zmenšila, ale neznamená to, že se žádné nálety nekonaly. Tak třeba v prvním týdnu ledna 1941 přišel nálet na Londýn, při kterém jedna puma zasáhla stanici podzemní dráhy „Bank“ a zabila 111 civilistů, kteří v metru hledali úkryt.
Historická literatura říká, že v lednu 1941 si bombardování Británie vyžádalo 1 500 obětí z řad civilního obyvatelstva. Přesto je leden a únor 1941 popisován jako mnohem řidší na nálety.
Bylo to dobře, Britové již byli totiž prostě moc unaveni, neboť toho museli po příliš dlouhou dobu, příliš mnoho snášet (a to ještě samozřejmě nevěděli, že to nejhorší je pak čeká v letech 1944,45).
Protože se, jak jsme již v konci Č 48. psali, mezi obyvatelstvem objevovalo rozčilování nad nedostatky na trhu a z toho pramenící nesnášenlivost, udělal v únoru na civilní obyvatelstvo ve Velké Británii Winston Churchill říkejme - „zvláštní zásah“.
Churchill tušil, že britské obyvatelstvo nepotřebuje ani tak útěchu, nebo povzbuzení, ale že potřebuje „spíše nějaký velký otřes“.
A co provedl?
Tak ministerský předseda Velké Británie Winston Churchill v rozhlasovém projevu k národu dne 19. února 1941 varoval, že Adolf Hitler hodlá opět zaútočit na Velkou Británii a že to provede v nejbližší době. A přímo řekl, cituji:

„Invaze bude mnohem lépe připravena. Musíme být připraveni, abychom odrazili plynové útoky, parašutistické výsadky a výsadky z větroňů, musíme prokázat bdělost a získané dovednosti… Hitler, aby vyhrál válku, musí zničit Velkou Británii.“

Tak tohle všechno řekl premiér národu, a to přesto, že věděl, že neříká pravdu.
Winston Churchill totiž dobře věděl z tajných zpráv ULTRA (ULTRA – komplexní zpráva všech špionážních kanálů včetně Enigmy viz Č 9 – nebo také – „Zpráva pro zasvěcené“ ( nebo také „ Zpráva pro 31 zasvěcených“) v několika bodech:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3997
), že Adolf Hitler v podstatě rezignoval na provedení „Operace Seelöwe“.
Britský premiér chtěl prostě jenom využít strašáka invaze, aby zvýšil klesající morálku svých rodáků.
Ke konci února 1941 se pak počasí zlepšilo a Luftwaffe zase obnovila své nálety. Německé bombardéry teď soustředily svou pozornost na přerušení důležitých zásobovacích námořních tras Velké Británie. Všichni, kdo se 2. světovou válkou zabývají a znají problematiku Velké Británie vědí, že ostrovní stát – soustátí - je přímo závislé na dovozech po moři.
No a samozřejmě Luftwaffe pomáhala německým ponorkám ve „Vlčích smečkách“, které úspěšně lovily britské transportní lodě. Luftwaffe pomáhala tak, že mezi své cíle bombardování zahrnula útoky proti loděnicím a přístavům.
No a tak třeba během dvou nocí za sebou, bylo v polovině března srovnáno se zemí město Clydebank na březích řeky Clyde u Glasgowa, kde se nacházely loděnice. Celkem tam zůstalo nepoškozeno pouze 7 000 z 12 000 domů a místní obyvatelstvo muselo utéct na blízká vřesoviště. No a města, jako Bristol, Cardiff, Portsmouth, Plymouth a Southampthon byla bombardována neustále. Nálety na Portsmouth byly tak těžké, že některé budovy v tomto městě byly zasaženy i několikrát.
V noci z 19. na 20. března 1941 prožil Londýn jeden ze svých dosavadních nejtěžších náletů, při kterém v hlavním městě Velké Británie zahynulo 750 obyvatel. Pumy z německých bombardérů dopadaly také na města Hull, Newcastle, Belfast a Liverpool. Velmi silně byl také bombardován Nottingham, ale i Derby, které je vzdálené sotva 48 km od míst, kde se v závodech Rolls-Royce vyráběly motory pro stíhačky – to však zůstalo netknuto.
Britové již totiž v roce 1941 zasadili úspěšně rušení německých naváděcích svazků radiových vln – X-Geräte – viz v Č 8 o vylepšení rušení
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3997
V té době totiž rušení naváděcích svazků X-Geräte a také simulování následných požárů znamenalo, že útočící letadla Luftwaffe shodila zápalné a trhavé pumy na údolí Belvoir východně od Nottinghamu a zabila tam 2 krávy a 2 kuřata…

O březnu roku 1941 je také nutné říci, že Britové v tomto měsíci dosahují i dalších úspěchů v nasazení nové techniky.
Je to měsíc březen 1941, kdy v jednom jediném tomto měsíci – a to prvně od počátku nasazeného nočního bombardování Luftwaffe – britská PVOS sestřelí celkem při nočním bombardování 43 bombardovacích letadel Luftwaffe. Protiletadlové dělostřelectvo řízené radarem jich sestřelilo 21 a noční stíhačky typu Bristol Baufighter a Blenheim jich sestřelily 22.



No a teď trochu přeskočme události v Evropě a jenom si řekněme, že v dubnu 1941 dorazily k silně unaveným Britům, vystaveným neustálému bombardování, špatné zprávy z evropské pevniny. Nejprve padla do rukou Němců a Italů Jugoslávie a pak Wehrmacht rozdrtil Řecko.
Winston Churchill znovu informoval a varoval Brity, že to byla vlastně generální zkouška Wehrmachtu na invazi do Velké Británie. Takové podezření potvrzovala prudkost německých náletů na Velkou Británii, která kulminovala právě v druhé polovině dubna ( mezi 19 a 20. dubnem 1941). Německé bombardéry opět také těžce napadly města Coventry, Bristol, Belfast, Portsmouth a Plymouth. Na Londýn v té době Němci zaútočili 2x a pokaždé byla tonáž shazovaných pum větší než při předchozím náletu. Jen během těchto dvou nočních náletů zahynulo 2 000 lidí a 148 000 domů bylo poškozeno, nebo zničeno.
Právě takovéto těžké bombardování Británie pak skutečně vypadalo jako předzvěst vylodění.
Jenomže.
Ne předzvěst napadení Británie, ale odvrácení pozornosti od příprav útoku na SSSR.

On totiž začátkem května 1941 Göringův štáb odeslal tajné depeše svým leteckým armádám (jen k rukám těch nejvyšších) s příkazem, aby většina bombardovacích a stíhacích sil útočících na Velkou Británii, byla připravena k přemístění na území „Protektorátu Čechy a Morava“ a do Polska.
Tato nová dislokace Luftwaffe již přímo souvisela s „Operací Barbarossa“.

Čtvrtek 1. května 1941 byl také dnem vzniku PVOS Říše.
Toho dne se poprvé spojilo velení denního a nočního stíhacího letectva Luftwaffe do jednoho velitelského stanoviště. I když tedy svazy protiletadlového dělostřelectva ještě dál v oblasti Říše podléhaly Župním velitelstvím letectva, bylo všechno ten den propojeno pojítky – telefonem, dálnopisem i radiem.
Takže vlastně tzv. – Kammhuberova linie – noční stíhací letectvo Říše se spojilo s denním stíhacím letectvem a ostatními složkami PVO Říše a společně vytvořily od 1. května 1941 PVOS Říše – Protivzdušnou obranu Říše:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=835


Ale.
Ještě dřív, než se měli piloti Luftwaffe se svými stroji a vybavením sbalit a opustit Francii, Belgii a Nizozemsko, dostali rozkaz provést poslední mohutný bombardovací útok na Velkou Británii.
Ano, byl to útok v noci z 10. na 11. května 1941 – největší bombardovací útok Luftwaffe od začátku 2. světové války.

Tento útok měl způsobit pokud možno co největší škody.
Ona totiž RAF do této doby útočila na města v rúrské pánvi a několikrát bombardovala i Berlín.
No a právě začátkem května 1941 provedli Britové obzvláště silný nálet na Berlín a zároveň také bombardovali Hamburg, Brémy a Emden.
No a tady „byl ten zakopaný pes“.
Velení všech složek branných sil Německa a samotný Adolf Hitler se tak obávali, že právě v okamžiku, kdy se většina Luftwaffe přemístí na Východ a zamíří do akcí v SSSR, tak v tom okamžiku, že Britové zintenzívní své nálety na Německo a ostatní cíle v Evropě.
Němci proto považovali za nezbytně nutné dát Britům vědět, že jestliže budou takto bombardovat cíle v Německu a v Evropě - čeká je velice tvrdá odveta.

K tomuto připravovanému náletu dne 10. května 1941 se vyjádřil osobně ministr zahraničí Třetí říše Ribbentrop když řekl, cituji:

„Poslední bombardování, ale bude to nejtěžší za celou válku. Pilotům určili pouze jeden cíl – ‚Londýn, Londýn, Londýn‘!“

Protože to byl skutečně nejtěžší nálet od začátku 2. světové války a to až do roku 1944, kdy následovaly útoky V 1 ( červen 1944) a později V 2 ( září 1944), popíšeme si tento nálet blíže.
Naposledy upravil(a) michan dne 20/7/2010, 08:12, celkem upraveno 6 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6940
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

IX.díl. Velká Británie 1940. Č 50.

V době přípravy největšího a do roku 1944 posledního velkého náletu na Londýn, který se uskutečnil v noci z 10. na 11. května 1941 byli již němečtí piloti naprosto bez jakýchkoliv skrupulí. Ještě při útoku na Coventry, prý dle jejich vyjádření, měli němečtí piloti výčitky, když dostali rozkaz, aby záměrně vybombardovali civilní cíle. Protože však RAF již mnoho měsíců - do května 1941 - útočila na německá města, piloti německé Luftwaffe prý ztratili veškeré zábrany a pochybnosti jestli konají správně, když útočí na civilisty.
Sám letecký maršál Hugo Sperrle, velitel 3. Letecké armády, který dostal vrchní dohled nad tímto největším náletem na Londýn o květnovém útoku později prohlásil, cituji:

„V té době jsme v těchto otázkách přestali být citliví. Britská města již nepředstavovala bezbranné cíle. Stala se tak nebezpečná, že mí piloti se mohli považovat za šťastlivce, když se vrátili celí.“

Ano.
V květnu 1941 již noční stíhačky RAF byly pro Němce velkým ohrožením (První německý bombardér byl v noci sestřelen 19. listopadu 1940 a sestřelil jej na svém Bristol Beaufighteru poručík Královského letectva Cuninngham – tehdy měl na své noční stíhačce radar s dosahem do 5 km, v květnu 1941 měly Bristol Beaufightery již radary s dosahem 6,5 km).
Noční stíhačky Bristol Beaufightery Mk.VIF

Obrázek


byly v květnu 1941 již vybaveny zdokonalenými radary, které jim dovolovaly zjišťovat německá letadla na vzdálenost 6,5 km, vzdálenosti, kam je navedl pozemní RL. Od listopadu 1940 tak bylo sestřeleno mnoho německých letadel při nočních náletech. Velké množství německých letadel také sestřelilo protiletadlové dělostřelectvo PVOS Velké Británie, jehož baterie – jejich množství - neustále v čase narůstaly.
Do PVOS Velké Británie také vstoupil další účinný prvek. Protivzdušná obrana Velké Británie již nebyla závislá jen na zprávách z Enigmy a vyhodnocené zprávy ULTRA, ale měla i dalšího pomocníka, který jim velmi rychle řekl kam směřuje nálet Luftwaffe.
Ano.
Byla to zdokonalená metoda odhalování X-Geräte po konci listopadu 1940 - viz:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3997
Zdokonalená do té míry, že Britové již dokázali zjistit okamžik, kdy byl bombardérům Luftwaffe určován cíl pro bombardování, a to tu kterou noc, neboť naváděcí radiové svazky X-Geräte byly, jak si za chvíli popíšeme, zapínány vždy těsně ( již v pozdním odpoledni) před nočním náletem.
Integrálnímu systému obrany Velké Británie (Integrální systém obrany Velké Británie – PVOS, Požární sbory, zdravotnické služby a složky civilní obrany a složky odstraňování následků bombardování) to dovolovalo, aby byl upozorněn, že začal nálet a mohly tak své útvary uvést do pohotovosti. Pro PVOS to znamenalo, že navedla svá noční stíhací letadla do požadovaných směrů, posílila protiletadlové dělostřelectvo a uvedla do pohotovosti světlometné oddíly.

Když začala Luftwaffe připravovat tento poslední velký nálet na Londýn, v noci z 10. na 11. května 1941, rozdělil štáb město Londýn do tří sektorů:

- První sektor – Východní část Londýna.
- Druhý sektor – Centrum Londýna.
- Třetí sektor – Západní část Londýna.

Na Východní část Londýna – První sektor – měla zaútočit Kampfgeschwader 2 z II. Letecké armády z II. Fliegerkorpsu. Kampfgeschwader 2, velel plukovník Johanes Fink, a jeho bombardéry Do 17Z startovaly z letišť u Cambrai v severní Francii (všechny německé letecké svazky, nyní popisované,viz tento odkaz od Č 23:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4069
).
Na Centrum Londýna – Druhý sektor – útočila KG 53 (viz stejný odkaz nahoře), pod velením plukovníka Stahla, jehož bombardéry He 111 vyrazily z oblasti Lille.
Na Západní část Londýna – Třetí sektor – zaútočila KG 4 z 9. Fliegerdivision. KG 4 (viz stejný odkaz nahoře), bombardérů He111P a H, velel plukovník Hans-Joachim Rath a bombardéry letěly z letišť v Soestebergu blízko Utrechtu v Nizozemsku, aby zaútočily na západní i jižní část Londýna.
Piloti bombardérů Luftwaffe dostali rozkaz – kromě útoků na taktické a strategické cíle – zničit staré historické centrum britského hlavního města.
O iniciativě pilotů bombardérů Luftwaffe svědčí i to, že jeden z účastníků náletu v noci z 10. na 11. května 1941, Rakušan – poručík Walther von Siber (25 let), si zvolil soukromý cíl - sídlo Jejich Veličenstev – Buckinghamský palác.
Poručík Walther von Siber pak svým kolegům letcům oznámil, že již neplatí zákaz útoků na palác a první kdo Buckinghamský palác zasáhne, dostane Rytířský kříž z rukou samotného Göringa.

No a jak tedy samotný noční nálet na Londýn v noci z 10. na 11. května 1941 skutečně probíhal?

Na tomto popisu je ukázána již vyspělost Integrálního záchranného systému Velké Británie v květnu 1941, stejně jako je ukázána PVOS Velké Británie a kroky dopředu, které od léta roku 1940 Protivzdušná obrana UK učinila ( Pozor, ale stejně tak je ukázána ničivost bombardování Luftwaffe v květnu 1941 při nočním náletu).
Průběh noci z 10. na 11. května 1941 nám velmi dobře popisuje jeden z pramenů, který mám uveden vždy na konci třetího článku – Bitva o Británii – Leonard Mosley a redakční kolektiv Time-Life Books některé části jsou doplněny z ostatních pramenů.
Tady je volně, mými slovy, popsáno co se tu noc stalo:

Již v 17 hodin dne 10. května 1941 poručík Luftwaffe Karl Fiebach - ze spojovací kanceláře Luftwaffe - zavolal svému veliteli. Zavolal proto, že od něj potřeboval souhlas se zapojením X-Geräte – naváděcích svazků, které potřebovala KG 100 pro noční nálet.
Samozřejmě souhlas dostal a ihned zavolal operátorům ve stanici „Anton“ v Cherbourgu, stanici „Berta“ v Calais a stanici „Cicero“ ve Fécampu – Zapněte X-Geräte!
V 17 hodin 10 minut pak hlásí poručík Karl Fiebach svému nadřízenému, že radiové naváděcí svazky X-Geräte byly zapnuty.

Ale v tom samém okamžiku, jak Fiebach toto hlásí, také v 17 hodin 10 minut odpoledne – ve Velké Británii dozorčí kontrolor 80. křídla RAF v tajném velitelském centru v Harrow-on-the-Hill zvedne sluchátko telefonu a postupně se spojuje s velitelstvím Fighter Command v Bentley Priory, viz:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4013
kde již nevelí Air Chief Marshal Dowding, ale Air Marshal Sholto Douglas, dále se spojí s velitelstvím protiletadlového dělostřelectva, s Royal Navy, s Hlavním poštovním úřadem (on totiž Hlavní poštovní úřad dozoroval proceduru ohlašování protileteckých poplachů pro celou Velkou Británii), spojí se také s velitelstvím Londýnského požárního sboru v Lambethu nad Temží. Když dostane spojení, představí se svým krycím jménem a služebním číslem a oznamuje, cituji:

„Hlásím, že svazy směřují na Londýn.“

No a pro Integrální záchranný systém Velké Británie to znamená - „Tanec začal“.
Protože to je velice poučné připomenutí doby – válečné doby května 1941 – pokusme se podívat na práci jednotlivých složek Integrálního záchranného systému Velké Británie postupně.

Tak v Hlavním stanu Londýnského požárního sboru zástupce velitele Frank Jackson přijal hlášení o nočním náletu a jak později popsal, měl pocit, že nastane „něco neobvyklého“. Jackson připomínal ve svém popisu tohoto náletu a mnozí další to potvrzovali, že to „něco neobvyklého“ vycházelo z toho, že Luftwaffe totiž v poslední době bombardovala Londýn právě během víkendů.
Představovalo to účinnou teroristickou taktiku, která byla namířena proti civilistům. Civilisté si prostě neměli ani o víkendu odpočinout.
Ale tomu „něco neobvyklého“ nahrávalo i to, že v sobotní noci z 10. na 11. května 1941 byl úplněk, který měli piloti, ale zvláště střelci bombardérů Luftwaffe, rádi, neboť právě při měsíčním světle mohli palubní střelci bombardérů snadněji objevit přibližující se britské noční stíhačky.
Ale zpět k Franku Jacksonovi, zástupci velitele Londýnského požárního sboru, který přijal hlášení o tom, že bombardéry Luftwaffe vylétly k bombardování Londýna. Jackson tedy zmáčkne knoflík na panelu vnitřního spojení a podřízeným složkám požárního sboru v Londýně hlásí, cituji:

„Tuto noc všechny pumpy nasměrujte na Londýn. Chci jich mít přes tisíc. Uvést lidi do stavu pohotovosti, odvolat dovolené!“

Jak to tak bývá, nikdy není vše na 100%.
Také Jackson dostane zpětně zprávy, ze kterých se dozví, že noc nebude ideální. Útvary podřízených požárních sborů hlásí, že neexistuje v Londýně tisíc pump – hasičských stříkaček. Totiž těžké nálety minulý týden na Liverpool a Hull vyčerpaly možnosti Londýnského požárního sboru. Londýn mohl tuto noc disponovat 700 hasičskými stříkačkami ( hasičským stříkačkám – zásahovými vozidly - hasiči zkráceně říkali – pumpy)

Obrázek


a mimo toho se z jiných míst za Londýnem vracela ještě do hlavního města kolona 60ti pump - hasičských stříkaček a to ze severu.
Jackson vše spočítal a již věděl, že pokud, jak si hasiči navykli říkat, bude nálet „hnusný“ – „hnusný“ říkali tomu, že Němci použili zápalné pumy – pak těchto 760 zásahových vozidel – 760 hasičských stříkaček – bude pro Londýn málo.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6940
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

IX.díl. Velká Británie 1940. Č 51.

V květnu 1941 již byli Londýňané připraveni takřka na vše. Byli připraveni i na to, že víkendy prostě nebývaly klidné. Byli proto připraveni i na to, že v noci ze soboty na neděli z 10. na 11. května 1941 „zase Němci přiletí“ (ovšem v jakém rozsahu „přiletí“, to nemohli tušit). Londýňané se v té době uměli – přes takovou blízkost smrti - i bavit a tak i tuto sobotu večer a v noci byli dle zájmu buď ve svých pubech (barech), restauracích, kinech a divadlech. I třeba nový velitel Fighter Command Air Marshal William Sholto Douglas

Obrázek


vyklouzl odpoledne ze svého Bentley Priory, příměstského velitelského stanoviště, a odjel do Londýna, aby se v centru podíval na odpolední divadelní představení (mimochodem byl to šlágr z New Yorku – „No Time for Comedy“ – „To není čas na komedii“).
Trochu štěstím pro Londýňany bylo, že pro všechny platila uzavírací hodina stanovená na 22 hodinu a tak se většina lidí stačila velmi brzy – většinou do 22 hodiny – vrátit domů.

Začněme situací na velitelství stíhacího letectva RAF – v Bentley Priory.

Obrázek

Tak tady – v Bentley Priory

Obrázek

– v době kdy hodiny ukazovaly 22 hodin 15 minut – pobočník Robert Wright informoval z centra Londýna se vrátivšího Air Marshala Sholto Douglase, že PVOS Velké Británie vyhlásila „Žlutý poplach“.
Přilétal německý agresor!
Sholto Douglas vydal rozkaz, aby odstartovaly noční stíhačky!
Bylo 23 hodin v sobotu v noci 10. května 1941, když se v celém Londýně rozezvučely sirény, které vyhlašovaly letecký poplach.
Samotný nálet, který byl vlastně posledním takovýmto velkým soustředěným bombardovacím útokem na britské hlavní město (další tak velké nálety, s tak velkými ztrátami a ničivými účinky – ale 10x většími, než tyto, začaly až v červnu 1944 – V 1 a potom v září 1944 nasazením V 2) , tak začal v sobotu 10. května ve 23 hodin 30 minut a probíhal až do neděle 11. května 1940 - do 5 hodin 37 minut ráno.

Bombardovací operace Luftwaffe v noci z 10. na 11. května 1941 se zúčastnilo celkem 507 bombardérů, které shodily na Londýn celkem 708 tun bomb – ty letecké pumy byly vražednou směsí zápalných, trhavých pum a padákových pozemních min.

Britská PVOS byla v květnu 1941 již konsolidována, vycvičena praxí a sehraná.
Německého agresora uvítala již před Londýnem a v Londýně gigantická palebná hráz protiletadlových kanónů.
Jeden z německých pilotů si tehdy zapsal, že, cituji:

„Teď, když lítáme nad Londýnem, nemusíme mít rukavice. Od jejich dělostřelectva je nám dostatečně horko.“

Ale německé bombardéry již nad Kanálem napadly „Noční stíhačky RAF“, které sestřelily 7 bombardérů a 3 další poškodily (byl to pokrok, neboť v říjnu a do 19. listopadu 1940 prakticky noční stíhačky nesestřelily nic).
Mezi těmi sedmi sestřelenými bombardéry byl i He 111, který pilotoval onen von Siber. Ano onen von Siber, který chtěl vybombardovat Buckinghamský palác. Jeho bombardér byl sestřelen noční stíhačkou ještě nad pobřežím La Manche a tři členové osádky zahynuli.
Sám poručík von Siber se zachránil na padáku a zbytek 2. světové války strávil v zajateckém táboře.

Řekli jsme si, že německé bombardéry přivítala před Londýnem a v Londýně koncentrovaná palba protiletadlového dělostřelectva PVO hlavního města.
No, jo.
Ale.
Právě tato těžká protiletadlová palba donutila německého agresora, aby se držel ve velké výšce. Německé bombardéry tak nemohly přesně volit cíle.
No a to byl právě ten „průšvih“.
Když se totiž německé bombardéry dostaly nad Londýn, začaly prostě shazovat bomby „kde se dalo“.
No a to „kde se dalo“ znamenalo, že byly způsobeny vůbec největší škody od začátku 2. světové války.
Tento noční nálet znamenal, že bomby tak padaly nejen na obvyklý londýnský East End a City, bomby nyní padaly prakticky na každou čtvrť města Londýna.
Ano, při tomto náletu padala záplava zápalných pum na všechny čtvrtě hlavního města.

Je jasné, že pro hasiče s jejich 760 zásahovými vozidly (hasičskými stříkačkami – hasičskými auty) to znamenalo, že to nebudou stíhat, jak se obával zástupce velitele Londýnského požárního sboru, Frank Jackson. A nejvíce k tomu, že požárníci nestíhali vznikající požáry hasit nahrávalo to, že jim „chyběla voda“.

Jeden z důstojníků oblastního velitelství Londýnského požárního sboru – Geoffrey Blackstone o celém působení v noci z 10. na 11. května 1941 později vypověděl přímo z míst zásahů požárníků následující.
Nebudu většinou citovat, ale budu volně jeho slova vyprávět, citaci budu používat jen ve výjimečných, nezaměnitelných situacích – tedy mimořádně.
Geoffrey Blackston, onen důstojník jednoho z oblastních velitelství Londýna, byl služebně poslán do londýnské čtvrti Elephant and Castle (čtvrť Elephant and Castle byla tak nazývána proto, že se tam nacházela proslulá londýnská hospoda) v jižním Londýně. Tento Blackstonův revír zahrnoval důležitý komunikační uzel, který spojoval všechny příjezdové cesty k mostům přes řeku Temži – tam pak je komplex starých domů a jsou tam obzvlášť hořlavé sklady.
Blackston na svůj post vyrazil prakticky jen několik sekund po sirénou ohlášeném poplachu (tedy pár vteřin po 23 hodině ).

Když pak bylo zahájeno bombardování – po 23 hodině 30 minutě – poslal Blackstone do akce 20 požárních vozidel. Dobře věděl, že pokud se ukáže rozsah požárů větší, dostane ještě dodatečné vybavení.
Blackston dorazil na křižovatku cest vedoucím k mostům a tam zjistil, že situace je opravdu špatná.
Tady je asi dobré skutečně citovat to, co on o tom ve svém pozdějším hlášení napsal:

„To svinstvo letělo odevšad. Brzy jsem si uvědomil, že je to větší nálet než všechny dosavadní.“

Tady jsme asi na místě, kde bychom si měli říci jednu velice důležitou zvláštnost hlavního města Velké Británie – Londýna.
Oni totiž v Anglii nebývají v zimě většinou silné mrazy. Znamená to, že právě v Londýně se vodovodní trubky pokládaly poměrně mělko pod povrchem země – v hloubce kolikrát menší než je 1 metr. No a to byl nyní „ten kámen úrazu“.
Právě při tomto bombardování byly vodovodní řády velice náchylné na poškození.
Právě teď při takto velikém náletu, kdy „vodovodní řád“ zasahující požárníci potřebovali, jej prostě nemohli použít, neboť byl bombardováním poškozen.
Ano, prostě než se připravilo náhradní řešení – nalézaly se Londýnské požární sbory v hrozné situaci.
Požárníci, tak ti přijeli a nebo přišli, ti tady byli. Požární vozidla k požárům přijela. No jo, ale voda nebyla.
Muselo nastoupit náhradní řešení.
A tak byl rychle přivolán a po nějaké době přijel „Oddíl pro zásobování vodu“, který přivezl asi 5 km stočených hadic a okamžitě postavil plachtovinovou nádrž a pak rychle odjel k řece Temži do blízkosti Westminsterského mostu.
V době kdy se čekalo na vodu, byly připraveny 4 řady hadic. Voda se musela čerpat z řeky do nádrže a odtud ji pak měla odebírat požární vozidla k hašení požárů.
Jak potom líčil Blackston, tak říkal, že samou netrpělivostí, kdy voda začne natékat, nevydržel na místě a vyrazil autem směrem k Temži. Když však dorazil do Westminster Bridge Roadu, zjistil, že výbuch jedné z bomb zničil vozovku. Musel vystoupit z auta a vyrazit podél čtyř hadic, které vedly k řece. Samozřejmě koukal po hadicích a ten pohled nebyl vůbec pěkný. Hořící uhlíky, které odskakovaly z požárů, padaly na hadice, které ještě bez vody byly splasklé. Hadice byly nyní na některých místech ohořelé a zuhelnatělé.
To znamenalo, že kdyby do nich teď už proudila voda, tak by všechna tekla bez užitku do ulice.
O uskutečnění náhradního řešení, o samotném zásahu a o celém dalším průběhu noci z 10. na 11. května 1941, si řekneme příště, kde již také kapitolu – IX. Velká Británie 1940 – ukončíme.


Použité podklady:

Duce – Anatomie jedné kariéry – Luboš Taraba.
Adolf Hitler a jeho cesta k moci – Rainer Zitelmann.
Nacismus – Alessandra Minerbiová – editor: Flavio Florani.
Pakty Stalina s Hitlerem – výběr z dokumentů 1939 a 40 – Naše vojsko.
Přísně tajné 3/99, 4/99, 3/05 a 3/08.
HPM ročník XIV. – Ivo Pejčoch – Těžký křižník Canarias.
Září 1938 – Role a postoje spojenců ČSR – Miloslav John.
Dějiny světa, svazek IX – L. I. Zubka, A. M. Zubinský a G. N. Sevosťjanov.
Dějiny světa, svazek X. – V. V. Kurasov, A. M. Někrič.
Krev, slzy a pošetilost v nejtemnější hodině 2. světové války – Len Deighton.
Druhá světová válka – Úplná historie – Martin Gilbert.
Blitzkrieg od Hitlerova nástupu po pád Dunkergue - Len Deighton.
Druhá světová válka – John Keegan.
Polské tažení Hitler a Stalin rozbíjejí Polskou republiku – Janusz Piekalkiewicz.
Tanková válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Letecká válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Námořní válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Historie německé armády 1939 – 1945 – Philippe Masson.
Slovenská armáda 1939 – 1945 – Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal.
Hitlerovi válečníci – Guido Knopp.
Německé obrněné jednotky – Horst Scheibert.
Hitlerovy elitní jednotky – Lucas Cooper.
Němečtí parašutisté ve II. světové válce – Volkmar Kühn.
Operace Jubilee, Dieppe 1942 – Norman Franks.
Narvik – Donald Macintyre.
Ocelová lavina – Darius Jedrzejewski, Zbigniew Lalak.
Bitva o Británii – Leonard Mosley a redakční kolektiv Time-Life Books.
Černí andělé, Historie zbraní SS – Rupert Butler.
Historie válek – David Brownstone a Irene Franck.
Neznámé špionážní operace KGB – Mitrochinův archiv – Christopher Andrew, Vasilij Mitrochin.
Den D, 1944, Hlasy z Normandie – Robin Neillands, Roderick de Normann.
Druhá světová válka den za dnem – Donald Sommerville.
Svět ve válce 1939 – 1945 – Dr. Duncan Anderson, Dr. Stephen Badsey, David Chandler, Dr. Paddy Griffith, Sean McKnight, Gary Sheffield.
Marcel Jullian – Bitva o Británii – červenec-září 1940
Alan Cooper – Cíl Drážďany.
Průběžně tématické články: www.Palba.cz
A
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1176
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1179
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1193
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1209
a v nich následné diskuze.
Další související historická literatura.
Mé dlouholeté poznámky a mapy.


Případné doplnění a diskusi směřujte prosím na tento odkaz:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3980&start=40
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Západní fronta 1939-1945“