Re: Budoucnost nadzvukového letectva AČR
Napsal: 7/8/2022, 03:39
V cem je prenne ten rozdil ? Hlavne by me zajimalo, jak porovnas f35 ke F-15SE.Shania píše: ↑6/8/2022, 11:05
Rozdil v FWB je , jsou pokrocilejsi CLAW (control laws) vyuzivajici kazdou ridici plochu separatne pro co nejlepsi letove podminky v dane situaci a ne vzdy zrovna tradicnim zpusobem, ktery by jsi od dane kontrolni plochy cekal. Ano tohle je vicemene princip u vsech FBW, rozdil je jen jak zajdou daleko a F-35 je proste o dekady novejsi stroj nez F-16.
Ono se travilo na tom vice casu hlavnen proto, protoze f35 ma problemy s vibracemi a se stabilitou v urcitych letovych obalkach. Korekce bylo upraveni letove obalky softwerove.Shania píše: ↑6/8/2022, 21:06 ant: princip FBW je stejny, co stejne neni jsou control laws, ktery ten system ovladaji. To jak a co budou jednotlive kontrolni plochy delat v konkretni situaci, jak se budou chovat pri poskozeni atd. Tohle je u kazdeho stroje naprosto jine a u F-35 se letova obalka plne otevrela teprve okolo roku 2018. Testovani trvalo 16 tisic hodin, 9000 letu a validovali 65 ticis datapointu. Takze bych rek, ze tim stravili nasobne vic casu nez u jinych stroju.
Presne vysvetleno, jen bych dodal ze hodne stroju ma prepinac WAR - PEACE , kde v pripade WAR system dovoli zvetseni letove obalky na ukor znizeni zivotnosti soucasti letadla ( drak, motor, etc...)Xant píše: ↑6/8/2022, 20:45V tomto případě se jedná pouze o čistou mystifikaci, protože FBW neznamená nic jiného, než nepřímé řízení. Místo toho, aby pilot ovládal přímo hydraulické systémy, táhla, nebo lanovou mechaniku, letoun ovládá nepřímo tím, že každým pohybem pák řízení generuje schéma pro počítačové systém řízení letu, který za něj požadovaný úkon provede. Nic víc, nic míň.Wasp píše: ↑6/8/2022, 20:25 Rozdíl je ve výpočetní velikosti, jinak jde v podstatě o to stejné.
Obě letadla mají své limity a také je má pilot a FbW chrání obojí.
Rozumím tomu ale dobře že i FbW F-35 může pilota pustit neúmyslně do rizikové části letové obálky ?
u F-16 to možné je, F-18A/C také, nevím jak to má F-18SH a F-35, což budou hodně podobné verze FbW.
....
Zbytek jsou jen reklamní žvásty, protože to samé mají všechna moderní letadla a žádný letoun na světě nepustí pilota do manévrů, které by ohrozili letoun, nebo život pilota. I když by konstrukce vydržela např.: +25G a - 15G pilota by to zabilo. Proto tam ty omezovače jsou, které v kritické chvíli "na vteřinu dovolí" mnohem více, ale nikdy nepřekročí pevné limity.