IX. díl. Velká Británie 1940. Č 19.
Napsal: 3/5/2010, 06:44
IX.díl. Velká Británie 1940. Č 19.
Mapa I. fáze „ Battle of Britain „ – Bitvy o Británii.

O třetí dekádě července 1940 (od 20. do 31. července), o jejím začátku, Air Marshal Dowding, Chief Fighter Command RAF napsal, cituji:
„Němci chtěli usnadnit transport pozemních vojsk průlivem, aby napadli naši zem a donutili nás ke kapitulaci. Ale já jsem se nepokoušel ukončit válku pomocí stíhacího letectva. Snažil jsem se jen Němcům zkřížit jejich přípravy k invazi…
Musel jsem toho dosáhnout tím, že nedopustím, aby získali převahu ve vzduchu.“
A skutečně měl Dowding všechny důvody k tomu, aby věřil, že Němci pospíchají se zahájením výsadku. Ona totiž rozvědka RAF a průzkumná letadla ke konci července 1940 informovala Dowdinga, že Wehrmacht přesunul 15 útočných divizí do přístavů ležících naproti Velké Británii, na pobřeží v severním Německu, Belgii a severní Francii. Pozdější výzkumy opravdu ukázaly, že tato hlášení byla poměrně přesná.
Skutečnost byla taková, že invazní vojska pro „Seelöwe“ se tehdy sestávala z 13 divizí a 2 divizí v rezervě – v záloze.
Mapa plánované „ Operace Seelöwe.“

Polní maršál von Brauchitsch – vrchní velitel pozemních vojsk, tehdy řekl admirálu Erichu Raederevi, že se setkají na britském území během měsíce.
Nebylo to tak od věci, neboť tehdy skutečně Göringova strategie začala slavit úspěch, který podtrhávaly zprávy německé rozvědky Luftwaffe, které říkaly, že RAF vrhá do boje o kanál La Manche „všechny dostupné stíhačky“.
No, ale opatrný Göring, který chtěl předejít tomu, že by si Britové nechali nějaké stíhačky v rezervě, požádal Kesselringa (II. Luftflote) a Sperrleho (III. Luftflote), aby vylákali ještě více letadel RAF do vzduchu.
O tom, jak takové „lákání“ britských stíhaček do vzduchu vypadalo (každý snad pochopí, že tady, v tomto vyprávění se jedná o jednotlivé britské stíhače) – takový „malý příklad“, popsal Adolf Galand po válce, když zároveň i popisoval jak prováděl zaučování mladých nových německých pilotů - a já jej ocituji:
„Měl jsem hodně nových pilotů, kteří se teprve nyní objevili ve skupině (III. skupině Jg 26). Aby co nejdříve absolvovali bojový křest a získali sebejistotu, organizoval jsem pro ně sestřelení nepřítele.“
Dál pak Galand vypráví, jak ve své Messerschmitt Bf 109
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2585
osamoceně přelétával na druhou stranu kanálu La Manche. Když objevil britskou „Hotovost“ – začínal se motat v její blízkosti, ale tak dobře, aby na něj piloti RAF nedostřelili. V červenci 1940 se stávalo, že se vždycky nějaký britský pilot odpojil od „Hotovostní hlídky“ a chtěl „motající se“ Bf 109 sestřelit.
No a na to Galand čekal, otočil své letadlo směrem k Francii a stále jen těsně před pronásledovateli odlétal. Okamžitě se rádiem spojil se svými „piloty-nováčky“, kteří čekali ve vzduchu nad francouzským pobřežím.
Tu netrpělivost britských pilotů charakterizoval Galand takto, cituji:
„V mnoha případech Angličan nedokázal odolat pokušení. Zřejmě se domníval, že ho nevidím a proto se mu nepokouším ztratit. Letěl za mnou s nadějí na snadnou kořist a narážel na mé chlapce.“
Ti se pak na něho vrhali ze slunce (zvláště dopoledne, kdy slunce směřuje - „jakoby z východu na západ“ – od Francie – z východu – směrem na západ k Velké Británii – putování po obloze při otáčení zeměkoule).
Právě takovéto nešťastné vylákání pospal již jednou vzpomínaný Group Captain Alan Deere, později jeden z nejlepších Dowdingových pilotů z 54. perutě, který tak přišel o svůj Supermarine Spitfire Mk.I.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2773
a také málem o holý život.
Alan Deere pronásledoval Bf 109 přes celý průliv La Manche, a že byl vtažen do pasti, tak to si uvědomil teprve v okamžiku, kdy německý pilot prudce zamířil směrem k letišti Calais/Marc, kde se nacházela hlavní stíhací základna Luftwaffe. To již na Deera okamžitě zaútočily dva jiné Bf 109, které se mu snažily zároveň odříznout cestu. Novozélanďan Deere s rukojetí na plynu až na doraz vyrazil zpět domů těsně nad mořskou hladinou a jen si stačil „mumlat pro sebe, o sobě“, cituji:
„Ty zatracený blbče!“
Deereho zachránila jen naprostá soustředěnost a většina jeho bojových zkušeností. Když prchal do Anglie, začaly na něho střídavě útočit oba dva Bf 109 a Deere musel provádět ostré obraty – nejprve jedním směrem, k jednomu z Bf 109 a pak hned ke druhému Bf 109 a takto pokračovat v úniku. V době, kdy uviděl Doverské skály, mu jeden z Bf 109 rozbil střelbou palubní desku, kryt kabiny a palivovou nádrž (že mu sestřelil i hodinky z ruky, tak to prý tehdy Deere ani nezpozoroval).
U Doverských skal se objevila letadla RAF a odehnala obě Bf 109. To již Deerův „Spit“ hořel – Deere ho obrátil vzhůru nohama, vyskočil a naštěstí se mu otevřel padák. Při seskoku si zlomil ruku v kloubu a také zde měl znovu štěstí. Přistál totiž na poli ve vzdálenosti ani ne 20 metrů od sanitky RAF, která parkovala hned vedle na cestě, když si tam řidič sanitky s ošetřovatelem zrovna dávali svačinu.
Deere přežil a bojoval dál, ale mnohým se to v červenci 1940 nepodařilo a Dowding zneklidněný stálými ztrátami lidí nad kanálem La Manche, zakázal velitelům Skupin 10., 11., 12. a 13

, aby jejich piloti, „Dowdingovo piloti“ vzlétali jen proto, aby svedli vzdušný boj. Měli rozkázat pilotům, aby se piloti hnali za nepřítelem na vzdálenost ne větší, než která by jim dovolovala vrátit se klouzavým letem zpět do Anglie. Tehdy Dowding řekl, cituji:
„Chci mít živé piloty a ne mrtvé hrdiny.“
Ještě ke konci druhé dekády července 1940 si řekněme, že Spojené státy Americké – USA – rukou svého prezidenta reagovaly odmítavě na tzv. Mírovou výzvu Adolfa Hitlera z 19. července 1940.
To totiž prezident Roosevelt podepsal zákon o rozšíření námořnictva ve dvou oceánech. Tento zákon umožňoval podstatné rozšíření amerického námořnictva – US Navy v oblasti Pacifiku i Atlantiku. V té době již měly Spojené státy v aktivní službě 358 válečných lodí a dalších 130 zrovna stavěly – no a ten zákon mimo toho všeho počítal se stavbou dalších 7 bitevních a 18 letadlových lodí, 27 těžkých a lehkých křižníků, 42 ponorek a 115 torpédoborců.
Anexe, kterou provedl SSSR dne 21. července 1940, když postupně zabral Estonsko, Lotyšsko a Litvu pak také znamenalo, že Adolf Hitler (od Stalina považoval Adolf Hitler obsazení Estonska, Lotyšska a Litvy za „vražení kudly do zad“) dne 22. července 1940 vydal generálu Halderovi pokyn, aby zahájil přípravu podrobných plánů útoku proti SSSR. Ten samý den byl sestaven zvláštní štáb v čele s generálem Erichem Marcksem, který byl pověřen vypracováním pracovního plánu na obsazení SSSR, který měl být Hitlerovi předložen do 14 dnů.
K operaci „Seelöwe“ se ale Hitler 22. července 1940 zatím vyjádřil tak, že, cituji:
„Nebudou-li přípravy moci být s jistotou ukončeny do začátku září, bude nutné uvážit jiné plány.“
Tady je také nutno opět říci, že britská Royal Navy rozhodla ke dni 23. července 1940, že převážná část konvojů, která směřovala do kanálu La Manche a Doverské úžiny, byla přesměrována jinam, aby se vyhnula neustálým útokům německých bombardérů a jejich stíhacích doprovodů. Od tohoto data – 23. července 1940 – plula převážná část konvojů severním průlivem do Irského moře a do Velké Británie tak připlouvaly tzv. „Vchodem pro služebnictvo“ – Bristolským průlivem.
K 23. červenci 1940 je nutno také říci, že v Londýně byla ustavena Československá prozatímní vláda v čele s prezidentem Eduardem Benešem.
Za dva dny, tedy 25. července 1940, povolil Winston Churchill polským vojenským jednotkám, jež se v té době nacházely ve Velké Británii – celkem to bylo 14 000 mužů – vydání amerických pušek, které jim byly předány ihned poté, co byly dopraveny z USA.
V této době, ke dni 25. července 1940, prodělávalo ve Velké Británii vojenský výcvik také ( čísla nejsou přesná na muže – jsou to zaokrouhlená čísla):
- 4 000 Čechů.
- 3 000 německých antifašistů.
- 2 000 Francouzů.
- 1 000 Holanďanů.
- 1 000 Norů.
- 500 Belgičanů.
My víme, že Britové nejvíce potřebovali piloty.
Dne 25. července 1940 se z minulého dne dozvěděl Winston Churchill z Washingtonu, že tam byla podepsána dohoda, podle které mají být nové americké letouny přidělovány se zřetelem na britské i americké potřeby – z celkového počtu tehdy v USA vyráběných 33 467 letadel si mělo USA ponechat 19 092 kusů a 14 375 letounů mělo být dopraveno do Velké Británie. Podobný poměr byl stanoven rovněž pro všechny následující druhy americké výzbroje.
- Pušky.
- Tanky.
- Polní děla.
- Protitanková děla.
- Příslušné střelivo.
Tyto dohody mezi USA a Velkou Británií měly zajistit veškeré zbrojní potřeby pro Anglii až do konce roku 1941.
Mapa I. fáze „ Battle of Britain „ – Bitvy o Británii.

O třetí dekádě července 1940 (od 20. do 31. července), o jejím začátku, Air Marshal Dowding, Chief Fighter Command RAF napsal, cituji:
„Němci chtěli usnadnit transport pozemních vojsk průlivem, aby napadli naši zem a donutili nás ke kapitulaci. Ale já jsem se nepokoušel ukončit válku pomocí stíhacího letectva. Snažil jsem se jen Němcům zkřížit jejich přípravy k invazi…
Musel jsem toho dosáhnout tím, že nedopustím, aby získali převahu ve vzduchu.“
A skutečně měl Dowding všechny důvody k tomu, aby věřil, že Němci pospíchají se zahájením výsadku. Ona totiž rozvědka RAF a průzkumná letadla ke konci července 1940 informovala Dowdinga, že Wehrmacht přesunul 15 útočných divizí do přístavů ležících naproti Velké Británii, na pobřeží v severním Německu, Belgii a severní Francii. Pozdější výzkumy opravdu ukázaly, že tato hlášení byla poměrně přesná.
Skutečnost byla taková, že invazní vojska pro „Seelöwe“ se tehdy sestávala z 13 divizí a 2 divizí v rezervě – v záloze.
Mapa plánované „ Operace Seelöwe.“

Polní maršál von Brauchitsch – vrchní velitel pozemních vojsk, tehdy řekl admirálu Erichu Raederevi, že se setkají na britském území během měsíce.
Nebylo to tak od věci, neboť tehdy skutečně Göringova strategie začala slavit úspěch, který podtrhávaly zprávy německé rozvědky Luftwaffe, které říkaly, že RAF vrhá do boje o kanál La Manche „všechny dostupné stíhačky“.
No, ale opatrný Göring, který chtěl předejít tomu, že by si Britové nechali nějaké stíhačky v rezervě, požádal Kesselringa (II. Luftflote) a Sperrleho (III. Luftflote), aby vylákali ještě více letadel RAF do vzduchu.
O tom, jak takové „lákání“ britských stíhaček do vzduchu vypadalo (každý snad pochopí, že tady, v tomto vyprávění se jedná o jednotlivé britské stíhače) – takový „malý příklad“, popsal Adolf Galand po válce, když zároveň i popisoval jak prováděl zaučování mladých nových německých pilotů - a já jej ocituji:
„Měl jsem hodně nových pilotů, kteří se teprve nyní objevili ve skupině (III. skupině Jg 26). Aby co nejdříve absolvovali bojový křest a získali sebejistotu, organizoval jsem pro ně sestřelení nepřítele.“
Dál pak Galand vypráví, jak ve své Messerschmitt Bf 109
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2585
osamoceně přelétával na druhou stranu kanálu La Manche. Když objevil britskou „Hotovost“ – začínal se motat v její blízkosti, ale tak dobře, aby na něj piloti RAF nedostřelili. V červenci 1940 se stávalo, že se vždycky nějaký britský pilot odpojil od „Hotovostní hlídky“ a chtěl „motající se“ Bf 109 sestřelit.
No a na to Galand čekal, otočil své letadlo směrem k Francii a stále jen těsně před pronásledovateli odlétal. Okamžitě se rádiem spojil se svými „piloty-nováčky“, kteří čekali ve vzduchu nad francouzským pobřežím.
Tu netrpělivost britských pilotů charakterizoval Galand takto, cituji:
„V mnoha případech Angličan nedokázal odolat pokušení. Zřejmě se domníval, že ho nevidím a proto se mu nepokouším ztratit. Letěl za mnou s nadějí na snadnou kořist a narážel na mé chlapce.“
Ti se pak na něho vrhali ze slunce (zvláště dopoledne, kdy slunce směřuje - „jakoby z východu na západ“ – od Francie – z východu – směrem na západ k Velké Británii – putování po obloze při otáčení zeměkoule).
Právě takovéto nešťastné vylákání pospal již jednou vzpomínaný Group Captain Alan Deere, později jeden z nejlepších Dowdingových pilotů z 54. perutě, který tak přišel o svůj Supermarine Spitfire Mk.I.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2773
a také málem o holý život.
Alan Deere pronásledoval Bf 109 přes celý průliv La Manche, a že byl vtažen do pasti, tak to si uvědomil teprve v okamžiku, kdy německý pilot prudce zamířil směrem k letišti Calais/Marc, kde se nacházela hlavní stíhací základna Luftwaffe. To již na Deera okamžitě zaútočily dva jiné Bf 109, které se mu snažily zároveň odříznout cestu. Novozélanďan Deere s rukojetí na plynu až na doraz vyrazil zpět domů těsně nad mořskou hladinou a jen si stačil „mumlat pro sebe, o sobě“, cituji:
„Ty zatracený blbče!“
Deereho zachránila jen naprostá soustředěnost a většina jeho bojových zkušeností. Když prchal do Anglie, začaly na něho střídavě útočit oba dva Bf 109 a Deere musel provádět ostré obraty – nejprve jedním směrem, k jednomu z Bf 109 a pak hned ke druhému Bf 109 a takto pokračovat v úniku. V době, kdy uviděl Doverské skály, mu jeden z Bf 109 rozbil střelbou palubní desku, kryt kabiny a palivovou nádrž (že mu sestřelil i hodinky z ruky, tak to prý tehdy Deere ani nezpozoroval).
U Doverských skal se objevila letadla RAF a odehnala obě Bf 109. To již Deerův „Spit“ hořel – Deere ho obrátil vzhůru nohama, vyskočil a naštěstí se mu otevřel padák. Při seskoku si zlomil ruku v kloubu a také zde měl znovu štěstí. Přistál totiž na poli ve vzdálenosti ani ne 20 metrů od sanitky RAF, která parkovala hned vedle na cestě, když si tam řidič sanitky s ošetřovatelem zrovna dávali svačinu.
Deere přežil a bojoval dál, ale mnohým se to v červenci 1940 nepodařilo a Dowding zneklidněný stálými ztrátami lidí nad kanálem La Manche, zakázal velitelům Skupin 10., 11., 12. a 13

, aby jejich piloti, „Dowdingovo piloti“ vzlétali jen proto, aby svedli vzdušný boj. Měli rozkázat pilotům, aby se piloti hnali za nepřítelem na vzdálenost ne větší, než která by jim dovolovala vrátit se klouzavým letem zpět do Anglie. Tehdy Dowding řekl, cituji:
„Chci mít živé piloty a ne mrtvé hrdiny.“
Ještě ke konci druhé dekády července 1940 si řekněme, že Spojené státy Americké – USA – rukou svého prezidenta reagovaly odmítavě na tzv. Mírovou výzvu Adolfa Hitlera z 19. července 1940.
To totiž prezident Roosevelt podepsal zákon o rozšíření námořnictva ve dvou oceánech. Tento zákon umožňoval podstatné rozšíření amerického námořnictva – US Navy v oblasti Pacifiku i Atlantiku. V té době již měly Spojené státy v aktivní službě 358 válečných lodí a dalších 130 zrovna stavěly – no a ten zákon mimo toho všeho počítal se stavbou dalších 7 bitevních a 18 letadlových lodí, 27 těžkých a lehkých křižníků, 42 ponorek a 115 torpédoborců.
Anexe, kterou provedl SSSR dne 21. července 1940, když postupně zabral Estonsko, Lotyšsko a Litvu pak také znamenalo, že Adolf Hitler (od Stalina považoval Adolf Hitler obsazení Estonska, Lotyšska a Litvy za „vražení kudly do zad“) dne 22. července 1940 vydal generálu Halderovi pokyn, aby zahájil přípravu podrobných plánů útoku proti SSSR. Ten samý den byl sestaven zvláštní štáb v čele s generálem Erichem Marcksem, který byl pověřen vypracováním pracovního plánu na obsazení SSSR, který měl být Hitlerovi předložen do 14 dnů.
K operaci „Seelöwe“ se ale Hitler 22. července 1940 zatím vyjádřil tak, že, cituji:
„Nebudou-li přípravy moci být s jistotou ukončeny do začátku září, bude nutné uvážit jiné plány.“
Tady je také nutno opět říci, že britská Royal Navy rozhodla ke dni 23. července 1940, že převážná část konvojů, která směřovala do kanálu La Manche a Doverské úžiny, byla přesměrována jinam, aby se vyhnula neustálým útokům německých bombardérů a jejich stíhacích doprovodů. Od tohoto data – 23. července 1940 – plula převážná část konvojů severním průlivem do Irského moře a do Velké Británie tak připlouvaly tzv. „Vchodem pro služebnictvo“ – Bristolským průlivem.
K 23. červenci 1940 je nutno také říci, že v Londýně byla ustavena Československá prozatímní vláda v čele s prezidentem Eduardem Benešem.
Za dva dny, tedy 25. července 1940, povolil Winston Churchill polským vojenským jednotkám, jež se v té době nacházely ve Velké Británii – celkem to bylo 14 000 mužů – vydání amerických pušek, které jim byly předány ihned poté, co byly dopraveny z USA.
V této době, ke dni 25. července 1940, prodělávalo ve Velké Británii vojenský výcvik také ( čísla nejsou přesná na muže – jsou to zaokrouhlená čísla):
- 4 000 Čechů.
- 3 000 německých antifašistů.
- 2 000 Francouzů.
- 1 000 Holanďanů.
- 1 000 Norů.
- 500 Belgičanů.
My víme, že Britové nejvíce potřebovali piloty.
Dne 25. července 1940 se z minulého dne dozvěděl Winston Churchill z Washingtonu, že tam byla podepsána dohoda, podle které mají být nové americké letouny přidělovány se zřetelem na britské i americké potřeby – z celkového počtu tehdy v USA vyráběných 33 467 letadel si mělo USA ponechat 19 092 kusů a 14 375 letounů mělo být dopraveno do Velké Británie. Podobný poměr byl stanoven rovněž pro všechny následující druhy americké výzbroje.
- Pušky.
- Tanky.
- Polní děla.
- Protitanková děla.
- Příslušné střelivo.
Tyto dohody mezi USA a Velkou Británií měly zajistit veškeré zbrojní potřeby pro Anglii až do konce roku 1941.