XIV. díl. Operace MARKET GARDEN Č 99.
Tanky Sherman seržantů Robinsona a Paceyho, stříleli za jízdy ze svých děl a kulometů směrem na severní konec Dálničního silničního mostu přes řeku Waal. Z jižního konce mostu je palbou podporovalo stacionární dělostřelectvo a zbytek tanků v pevných postaveních. Čelní tank, s jeho velitelem seržantem Robinsonem podával radiem neustále upřesňující informace pro štáb divize "All American" a pro Gardovou obrněnou divizi. Byly v nich samozřejmě i prvky cílů, na které se má zaměřit palba stacionárních děl a tankových děl v pevných postaveních. Kulomety Shermanů Robinsona a Paceyho při jízdě střílely na ukryté Němce v nosnících mostu. Němci, a většinou to byli němečtí ženisté, kteří si hlídali funkčnost svých náloží, byli různě přivázáni na nosnících mostních konstrukcí.
(Nijmegenský Dálniční silniční most s mnoha a mnoha nosníky, na které se přivazovali němečtí ženisté, aby ochránili okruh svých roznětek do poslední chvíle. Zároveň, jako obránci měli někteří k obraně panzerfausty).
Tam také byli většinou zasaženi, a jak říkali historikům britští tankisté: "Zasaženi ve svých bezpečnostních pásech zůstávali viset, groteskně zavěšeni z nosníků". Většinou se jednalo o ženisty SS, kteří však byli ozbrojeni a neustále, než zemřeli, kontrolovali demoliční obvody ve svém rajónu. Celkem postupující gardisté vytáhli z mostní konstrukce více než 180 Němců, když prý jich nezjištěný počet, ještě visel na mostních konstrukcích, pod mostem, byl tak zabit a spadl do řeky Waal pod mostem.
K celému Dálničnímu silničnímu mostu patří i historiky holandskými a spojeneckými sledovaná "kauza" příslušníka Holandského hnutí odporu Jana Van Hoofa, který měl přerušit demoliční obvody na Dálničním silničním mostě. Holanďané byli mnoho let po válce přesvědčeni, že Dálniční silniční most přes řeku Waal zachránil nizozemský odbojář Jan Van Hoof, který s 82. vzdušně-výsadkovou divizí přišel do Nijmegenu již 19. září a dělal průvodce útočným četám výsadkářů. Jan Van Hoof prý "pronikl německými pozicemi na mostě a přestřihal hlavní dráty k náložím na mostě". Nizozemská komise, která se v roce 1949 tímto problémem zabývala, dospěla k závěru, že Jan Van Hoof určitě nějaké dráty přestřihl, ale s určitostí neřekla zda to byly ty dráty, které zachránily most. Proti závěrům komise hovoří takové skutečnosti, potvrzené německými i britskými ženisty, že hlavní odpalovací zařízení byla umístěna na severní polovině mostu a že odpalovací zařízení vedlo na sever do nijmegenské čtvrti Lent (kde je mimochodem i pevnost Fort Hof Van Holland). S přibývajícími roky byl zpochybňován čin dvaadvacetiletého holandského studenta Jana Van Hoofa - nevěřilo se čím dál víc, že by pronikl až tak daleko na most. Přesto holandská historie studentovi věří a uctívá jej.
Skutečností je, že byl pro svou bojovou akci při účasti s americkými výsadkáři v Nijmegenu Němci zastřelen.
Součástí celé "legendy" pak je, že mužem, který nijmegenský Dálniční silniční most skutečně zabezpečil byl britský ženista poručík Tony Jones, tehdy mu bylo 21 let. Byl to poručík Tony Jones, který se pohyboval hned za tanky seržanta Robinsona (předními Shermany viz začátek článku) a hledal nálože, když u těch zjištěných okamžitě přeřezával veškeré dráty a vyjímal rozbušky. Dle tehdejších pozorovatelů pracoval poručík Jones tak zaujatě, že si ani nevšímal Němců, kteří se stále schovávali na nosnících mostu a stříleli po něm. Tak Jones přestřihl i uprostřed zátarasu dráty, které vedly přes zábradlí a zneškodnil tam talířové miny. Když se postupující tanky dostaly na severní konec Dálničního silničního mostu, za nimi postupující Jones nalezl na pilíři hlavní nálož (a bylo to prý 250 kg TNT). Roznětky byly na místě a dráty byly připojeny. Jones okamžitě dráty odpojil a roznětky odmontoval. I poručíku Jonesovi bylo divné, jak sám později tvrdil, že Němci most nevyhodili do povětří. (Čerpal jsem z informací dle Jaroslava Hrbka - Arnhem 1944, a jen částečně na počátku článku ze Saunderse).
Pojďme a nechme promluvit jiný historický a vlastně původní pramen. Ten původní historický pramen říká, že v těchto pozdně odpoledních až večerních hodinách pozoroval Dálniční silniční most ze svého stanoviště na břehu řeky Waal, východně od mostu, SS - Brigadeführer (generálmajor SS) Harmel (velitel celé obrany Nijmegenu) a později vzpomínal, jak, cituji:
"Model řekl Bittrichovi, že nijmegenské mosty přes Waal nesmějí být zničeny, nicméně mosty byly stále ke zničení připraveny. Když došlo ke krizi, díval jsem se z bunkru na břehu řeky. Ztratil jsem radiové spojení s Eulingem (připomínám, že Euling byl velitel německé obrany jižní strany mostu, který unikl se 60ti SS-many tunelem pod mostem na východní stranu - má poznámka) a věděl jsem, že mostu se zmocní nepřítel. Zdálo se mi, že mi hlavou prolétlo všechno najednou. Co se musí udělat nejdřív? Co je třeba podniknout jako nejdůležitější? Všechno se týkalo mostů. Musí být zničeny. Kdyby byl Bittrich v mé kůži, vyhodil by hlavní most do vzduchu. Podle mého názoru byly nyní Modelovy rozkazy zrušeny, protože se změnila situace. Neměl jsem nejmenší chuť, aby mě Berlín dal zavřít a popravit za to, že jsem dopustil, aby mosty padly do rukou nepřítele - a nezajímalo mě, co si o tom Model pomyslí.
Vyčkával jsem, pozoroval a pak jsem uviděl jeden tank uprostřed mostu, pak následoval poněkud za ním druhý. Rozkázal jsem ženistovi, který ovládal odpalovací mechanizmus: 'Připravte se!' A když doprostřed mostu přijely další dva tanky, dal jsem na vlastní odpovědnost rozkaz: 'Vyhoďte most!' Nic se nestalo. Zařval jsem na ženistu: 'Znovu!' Čekal jsem, že uvidím, jak se most i s tanky hroutí do řeky.
Nedošlo k tomu - pravděpodobně proto, že zapalovací kabel byl přerušen dělostřelbou. Místo toho jely tanky dál dopředu a byly stále větší a blíž. 'Můj bože, za dvě minuty jsou tady,' řekl jsem radistovi."
To byla ta doba, kdy se vedoucí tank Sherman seržanta Robinsona hnal dopředu, a aniž to věděl, na nechráněný most. Ten most přes řeku Waal byl neustále pod palbou Němců ze severních vzdálenějších míst. Tank díky překážkám musel neustále kličkovat doleva a doprava a takto smýkaje se ze strany na stranu se přibližoval na severní konec Dálničního silničního mostu přes řeku Waal. Tank, i ten následný, byly na druhé straně. V tom okamžiku britský gardista Lesleay Johnson, což byl střelec Shermanu, kterému velel seržant Robinson, uviděl na vzdálenost asi 50ti metrů dál na rampě mostu první z dvojice německých protitankových kanónů a třetí ranou jej rozbil tříštivým granátem. To již postupující Sherman odstrčil i druhý kanón, a jak si osádka všimla, pásem rozemlel těla německé obsluhy. Později si vojín Jonson, střelec vedoucího Shermanu, vzpomněl, že řekl: "Přežil jsem běh uličkou ohně. Přísahám, že dnes jel s námi na tanku Ježíš Kristus."
V mnoha výpovědích, pro historiky,
vypověděl pro Saunderse poručík Jones od britských královských ženistů - jehož příběh říkám z informací od Jaroslava Hrbka výše - že měl rozkaz zneškodnit demoliční nálože na Dálničním silničním mostě přes řeku Waal a tak později,
v další své vzpomínce, která však byla ze vzpomínek jako první a teprve později z ní čerpal některé informace i Jaroslav Hrbek, - zde tedy i počátky akce poručíka Jonese, které začínaly někdy okolo 18té hodiny - ještě před útokem britských tanků na most, cituji:
"Pokoušel jsem se dalekohledem zjistit, jestli tam jsou nějaké demoliční nálože, ale žádné jsem neviděl. Opustil jsem dům a šel za přední rotou D, abych zjistil, jak blízko k mostu se dostala. Ztratili právě svého velitele a spoustu vojáků a nebyli v situaci, aby dokázali postoupit dál, a tak jsem se rozhodl, že se vrátím. Když jsem přišel asi v 18,00 hod znovu do svého vozu (OT - má poznámka), našel jsem naléhavý rozkaz od velitele 14. ženijní polní roty, abych se okamžitě hlásil u křižovatky s kruhovým objezdem (tou křižovatkou s kruhovým objezdem byl ještě Kaizer Ludvijk Plein - později Traianus Plein - má poznámka) poblíž mostu. Přijel jsem tam v 18,20 hodin a našel na místě skupinu ze 2. praporu granátnické gardy seřazenou a připravenou k okamžitému úderu na most...
První, co jsem spatřil, bylo asi půltuctu drátů na cestě pro pěší na krajnici mostu. Přeřezal jsem je. Šel jsem dál k silničnímu zátarasu a nedaleko v mělkém zákopu jsem uviděl asi deset Teller-min. Byly zřejmě určeny k uzavření zátarasu... Odstranil jsem roznětky a naházel je do řeky."
U Saunderse, nyní již původního pramene informací, se pak dozvídáme, že poručík Jones jel ve svém OT zpět do Nijmegenu a stále prováděl kontrolu zda nejsou někde další hlavní kabely. Zjistil, že na jižním konci mostu nejsou, neboť Němci všechny kabely k minám a podminování Dálničního silničního mostu zamaskovali do mostní konstrukce. Jonesovi se podařilo zajmout při tom několik Němců a s nimi se vrátil ještě před závěrečným útokem na Dálniční silniční most znovu na jižní konec. K tomu si zapsal, cituji:
"Předal jsem těch sedm mužů velícímu důstojníkovi a ohlásil, že podle mého názoru je most bezpečný a vše, co je teď potřeba udělat, je podrobná prohlídka."
Z dalších zápisů vyplývá, že poručík Jones svou skupinu zavedl na most, když si předtím vybral z německých zajatců jednoho, který souhlasil s tím, že skupině ukáže kde jsou nálože, cituji dál:
"Vedl nás k nejbližšímu pilíři (na severním konci druhého oblouku)... Tady byl důmyslný systém lešení a nálože s TNT zabalené v zeleně natřených krabicích, každá nálož opatřená pořadovým číslem odpovídajícím pořadovému číslu namalovanému na pilíři. Nálože měly být odpalovány elektricky a roznětky byly uvnitř, spojené s jedním z vedení, které jsem předtím nahoře přeřezal. Odstranili jsme je a rozhodli jsme se zkontrolovat zbytek mostu, přestože nás zajatec ujišťoval, že už nikde nejsou žádné další nálože."
Jones pojal podezření, neboť se mu nezdálo, že by most nebyl připraven k demolici celý, za dobu, kterou měli Němci k dispozici, a že by chtěli vyhodit jen jeden oblouk do povětří. Proto poručík a jeho skupina postupovali těsně za tanky granátníků ( Shermany seržanta Robinsona a Paceyho, jak jsme si řekli na začátku) a rychle přerušovali kabely, čímž mařili úkol, již také vzpomínaného SS-Brigadeführera Harmela, který za celou obranu Nijmegenu a hlavně za vyhození tohoto mostu do povětří - zodpovídal!
Jak říkají historické zápisy, štěstěna stála na straně Spojenců, kteří se tak zmocnili nepoškozeného Dálničního silničního mostu přes řeku Waal. Jediné pořádné spojnice do Arnhemu, a tak měl pořád ještě britský 30. as (XXX. as) šanci dosáhnout Arnhemu, dosáhnout Dolního Rýnu....
Ještě ano!
Tehdy skutečně spočíval osud "Operace MARKET GARDEN" v rukou britského ženisty - poručíka královských ženistů Jonese!!!!!
Použité podklady:
Duce – Anatomie jedné kariéry – Luboš Taraba.
Adolf Hitler a jeho cesta k moci – Rainer Zitelmann.
Nacismus – Alessandra Minerbiová – editor: Flavio Florani.
Pakty Stalina s Hitlerem – výběr z dokumentů 1939 a 40 – Naše vojsko.
Přísně tajné 3/99, 4/99, 3/05 a 3/08.
HPM ročník XIV. – Ivo Pejčoch – Těžký křižník Canarias.
Září 1938 – Role a postoje spojenců ČSR – Miloslav John.
Dějiny světa, svazek IX – L. I. Zubka, A. M. Zubinský a G. N. Sevosťjanov.
Dějiny světa, svazek X. – V. V. Kurasov, A. M. Někrič.
Krev, slzy a pošetilost v nejtemnější hodině 2. světové války – Len Deighton.
Druhá světová válka – Úplná historie – Martin Gilbert.
Blitzkrieg od Hitlerova nástupu po pád Dunkergue - Len Deighton.
Druhá světová válka – John Keegan.
Polské tažení Hitler a Stalin rozbíjejí Polskou republiku – Janusz Piekalkiewicz.
Tanková válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Letecká válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Námořní válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Historie německé armády 1939 – 1945 – Philippe Masson.
Slovenská armáda 1939 – 1945 – Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal.
Hitlerovi válečníci – Guido Knopp.
Německé obrněné jednotky – Horst Scheibert.
Hitlerovy elitní jednotky – Lucas Cooper.
Němečtí parašutisté ve II. světové válce – Volkmar Kühn.
Operace Jubilee, Dieppe 1942 – Norman Franks.
Narvik – Donald Macintyre.
Ocelová lavina – Darius Jedrzejewski, Zbigniew Lalak.
Bitva o Británii – Leonard Mosley a redakční kolektiv Time-Life Books.
Černí andělé, Historie zbraní SS – Rupert Butler.
Historie válek – David Brownstone a Irene Franck.
Neznámé špionážní operace KGB – Mitrochinův archiv – Christopher Andrew, Vasilij Mitrochin.
Den D, 1944, Hlasy z Normandie – Robin Neillands, Roderick de Normann.
Druhá světová válka den za dnem – Donald Sommerville.
Svět ve válce 1939 – 1945 – Dr. Duncan Anderson, Dr. Stephen Badsey, David Chandler, Dr. Paddy Griffith, Sean McKnight, Gary Sheffield.
Marcel Jullian – Bitva o Británii – červenec-září 1940
Alan Cooper – Cíl Drážďany.
Boje o Itálii 1943 až 1945 – Dominick Graham a Shelford Bidwell.
Hitlerovy horské jednotky – James Lucas.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1176,
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1179
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1193
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1209
a v nich následné diskuze.
Miloš Hubáček – Bitva u Matapanu.
Miloš Hubáček - INVAZE.
Válka v Normandii. Ode Dne D k St. Lo,
německýma očima - Vince Milano a Bruce Conner.
Charles Kirkpatrick - Spory o druhou frontu.
Stephen Badsey - Příprava operace Overlord.
Detlef Vogel - Německá obrana.
Edward Marolda - Operace Neptune.
Steven J. Zaloga - Den D 1944 Pláž OMAHA.
Roger Cirillo, Stephen Badsey - Den D.
Charles Kirkpatrick - Soustřeďování sil.
Alfred Price - Vzdušné boje.
Nigel de Lee - Boje v Ńormandii.
Nigel de Lee - Průlom.
Bernard Nalty - Invaze do jižní Francie.
Roger Cirillo - Pronásledování k Sieně.
John Prager, C. W. Star Busmann - Bitva u Arnhemu a válka v Západní Evropě.
Generálmajor R. E. Urquhart, CB DSO a Wilfred Greatorex - ARNHEM.
Jaroslav Hrbek - ARNHEM 1944.
Tim Saunders - NIJMEGEN - Operace Market Garden (americká 82. vzdušná výsadková divize a gardová obrněná divize).
Donald R. Burgett - CESTA DO ARNHEMU - Křičící orel v Holandsku.
Frank Steer - ARNHEM - Operace Market Garden - Přistávací plochy a Oosterbeek.
A. Korthals Altes a N. K. C. A. in´t Veld - ZAPOMENUTÁ BITVA. ( The Forgotten Battle)
Jaroslav Hrbek – Tobruk 1941.
Janusz Ledwoch – Afrikakorps.
Paul Carell – Lišky Pouště.
Janusz Piekalkiewicz – Rommel – Tajná válka v Africe.
Dwight David Eisenhower – INVAZE DO EVROPY.
Harry C. Butcher – TŘI ROKY s EISENHOWEREM.
Jiří Brož – STŘEDOMOŘÍ V OHNI DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLKY.
D – DAY OPERACE OVERLORD, dle nakladatelství Salamander
Den D 1944 Pláž Omaha, - Steven J. Zaloga, Howard Gerrard.
Books Ltd, Londýn.
Další související historická literatura.
Mé dlouholeté poznámky a mapy.
Z webu
http://www.Palba.cz je použito jako podklad a upoutávka:
V subkapitole – Armády 1918 – 1945 u Francie zde:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=143
a zde jednotlivé sekce:
a) Pozemní a cizinecká legie – (články od Kačermiroslav, Sa 58 a Bruno):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=160
b) Letectvo – ( články YAMATO, Kačermiroslav a Fatale):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=161
c) Námořnictvo – (ovládal Norad – Nelson):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=162
d) Opevnění a bunkry – (od Bruna a Lorda):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=48
Aby pak důležitou smlouvu o porážce Francie z 22. června 1940 dodal Kačermiroslav v sekci
e) Ostatní:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3463
V subkapitole – Armády 1918 – 1945 pak nalezneme - Británie viz zde:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=139
kde jsou pak jednotlivé sekce, a v nich potom musíš otevřít - Pozemní vojsko:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=154
tam teprve otevřeš Obrněná technika – (především YAMATO, TonyHazard a Easy_Company) zde:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=241
aby pak ještě následovaly odkazy od Sa 58:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3351
a Thór:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2936
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2892
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2821
Royal Navy (především Norad – Nelson a také trochu Mikhassel. Dralno):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=153
Letectvo:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=99
pak má své podsekce:
Stíhací letouny – (xradar, YAMATO, Tempík, Reisen):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=216
Bombardovací a bitevní letouny – (Haness, YAMATO):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=217
Ostatní letouny – (Kačermiroslav):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=218
Různé – (od Haness, Ikala, Lord a YAMATO):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=220
A starší neaktualizovaný článek od Fatale:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1180
O Německé obrněné technice je možné se na Palbě dozvědět na tomto odkaze v subkapitolách zde
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=138
Tanky a stíhače tanků:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=116
od Sa 58, YAMATO, TonyHazard.
Samohybná děla
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=117 také od Sa 58 a YAMATO.
Mnoho dalších věcí, jako jsou OA – Obrněné Automobily - na tomto odkaze
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=17 také od Sa 58.
Z letecké techniky jsou to především v subkapitole Luftwaffe
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=20
u Stíhacích letadel
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=112
monografie Hans S a YAMATO, stejně jako u Bombardovacích a bitevních
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=113
a u Ostatních
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=192
je to pak Tunac, Haness, Hans S a YAMATO.
Vybavení letounů
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=193je od Ikala, Eda a Sa 58.
O Itálii jsou pak jednotlivé subkapitoly zde:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=142
Případné doplnění a diskuzi prosím směřujte na tento odkaz:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=137&t=58&start=40