Mapa Commonwealthu, s vlivem Jejích Veličenstev v předválečné a válečné době.

Když jsem připravoval tento IX. díl, zaujala mě věta, kterou v Dolní sněmovně Velké Británie ( United Kingdom – UK) přednesl 8. října 1940, tehdejší premiér vlády Jejího Veličenstva Winston Churchill – , který řekl, cituji:
„ Smrt a zármutek nás bude provázeti na naší pouti a bude nám odívati se utrpením, jen stálost a chrabrost budou naším štítem.“
Ano, smrt a zármutek – to bylo to co provázelo a ještě čekalo VB na její pouti - v těchto jejích nejhorších časech – UK se musela stát součástí nápravy neutěšeného stavu v Evropě a v celém světě…..
Ale celý ten začátek od 1. světové války, kde se o tento stav přičinila velkou měrou a vše zavinila i právě tato země – Velká Británie, jako garant Versailleské smlouvy - jsme popisovaly již zde – v VIII. díle o Francii v Č 34,35 a 36.
Tady jsme si i částečně řekli o budování PVOS ( ProtiVzdušná Obrana Státu – z toho vzniká slovo PVOS) z něho pak o protiletadlovém dělostřelectvu ( o dalších součástech PVO a PVOS ještě bude řeč).
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3677
, když potom jsme pokračovaly velice pomalou a postupnou přípravou země a celého Commonvealthu na válečné vystoupení - po vstupu Velké Británie do 2. světové války ( 3. září 1939) - v Č 37, 38 a 39.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3684
Dotkli jsme se ekonomické a politické situace ve Velké Británii do 10 května 1940 a pokračovali zkráceným životopisem mimořádného muže a premiéra vlády Jejího Veličenstva v době 2. světové války – Winstona Churchilla - v Č 40, 41 a 42.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3695
Pokračovali jsme zkráceně Enigmou ( budeme Enigmou i pokračovat) a dalšími přípravami VB na těžký konflikt v Č 43, 44 a 45,
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3703
jakož i budováním vyhodnocovacích a velitelských stanovišť Velké Británie ( Bletchley Park a vysvětlíme si a ukážeme postupně další velitelství) a částečnou situací na moři v Č 46, 47 a 48.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3718
Vlastně pak po Magnetických minách a Tajných službách v Č 49, 50 a 51
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3739
jsme se dostali do 10. května 1940 – Přepadení Beneluxu a Francie a k samotným bojům až do porážky Francie, podepsání příměří a vytvoření Vlády Francie ve Vichy – viz Č 52 až Č 93.
Pojďme ještě na chvilku zpět do května 1940.
V době kdy bojuje Britský Expediční Sbor – B.E.F., pod velením lorda Gorta, po 10 květnu 1940, v Beneluxu s Wehrmachtem, probíhají dál přípravy Britů na válku na ostrovech – na případné vylodění nepřítele.
Je nutné si připomenout, že na ostrovech za kanálem La Manche – ve Velké Británii – od dob Napoleona, tedy od počátku 19. století, nepřemýšlel nikdy v žádné době, žádný Angličan, Skot, Severní Ir a Walesan vážně o tom, že by se nějaký nepřítel mohl vůbec vylodit přes kanál La Manche - na samotných ostrovech Velké Británie.
Bylo to však tady a konzervativní Britové se jen pomalu vyrovnávali se skutečností, že se musí na takovou eventualitu připravit…
Přípravy Britů na obranu před vyloděním byly různého druhu a některé byly i kuriózní, stejně jako někdy bylo vnímání a chování Britů kuriózní.
Některá opatření byla nápaditá a důležitá.
Na plážích směrem k Francii, Belgii a Nizozemí, ale i v blízkém vnitrozemí se budovaly pevnůstky z betonu, které obepínal ostnatý drát.
Jak na jiném místě připomínají historici slova Winstona Churchilla – UK se chtěla bránit na kopcích:

V pevnůstkách a zákopech za plážemi:

Protitankové obraně a za různými překážkami, které se budovaly na plážích:

Obrana tak vznikala na plážích, ale i v přiléhajících domech.

Budovala se dělostřelecká postavení nejen PVO, ale i dělostřelecká postavení pro postřelování moře v kanále La Manche ( v počátcích pro ně ani nebyla ještě těžká děla vyrobena a tak se dělostřelecká postavení vybavovala těžkýmiděli všeho druhu postupně). Budovaly se balonové baráže – v době největšího rozmachu jich bylo ve vzduchu 1 500 – krásný štíhlý balon pojmenovali Britové Romeo, aby tlustý balon pojmenovaly Hermann ( Göring). Balonové baráže měly zabránit střemhlav útočícím bombardérům Luftwaffe v jejich útoku.
Home Guard – Domácí Garda vytvořená 14. května 1940 zařadila do své výzbroje i podomácku vyrobené zbraně:
A také různé další i starší zbraně začala Home Guard umisťovat v terénu ( dostavily se i obdivovatelky – že by obdivovaly kulomet? Northover Projector viz kopapaka zde
http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=87698#87698
).

Mimo jiné byla vytvořena podivná zbraň, která se jmenovala „ Ohnivý fugas „
„ Ohnivý fugas „ byl vlastně zamaskovaný sud naplněný naftou, nehašeným vápnem a asfaltem, který bylo možno v případě potřeby zapálit a natočit směrem k útočícímu nepříteli.
Ale pozor, to nebyla ta nejstrašnější zbraň, která čekala na vyloďujícího se nepřítele….
Mnohem horší a účinnější zbraň byly v moři, pod vodou, kus od břehu položené trubky, do kterých se dala čerpat nafta.
Takto se pak dala z trubek pod tlakem na povrch moře rozlévat ropa, která se pak raketnicemi zapálila. Při zkouškách plameny dostoupily do výše nad doverské skály ( několik desítek metrů). Plameny pak vytvářely ohromnou ohnivou stěnu, která měla spolehlivě spálit všechny čluny invazních jednotek Wehrmachtu.
Novináři pro lidi v UK, ale i ve světě přinesli tuto obranu takto:

Technicky dokonalé byly proti invazi nepřítele i tzv. Sea Fortes – „ Mořské pevnosti“.

„Mořské pevnosti“ byla mohutná konstrukce, která byla jako – „ Vítězný oblouk“ ( 2 sloupy), a která připomínala dnešní vrtné plošiny.
Tyto „ Mořské pevnosti“ byly vybudovány na pevnině ( většinou se budovaly od roku 1941), přepraveny na moře a na místě určeném pro obranu pobřeží částečně potopeny.
Celkem 3 takové mohutné pevnosti byly umístěny v okolí Liverpoolu a 4 Sea Fortes pak byly umístěny u ústí řeky Temže, kam vjížděly zásobovací lodě na své cestě do Londýna.
Sea Fortes – Mořské pevnosti – byly vyzbrojeny kulomety Lewis, protiletadlovými kanony Bofors 40 mm/60
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3957
a také protiletadlovým kanóny ráže 94 mm ( 3,7 palce – 3,7 x 25,4 = 93,98 mm tj. 94 mm)
Zde jsou 94 mm protiletadlové kanóny umístěné v Hyde Parku.

Na věžích na Temži pak byly také nainstalovány radarové antény, které doplňovaly zařízení systému pro zjišťování letadel letících v malé výšce umístěného na břehu La Manche
Odstraňovaly se ukazatele na křižovatkách silnic, odstraňovaly se kilometrovníky i tabulky se jmény ulic ( vedlo to nejprve k nekončícímu bloudění), obcí a železničních stanic a v červnu 1940 britská vláda zakázala vyzvánění zvonů, které se nyní měly ozvat jen při poplachu.
Zde je mapa jednotlivých hrabství v UK, o kterých bude v historickém pojednání řeč.

Méně atraktivní, ale potřebná pak byla taková opatření, jako bylo zatemnění všeho druhu.
Připravovalo se zatemnění domácností. Řidiči, především a nejprve stáních automobilů, prováděli montáž krytů světel, kde dálková světla byla zakrývána kartónovými páskami a ze silného papíru vyráběné krytky sklápěly potkávací světla na zem.
Na sloupy luceren ve městech se malovaly bílé pásy, aby je řidiči i chodci zpozorovali dříve než do nich vrazí. Nejprve tato všechna opatření zvýšila nehodovost, ale když se po setmění zavedla maximální povolená rychlost 30 km/hod., vrátila se nehodovost do normálu.
Příměstské vlaky Londýna dostaly na okna nátěr silné vrstvy tmavě modré barvy ( díky tomu se mohlo ve vnitřku vlaku číst ve světle normálního osvětlení – nejprve to byly totiž jen záclony a slabá vodnatá světla – což se ukázalo jako to nejhorší co mohlo být a tak to zatírání oken tmavě modrou barvou).
Civilní obyvatelstvo obdrželo protichemické masky ( ženy – některé ženy - v pouzdrech na masky postupně a hlavně později, nosily vše co předtím nosily jako své zátiší v kabelce) a „ Civilní obrana“ začala s obyvatelstvem cvičit různé druhy poplachů ( letecký, chemický, požární) a odchody do předem určených krytů…I malé děti se učily používat masky proti chemickému útoku.

Stejně tak byla procvičována stále častěji pomoc zraněným a odstraňování závalů po bombardování.