IX. díl. Velká Británie 1940. Č 43.

Moderátoři: michan, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6940
Registrován: 28/10/2005, 13:43

IX. díl. Velká Británie 1940. Č 43.

Příspěvek od michan »

IX.díl. Velká Británie 1940. Č 43.

Přepadení Řecka Itálii 28. října 1940 až do stabilizace fronty březen 1941.

Obrázek


Ještě v době, kdy se „krutý, válečný podzim“ roku 1940 blížil ke konci, Říšský maršál Göring stále věřil, že Velkou Británii dostane „do kolen“ intenzivním bombardováním. Proto byly noční nálety stále intenzivnější – a to nejen proti Londýnu, ale i proti celé Anglii. Také v Glasgowě, Manchesteru, v Liverpoolu, Birminghamu a Bristolu byly vidět jámy po pumách, byly vidět trosky měst po neustálých náletech Luftwaffe.
I Britové se snažili svým bombardovacím letectvem dát „ochutnat válku“ oběma hlavním městům Osy.
Dne 1. listopadu 1940 zaútočily v nočním náletu britské bombardéry na vojenské cíle v Berlíně a v Římě.
Jak úspěšně?
Tak o tom jak úspěšně, o tom vypovídá nespokojenost Winstona Churchilla, který napsal náčelníkovi leteckého štábu, cituji:

„Objem pum shazovaných na Německo je politováníhodně malý.“

Ona si toho Velká Británie v listopadu 1940 totiž mohla jen velmi málo dovolit. Tak například na pomoc Řecku vyslala jen 15 letadel z jedné perutě, která byla dislokována v Egyptě a která byla určena k obraně Alexandrie a Suezkého průplavu, vyslala je však přes letecké útoky Italů, jejichž jednotky se v té době zakopaly na pozicích u Sídí el-Barrání, což bylo 96 km v hloubce egyptského území, viz:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1098
Velká Británie pomoci nějakým způsobem Řecku musela - od dubna roku 1939 totiž měla s Řeckem podepsanou úmluvu, ve které mu poskytovala záruku pomoci v případě napadení. K tomu Winston Churchill 4. listopadu 1940 řekl, cituji:

„Kdyby bylo Řecko přemoženo, bude se tvrdit, že jsme navzdory poskytnutým zárukám dopustili, aby byl pohlcen další malý spojenec.“

No, jo, ale jak velká ta pomoc mohla být v listopadu 1940 poskytnuta, když samotní Britové na tom byli zle a to ještě připravovali proti Italům v Africe ofenzívu, kterou pak spustili 7. prosince 1940 večer, viz zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1111
Takže tedy na počátku listopadu 1940 byl zahájen přesun oněch 15ti letadel, některých menších jednotek pěchoty, několika baterií protiletadlového dělostřelectva a 1 baterie pobřežních děl. Je tedy jasné, že to byla v listopadu 1940 jen malá pomoc ( řekněme symbolická pomoc – větší pomoc pak poskytovali postupně a až počátkem roku 1941, po úspěšné operaci proti Italům - viz předposlední odstavec Č 3. http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1111
)
Ano.
Italský vpád do Řecka byl zastaven výhradně díky obětavosti a válečnému umění samotných Řeků. Již týden po zahájení italské ofenzívy, tedy 4. listopadu 1940 přešly řecké jednotky do protiútoku a postupně začaly „nabušeného protivníka“ (italské jednotky s velkou technicko-vojenskou převahou ve všech směrech) zatlačovat zpět do jeho výchozích postavení v Albánii ( průběh viz mapa v záhlaví článku).

Ještě jedna mimořádná událost stojí za zaznamenání.
V noci 3. listopadu 1940, a bylo to poprvé od 7. září 1940, nedošlo k žádnému náletu Luftwaffe na Londýn. Německá Luftwaffe jakoby vyčerpala své síly, neboť za předcházející 3 měsíce bylo nad Velkou Británií sestřeleno 2 433 německých letadel a padlo více než 6 000 německých pilotů. I pro silné Německo to byly nepřijatelné ztráty, zvláště vezmeme-li v úvahu, že byl Hitler už v listopadu 1940 rozhodnut a pevně odhodlán, že napadne SSSR.
I Luftwaffe se musela začít učit šetřit a shromažďovat svá letadla pro bombardování Velké Británie jen v některé noci. Němci se učili shromažďovat letadla pro nasazení na nejméně dvou místech (jak mnozí víme, nebyla to jen 2 místa – proti Velké Británii a příprava útoku proti SSSR, ale letadla byla nutná ve větším množství i pro třetí místo - později v roce 1941, i pro bojiště v Africe).

V USA byl dne 5. listopadu 1940 znovu zvolen Franklin Delano Roosevelt prezidentem Spojených států.
Jak jeden z berlínských novinářů (William Shirer) k této volbě napsal, cituji:

„Je to hlasitý políček do tváře Hitlera a Ribbentropa i celého nacistického režimu.“

Přestože USA zůstávaly neutrální, a jejich válečné lodě pasivní, podporovaly Velkou Británii.
Na moři proplouvaly konvoje s pomocí od USA do Velké Británie. Jeden z těchto konvojů HX 84, který měl 37 lodí eskortovala australská osobní loď „Jervis Bay“, loď přestavěná na začátku 2. světové války na pomocný křižník. Pomocnému křižníku „Jervis Bay“

Obrázek


, jakož i konvoji HX 84 velel kapitán Edward Stephen Fogarty Fegen (původem Ir z Typperary, který sloužil celou 1. světovou válku v Royal Navy), který nařídil lodím konvoje, aby se rozptýlily.
Sám pomocný křižník „Jervis Bay“ pod velením Fegena se pustil do nerovného boje s německou kapesní bitevní lodí „Admirál von Scheer“

Obrázek


námořního kapitána Krancke, která konvoj napadla.

Mapa výpadu německé kapesní bitevní lodi Admirál Sheer.

Obrázek


http://www.warcovers.dk/greenland/scheer.htm
boj to byl nerovný a Fegen velel lodi přesto, že mu již na počátku boje velká střepina granátu z německého děla utrhla téměř celou levou paži. V pozdější fázi boje na toto zranění Fegen zemřel. Také loď „Jervis Bay“ moc dlouho dělům lodi „Admirál von Scheer“ nevzdorovala a zmizela brzy – po 25 minutách – pod hladinou.
Velitel „Admirála von Scheer“ Krancke se vůbec nepokusil o záchranu 65ti trosečníků, kteří se drželi plovoucích trosek. V noci trosečníky vyzvedla švédská obchodní loď „Stureholm“ kapitána Swena Olandera.
A konvoj HX 84?
Právě rozkaz o rozptýlení znamenal, že Krancke s kapesní bitevní lodí potopil jen 5 obchodních lodí z 37, když, jak je známo, ničivá činnost kapesní bitevní lodi „Admirála von Scheer“ v tomto nájezdu celkově za 5 měsíců znamenala 11 potopených lodí.
Kapitán Fegen, velitel „Jervis Bay“ byl za řízení konvoje a statečnost v boji, za záchranu mnoha lodí, které měl povinnost chránit – posmrtně vyznamenán Viktoriiným křížem (Victoria Cross).

Tato i další napadání lodí a katastrofy některých konvojů, pak stále udržovaly Brity v přesvědčení, že stále hrozí německá invaze do Velké Británie.
To přesto, že Hitler již vydal i v listopadu 1940 rozkazy o ukončení veškerých příprav na vylodění.
Tak například 6. listopadu 1940 byla z velitelství německé 16. A odeslána zpráva přes Enigmu, a to samozřejmě u Luftwaffe, která obsahovala pokyn, aby část materiálu užívaného v Belgii a severní Francii k vyzbrojování a uzpůsobování člunů určených k invazi „byla vrácena do skladů“ a aby na místě byl ponechán pouze materiál nutný pro účely „cvičení“.
V tu samou chvíli, kdy vysílanou zprávu přijímala druhá strana Němců, četli zprávu šifranti zpravodajské služby Velké Británie.
Překlad textu, doplnění a ověření britským spojovacím vojskem, znamenal vznik zprávy „ULTRA“, která byla vzápětí, tedy v časných ranních hodinách 6. listopadu 1940 předána tzv. „31 zasvěceným“.
Těchto „31 zasvěcených“ tak do budoucna vědělo, že Hitlerovy vojenské plány nyní nezahrnují invazi do Velké Británie.
Ale strůjci britské politiky dostali dne 7. listopadu 1940 další příznivou důležitou zprávu.
O co šlo?
Již 48 hodin po znovuzvolení Roosevelta prezidentem USA, projednal náčelník britské nákupní mise ve Washingtonu Arthur Purvis osobně s prezidentem Rooseveltem, jakou výzbroj bude Velká Británie potřebovat, aby byla do první poloviny roku 1942 schopna vyslat do boje nikoliv přibližně již dojednaných 50, ale 55 plně vyzbrojených britských divizí.
Je jasné, že zorganizovat tak velkou armádu (považme, že Československá armáda v roce 1938 měla plně vyzbrojených nejméně 42 divizí a Britové uvažovali v roce 1940 o vyzbrojení, aby byl stav roku 1942 55 útočných divizí – úsudek si udělejme každý sám), jakou pro rok 1942 uvažovala Velká Británie – pro útočné plány proti Německu a Itálii – naprosto nešlo bez pomoci Spojených států.
Prezident Roosevelt, který se stal nyní sebevědomým vítězem prezidentských voleb roku 1940, oznámil britskému vyjednavači Purvisovi, že je odhodlán, podle svého „odhadu“ dávat Británii k dispozici zbraně a výzbroj „na základě zásady ½ nám a ½ vám“.

Zároveň prezident USA vyjádřil odhodlání poskytnout Velké Británii pomoc při nahrazování ztrát způsobených ponorkovou válkou vedenou Německem – přestavěním „70 válečných plavidel“, jež byla ponechána v rezervě od konce 1. světové války, pro britské účely a stavbou – rovněž pro Velkou Británii – 300 nových obchodních lodí.
Jak dále Roosevelt prohlásil – USA umožní nákup těchto lodí Británii a bude to USA, kdo ponese náklady spojené s jejich stavbou a poté je „pronajmou“ Britům, což bude systém, jenž bude podle jeho slov možné rozšířit rovněž na krytí nákladů spojených s nákupy dalšího válečného materiálu (Land Leas).
Právě tato diskuze a použití zásady „produkovat a pronajímat“, které 7. listopadu doporučil Roosevelt Purvisovi, zrodilo řešení, které Velké Británii umožnilo získávat zbraně z USA i poté, co Velká Británie vyčerpala své úvěry a zlaté rezervy – onen Land Leas – zákon o půjčce a pronájmu.
Britská vláda tak mohla s mnohem větší sebedůvěrou vést válku proti Ose, i když ještě v listopadu 1940 byla na vše „sama“. To "sama "není již tak docela přesné, neboť na straně Velké Británie bojovalo vlastně od 28. října 1940, s Osou - z ní s Itálií i statečné Řecko.

Britské bombardéry zaútočily v noci 7. listopadu 1940 na Kruppovy zbrojařské závody v Essenu.
Tento den 7. listopadu 1940 byla zahájena operace „Coat“ – v jejímž průběhu mělo 5 britských válečných lodí v čele s bitevní lodí „HMS Barham“ vyplout z Gibraltaru, proplout celým Středozemním mořem až do Egypta a tam posílit britské námořní síly.
Operace „Coat“ se podařila, ani italské námořní síly, ani Luftwaffe a ani italské letectvo konvoj neobtěžovalo.
Naposledy upravil(a) michan dne 28/6/2010, 07:42, celkem upraveno 4 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6940
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

IX.díl. Velká Británie 1940. Č 44.

Jako jedna z příčin proč dal Hitler příkaz takovým tragickým způsobem zničit město Coventry (jako další příčina bylo, že v městě Coventry bylo velké množství zbrojních továren) v nocích ze 14. na 15. a z 15. na 16. listopadu 1940 se uvádí tato událost:

Adolf Hitler byl nucen dne 8. listopadu 1940 o jednu hodinu dřív zahájit svůj projev při příležitosti výročí pokusu o uchvácení moci v Mnichově, v Bavorsku, v roce 1923
- viz Č 4:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2502
Projev k výročí, který byl tradičně stanoven na 20 hodinu byl 8. listopadu 1940 posunut na 19 hodinu proto, aby nebyl Adolf Hitler rušen náletem britských bombardérů.

Již další večer, tedy 9. listopadu 1940, prohlásil jeden z britských letců ve vysílání BBC o bombardování předchozí noci v Mnichově, když cílem britských bombardérů bylo lokomotivní depo v Mnichově toto, cituji:

„Bylo světlo a zřetelně jsme viděli domy a ulice. Ta noc byla naprosto dokonalá i podle nejnáročnějších bombometčíkových představ. Celkem jsme tam strávili 20 minut a snažili jsme se ověřit, kde se nachází náš cíl. Při klesání jsem neustále viděl ty černé velké kůlny pro lokomotivy, které nám vyvstávaly před očima. A přední střelec rozstřílel světlomety, což jsem považoval za slušný výkon…“

Noc z 9. na 10. listopadu 1940 přinesla i jednu kuriózní příhodu z řecko-italské fronty.
Právě té noci zachytil na řecko-italské frontě velitel italské divize „Julia“ vysílání BBC, ve kterém hlasatel oznamoval, že divize italských alpských střelců, která zaujímala úsek frontové linie sousedící právě s divizí „Julia“ – „bude rozdrcena 3mi řeckými divizemi“.
No a teď si představme.
Onen velitel italské divize „Julia“, aniž si něco ověřoval, prostě nařídil svým vojákům, aby ustoupili směrem k vlastní hranici.

Bylo to 11. listopadu 1940 kdy 24 britských torpédových letounů vzlétlo z paluby letadlové lodi „HMS Illustrious“ v Jónském moři a zaútočilo vzdušnými torpédy na italské loďstvo, které v té době kotvilo v přístavu Tarent.

Obrázek


Je to ona – tolik známá operace „Judgement“ – zde na Palbě – Nelson - viz:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1065

Té samé noci potopily britské válečné lodě v Otrantském průlivu 4 italské obchodní lodě. Zároveň ten samý den bylo nad Velkou Británií z celkového počtu 25 sestřelených letadel sestřeleno 13 italských bombardérů.
Britský král Jiří VI. si do svého deníku tehdy zapsal, cituji:

„Italové spadali velmi rychle z oblohy. Nechci být mstivý, ale tato zpráva mně potěšila.“

Jenže bohužel den 11. listopad 1940 je pro Brity také velice tragickým dnem pro budoucnost.
To proto, že v Indickém oceánu, při útoku německé přepadové lodi „HMS Atlantis“

Obrázek


http://www.bismarck-class.dk/hilfskreuzer/atlantis.html

na britský parník „Automedon“ - dojde k události, která ve svém důsledku je velice tragická.
Německá přepadová loď „Atlantis“ vystřílela na parník „Automedon“ 28 granátů a posádka neměla na nic čas. O život přišlo totiž velké množství členů posádky, včetně velitele lodi.
Když pak Němci vnikli na můstek parníku „Automedon“ ukořistili nedotčený vak, který byl pečlivě zapečetěn a zatížen – to aby mohl být v případě ohrožení hozen přes palubu. Nebyl však „kdo“ by jej hodil přes palubu a tak Němci ve vaku ukořistí dokumenty, včetně příručky, která obsahovala šifrovací kód britského obchodního loďstva platný od 1. ledna. Zároveň byly ve vaku dokumenty, jako například hodnocení situace náčelníky štábů, podle jejichž odhadu nemělo být v případě vypuknutí války s Japonskem možné vojensky udržet Hongkong, Malajsko, a nebo například Singapur a další.
Obsah dokumentů z vaku byl urychleně doručen německému velvyslanectví v Tokiu a šifrovaně byl odeslán do Berlína, kde byl předán japonskému námořnímu přidělenci.
Získání tak cenné kořisti, získání dokumentů z vaku z lodi „Automedon“, přineslo velmi významný úspěch německé zpravodajské službě a také Japoncům, kterým se tak díky těmto dokumentům dostal do rukou hmatatelný podklad, jako důkaz toho, že je britská armáda a námořnictvo velice slabé v oblasti jihovýchodní Asie.


Ale v oněch listopadových dnech Japoncům nenahrála jen tajemství z vaku „Automedon“. Japoncům přece nahrálo i britské vítězství u Tarenta – operace „Judgement“.
V Tokiu si totiž štábní důstojníci japonského námořnictva povšimli úspěšného použití britských vzdušných torpéd při útoku na italské lodě.
Když s tím seznámili velitele japonského Spojeného loďstva, admirála Isoroku Jamamoto, tak Jamamoto rozhodl, že vzdušná torpéda jsou tím vhodným prostředkem, který povede k vyřazení americké námořní moci v Pearl Harbour, která je tam na kotvách. Přikázal svým námořním štábům, aby rozpracovali stejným způsobem ( úměrně k poloze, velikosti přístavu a hloubce moře) útok na Pearl Harbour, stejným způsobem, jako zaútočili Britové na Italy v Tarentu!
Útok na americkou flotilu byl označen krycím názvem – „Operace Z“.
Již den po náletu na Tarent, byla plánování „Operace Z“ – v japonském námořním štábu - dána priorita č. 1 před rozpracováváním ostatních útočných plánů Japonců.

Ironií osudu je, že útoku u Tarenta dne 11. listopadu 1940 si všimla i osobnost, která se měla o zjištěné nedostatky a podobnost situace nejvíce postarat!
Ano.
Útoku u Tarentu si všiml i ministr válečného námořnictva USA Frank Knox. Jak napsal, cituji:

„Úspěch britského leteckého útoku na kotvící lodě, naznačuje, že by měla být ihned přijata předběžná opatření na obranu Pearl Harbouru před nečekaným útokem, k němuž by mohlo dojít v případě, že vypukne válka mezi Spojenými státy a Japonskem.“

Pak k tomu ministr námořnictva USA Knox ještě dodal, cituji:

„Největší nebezpečí přinese útok vzdušnými torpédy.“

A jak to všechno u Pearl Harbouru dopadlo?
Tak s tím nás seznamuje Nelson zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1097
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1103
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1106
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1141
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1155

Do 12. listopadu 1940 dospěl Adolf Hitler k rozhodnutí, že invaze do Velké Británie – „Operace Seelöwe“ je prakticky nemožná věc.
Byl to právě den 12. listopadu 1940 kdy Adolf Hitler předložil svou „Směrnici č. 18“.
Ve „Směrnici č. 18“ rozvádí své úvahy co dál!
Tak například rozvádí svou úvahu o provedení „Operace Felix“, ve které říká, že cílem je přimět Španělsko, aby vstoupilo do války na straně Německa. V plánované „Operaci Felix“ pak v zásadě počítá s obsazením Gibraltaru a poté mělo následovat využití španělských „Kanárských ostrovů“, portugalského ostrova Madeiry a některých oblastí Španělského Maroka k – „vyhnání Angličanů ze západního Středomoří“.
„Směrnice č. 18“ pak také hovoří o SSSR a konstatuje, že „všechny přípravy na Východě, k jejichž provádění už byly vydány ústní rozkazy, budou nadále pokračovat“. A další Směrnice v této věci budou následovat, „jakmile mi bude předložen zásadní operační plán armády a jakmile bude schválen“.

Ke konečnému rozhodnutí Adolfa Hitlera o útoku proti SSSR velmi přispěla tehdejší návštěva ministra zahraničí SSSR Vjačeslava Michajloviče Molotova v Berlíně. Sledujme její průběh. Právě tam se ukáže, že střet Německa se SSSR je nevyhnutelný – a to přes podepsaný pakt Německo – SSSR ze srpna 1939.
Nejprve hovoří 12. listopadu 1940 Molotov s Hitlerem, když Molotov chce od Hitlera vědět jaké místo bude Rusku přiřčeno v rámci „Nového pořádku“, který měl být zaveden v důsledku uzavření „Paktu tří“ – „Osy“ – Německa, Itálie a Japonska – otázka směřuje konkrétně na sovětské zájmy na Balkáně.
Adolf Hitler Molotovovi na dotaz neodpoví a jen řekne, že musí přerušit debatu, cituji:

„Jinak nás zastihne letecký poplach.“

No a pak už Hitler s Molotovem nejedná. Dne 13. listopadu 1940 v rozhovorech pokračuje s Molotovem Ribbentrop. Ribbentrop hned v začátku navrhne, aby se SSSR připojilo k „Paktu tří“ – „Ose“.
Na toto reaguje Molotov agresivně, když vyjádří pochyby, že by se SSSR měla připojit k „Ose“?
Vždyť máte neúspěchy – Itálie v Řecku a Tarentu a dál Molotov řekne, že nechápe jak mohou Němci považovat válku s Anglií za vyhranou?!
No a celková situace je vyhrocena i tím, že nad Berlín pronikají anglické bombardéry, o čemž svědčí přerušování rozhovoru mezi oběma ministry.
Nejen to, britské bombardéry přeruší i slavnostní večeři uspořádanou na sovětském velvyslanectví. Molotov i Ribbentrop se musí uchýlit do Ribbentropova domácího protileteckého krytu, v němž teprve mohou pokračovat ve vzájemných rozhovorech.
Molotov tak trochu jízlivě, ač skutečně pravdivě konstatuje, že, cituji:

„Nelituje leteckého poplachu, poněvadž umožnil rozsáhlou výměnu názorů.“

No a pak když Ribbentrop trval na stanovisku, že Velká Británie je již poražena a její Impérium je k dispozici a mělo by se rozdělit mezi mocnosti „Osy“, k čemuž se může SSSR připojit – tak Molotov jízlivě poznamená, cituji:

„Je-li tomu opravdu tak, proč vlastně sedíme v tomto protileteckém krytu? A čí pumy dopadají blízko, že je dokonce i tady slyšet jejich exploze?“

Ale vůbec nejhorší co Molotov Ribbentropovi řekl, a co u Hitlera, když se to dozvěděl, zvítězilo ( mimo jeho světonázoru o „ životním prostoru na Východ“), a kdy zjistil, že na SSSR narazí tak jako tak – jestli hned, nebo později - bylo to, že SSSR se nemůže zcela vzdát zájmu o západní přístupy do Baltského moře, to znamená, o vody Kattegatu a Skagerraku oddělující Dánsko, Norsko a Švédsko, které od května 1940 ovládají Němci. Stejně tak to byl spor o Besarábii.

Hitler nechal zintenzívnit přípravy na válku se SSSR a když mu Göring řekl dne 13. listopadu 1940, že Luftwaffe bude mít možná nedostatek sil, aby zničila průmysl i vojenský potenciál SSSR, tak mu Hitler řekl, že z dlouhodobého hlediska potřeb války proti Británii je nezbytně nutné, aby Německo ovládlo ropná ložiska v oblasti Kavkazu. Řekl mu také, že válku v Rusku lze vyhrát pozemním útokem a to za několik měsíců. Pak Göringovi řekl, že letectvo – jeho Luftwaffe – musí být připravena k válce směrem na Východ k 1. květnu 1941.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6940
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

IX.díl. Velká Británie Č 45.

O plánech Německa byla britská zpravodajská služba z Enigmy, ale především i z ostatních kanálů, ze kterých se sestavovaly zprávy ULTRA – viz Č 9:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3997
, informována.
Stejným způsobem se Britové dozvěděli, a to do 13. listopadu 1940, že Německo má v plánu provést motorizaci celé 1/3 svých divizí, a to tak, aby po uskutečnění motorizace měl Wehrmacht 70 tankových a motorizovaných divizí. Zprávy z ULTRA zároveň „31 zasvěceným lidem ve vedení Velké Británie“ oznámily, že Německo zvyšuje počet výsadkových jednotek.
Že Němci připravují útok na Východ signalizovalo i to, že Wehrmacht plánoval počet německých divizí rozmístěných v Rumunsku na 18. Prostě 18 německých divizí v Rumunsku, to přece přesahovalo vše, co bylo nutné pro účely výcviku rumunské armády, ale přesahovalo to také počet jednotek nutných pro ochranu ropných ložisek v Ploješti. Počet 18 divizí byl tak velký počet, že to byl jasný signál, že se připravuje útok…
Britská zpravodajská služba nebyla jediná, kdo byl v listopadu 1940 zasvěcen do Hitlerových příprav na vystoupení proti Rusku. O těchto přípravách na vytvoření východní fronty - 18. listopadu 1940 - informoval SSSR, ve své první špionážní zprávě, i Stalinův špion v Tokiu Richard Sorge.

A bylo tady Coventry.
Že byl Hitler značně rozhořčen, jak říkal – „Docela úspěšným úsilím Británie, které se podařilo bombardovat Mnichov právě při příležitosti oslav jeho Mnichovského pokusu o puč“ (hovoříme o tom na začátku Č 44) dne 8. listopadu 1940, o tom svědčí i to, že Hitler i Göring nechali posádkám německých bombardérů vzkázat, že není, a nyní cituji:

„ochoten dopustit, aby útok na středisko nacistického hnutí zůstal bez trestu.“

Takto poučené posádky bombardérů He 111, a měly to být posádky 437 bombardérů (jiné prameny hovoří o 500 bombardérech He 111)
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2204
,se v noci ze 14. na 15. listopadu 1940 vydaly přes Severní moře. Cílem bombardování bylo město Coventry, které chtěl jako odvetu Hitler srovnat se zemí (říkali jsme, že to byla nejen msta Hitlera, ale že v Coventry bylo i mimořádně velké množství zbrojních továren – viz zničení 27 zbrojních továren).

Město Coventry bylo středověké město, jehož staré hrázděné domy pocházely z 11. století, z dob legendární Lady Godivy. Coventry mělo nádhernou katedrálu, která byla vybudována ve 14. století.
Zároveň však bylo město Coventry plné zbrojních továren.
O tom, jaký mýtus se váže k úplnému zničení Coventry. O vyvrácení legendy, že vše zavinil Churchill, hovoříme v Č 8 – Vyvrácení mýtu o Coventry:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3997
Stejně tak na tomto odkaze hovoříme o použití X-Geräte, a chybě britských techniků v nastavení.

Noc ze 14. na 15. listopadu 1940 byla jasná a svítil měsíc. Němci zde použili KGr 100 (viz bojová skupina 100 na stejném odkaze). Letadla označující cíl, zasypala Coventry zápalnými pumami, které město změnily v jeden gigantický naváděcí signál, na který pak shazovaly svůj náklad bombardéry Luftwaffe i v dalších vlnách. Mimo jiné bylo shozeno 450 trhavých a zápalných bomb. V průběhu bombardování Coventry byla vyvolána „ohňová smršť“ při které vyhořel téměř celý střed města Coventry.

Obrázek



Katedrála v Coventry po bombardování Luftwaffe po noci z 14. na 15. listopadu 1940.

Obrázek


Čísla o zničených budovách se v různých historických pramenech liší a tak si řekněme rozmezí :

Z celkového množství 75 000 budov v Coventry jich bylo, některé prameny říkají 50 000, některé 60 000 zničeno, nebo těžce poškozeno. Také oběti jsou v různých pramenech udávány různě – je to buď 560 mrtvých mužů, žen a dětí, nebo 380 osob mrtvých, z toho 165 těl bylo tak zmasakrováno, nebo tak popáleno - spáleno, že je pohřbili ve společném hrobě.

Nálet byl úspěšný také tím, že v Coventry bylo zasaženo 27 pro Velkou Británii životně důležitých podniků zbrojní výroby, jejichž výroba byla na řadu měsíců zastavena.

Oblast o rozloze přes 2,5 čtverečního km v centru Coventry byla obrácena v trosky a vznikl výraz – „Coventrizace“, nebo německy „Koventrieren“ – česky „Koventrizace“ – který se od té doby používal jako znamení pro – úplné zničení, či srovnání se zemí.


Jak řekl na londýnském ministerstvu maršál letectva Harris, kterému bylo svěřeno nakonec „Bomber Command“ i Britové se naučili zásadě, že mají, a teď cituji:

„Vyvolat současně tolik požárů, aby je žádné hasičské sbory nebyli s to zvládnout.“

Mnohem horší však bylo, že v důsledku již popisovaných chyb v odkaze o X-Geräte prakticky britská PVO Coventry a okolí a vlastně tak PVOS Velké Británie sestřelila pouze jeden ze 437 (nebo 500) německých bombardérů – což byl důkaz žalostného stavu tehdejší protiletecké obrany města Coventry. I když tehdy RAF provedla 163 bojových letů, noční stíhačky byly stále ještě nedostatečně vybaveny radary, tak ze 163 bojových letů nebyl ani jediný úspěšný.
To jediné německé letadlo totiž sestřelilo protiletadlové dělostřelectvo.

Při bombardování města Coventry použila Luftwaffe nový způsob při šíření bombardovacího teroru.
Tím novým šířením bombardovacího teroru bylo použití tzv. Parachute mine – Padáková mina.
Padáková mina byla odvozena z magnetické miny, kterou německé vojenské námořnictvo od samého začátku bojových akcí používalo proti spojeneckým lodím, viz odkaz Č 49, 50:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3739

Padáková mina – ( parachute mine).

Obrázek


měla délku 2,4 metru a průměr 0,6 metru. Vážila 2,4 tuny a byla prakticky až po okraj naplněna výbušninou.
No a tato Padáková mina se pak snášela samozřejmě na padáku, pomalu a nehlučně z velké výšky.
Ti lidé, kteří se naneštěstí ocitli tak blízko, že vlastně uviděli padající černý cylindr, tak ti lidé měli skutečně jen nepatrnou šanci na útěk před strašlivou explozí, která následovala v okamžiku dopadu miny na zem.
Tlaková vlna Padákové miny působila až do okruhu 1 km.


Byl to Londýn, který ihned po Coventry okusil ničivou sílu padákových min.
V Londýně – na Portland Place – v londýnském West Endu – „sfoukla“ Padáková mina celé křídlo budovy BBC, zničila hotel a zlikvidovala okolní terén.
Jiné Padákové miny měnily v Londýně ve zbořeniště velké oblasti dalších částí města – v Chelsea, Hammersmithu a ve staré části Londýna, v dnešní finanční čtvrti tradičně nazývané City.

Některé Padákové miny také nevybuchly.

Obrázek


V tom případě se Britové pustili do činnosti, při které, jak se říká – „tuhla krev v žilách“.
Ano.
Deaktivace Padákových min.
Nejprve jim pomáhali specialisté z Royal Navy, kteří již měli zkušenosti s magnetickými minami na moři. Později vznikl kádr narychlo vyškolených techniků-ženistů, kteří měli za úkol zneškodňovat nevybuchlé miny.
No a jak byli tito technici-ženisté vybaveni?
No to si poslechněme.
Tak to jediné vybavení představoval šroubovák k odšroubování roznětky, klubko motouzu, s jehož pomocí byla z bezpečné vzdálenosti vytahována roznětka a pak již jen pevné ruce.
I samotné likvidování bomb byl horor.
Když jeden z techniků-ženistů pracoval, tak ten druhý přikládal neustále ucho k mině.
Když uslyšel tiché tikání, tak to už měli jen 15 vteřin na útěk.


Celé odminování bylo o to nebezpečnější, že nevybuchlé pumy ne vždy přistávaly na zemi.
Tak například jedna mina se zachytila na rozpadajících se cárech padáku, na největší plynové nádrži ve východním Londýně a když jí technici-ženisté deaktivovali, tak se „jen tak“ kolébala ve větru.
Další taková mina přistála na kolejích elektrické dráhy, na mostě Hungerford na řece Temži, ale neexplodovala, i když byla přivařena k napájecí kolejnici. S velkými těžkostmi se ji podařilo také deaktivovat.

Ale to všechno ještě Němci dál vyhrocovali dalšími, pro ženisty, většími záludnostmi. Do min montovali zabezpečovací zařízení, jehož spouštěcí mechanizmus instalovaný pod hlavní roznětkou způsoboval explozi, pokud se deaktivací miny nezabýval perfektně vyškolený technik-ženista.
V Londýně, který byl bombardován následné noci z 15. na 16. listopadu 1940 zahynulo 484 civilních osob a 228 dalších v městě Birmingham.
V listopadu 1940 tak počet mrtvých, kteří zahynuli při bombardování, za tento měsíc, vyrostl až na 4 588 osob.

Britská odpověď na Coventry a následné útoky na další města přišla za 2 dny, tedy v noci z 16. na 17. listopadu 1940. Britové bombardovali Hamburk poté, co silná oblačnost a námraza znemožnily mířený útok na vojenské cíle. Britské bombardéry pumy přesto shodily a výsledkem bylo 233 mrtvých z řad německých civilních obyvatel.


Použité podklady:


Duce – Anatomie jedné kariéry – Luboš Taraba.
Adolf Hitler a jeho cesta k moci – Rainer Zitelmann.
Nacismus – Alessandra Minerbiová – editor: Flavio Florani.
Pakty Stalina s Hitlerem – výběr z dokumentů 1939 a 40 – Naše vojsko.
Přísně tajné 3/99, 4/99, 3/05 a 3/08.
HPM ročník XIV. – Ivo Pejčoch – Těžký křižník Canarias.
Září 1938 – Role a postoje spojenců ČSR – Miloslav John.
Dějiny světa, svazek IX – L. I. Zubka, A. M. Zubinský a G. N. Sevosťjanov.
Dějiny světa, svazek X. – V. V. Kurasov, A. M. Někrič.
Krev, slzy a pošetilost v nejtemnější hodině 2. světové války – Len Deighton.
Druhá světová válka – Úplná historie – Martin Gilbert.
Blitzkrieg od Hitlerova nástupu po pád Dunkergue - Len Deighton.
Druhá světová válka – John Keegan.
Polské tažení Hitler a Stalin rozbíjejí Polskou republiku – Janusz Piekalkiewicz.
Tanková válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Letecká válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Námořní válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Historie německé armády 1939 – 1945 – Philippe Masson.
Slovenská armáda 1939 – 1945 – Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal.
Hitlerovi válečníci – Guido Knopp.
Německé obrněné jednotky – Horst Scheibert.
Hitlerovy elitní jednotky – Lucas Cooper.
Němečtí parašutisté ve II. světové válce – Volkmar Kühn.
Operace Jubilee, Dieppe 1942 – Norman Franks.
Narvik – Donald Macintyre.
Ocelová lavina – Darius Jedrzejewski, Zbigniew Lalak.
Bitva o Británii – Leonard Mosley a redakční kolektiv Time-Life Books.
Černí andělé, Historie zbraní SS – Rupert Butler.
Historie válek – David Brownstone a Irene Franck.
Neznámé špionážní operace KGB – Mitrochinův archiv – Christopher Andrew, Vasilij Mitrochin.
Den D, 1944, Hlasy z Normandie – Robin Neillands, Roderick de Normann.
Druhá světová válka den za dnem – Donald Sommerville.
Svět ve válce 1939 – 1945 – Dr. Duncan Anderson, Dr. Stephen Badsey, David Chandler, Dr. Paddy Griffith, Sean McKnight, Gary Sheffield.
Marcel Jullian – Bitva o Británii – červenec-září 1940
Alan Cooper – Cíl Drážďany.
Průběžně tématické články: www.Palba.cz
A
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1176
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1179
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1193
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1209
a v nich následné diskuze.
Další související historická literatura.
Mé dlouholeté poznámky a mapy.


Případné doplnění a diskusi směřujte prosím na tento odkaz:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3980&start=40
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Západní fronta 1939-1945“