XI.díl. Operace Husky, Sicílie 1943. Č 9.
Benito Mussolini nechtěl ani dovolit, a také nedovolil, aby dvě německé divize, dislokované na Sicílii, vytvořily samostatný sbor pod německým velením, a proto byly tyto divize podřízeny veliteli obrany ostrova, italskému generálu Guzzonimu.
No jo, jenomže Němci byli Němci!!!
Již na konci května 1943 dostali velitelé německých jednotek od
„Vrchního velitele operační oblasti Jih“ polního maršála Kesselringa pokyn, aby prováděli všechny své operace z vlastní iniciativy (tak jak to bude vyžadovat bojová situace) bez rozkazů z Guzzoniho velitelství 6. armády – velitelství obrany ostrova.
Samotný polní maršál Kesselring byl pak v přímém styku s Guzzoniho velitelstvím a to prostřednictvím německého styčného důstojníka u italského velitelství, kterým, jak jsme si již říkali, byl generálmajor von Senger-Etterlin. Generálmajor von Senger-Etterlin měl k dispozici malý operační štáb a spojovací rotu.
Němci velitelství svého 14. ts ustanovili až po vylodění Spojeneckých vojsk, až když se začala hroutit italská 6. armáda (14. ts pod velením generála Hanse Hubeho, kterému pak byl i přímo podřízen generálmajor von Senger-Etterlin).
Italsko-německé letectvo na Sicílii disponovalo před vyloděním celkem dvaceti pěti letišti, z nichž mnohá letiště byla velmi dobře vybavena. Většina letadel se však nacházela na 16 letištích v údolí Cornalugi, jihovýchodně od Catanie. Dvě skupiny těchto letišť byly v jižní a jihovýchodní části ostrova v Ponte Olivo a Farello na rovině Gela, dále bylo letiště Comiso a také jedno vysunuté letiště v oblasti Pachino. Zbytek letišť se nacházel mezi Trapani a Sciacca, na západě Sicílie. Na celém ostrově Sicílie, na všech letištích, bylo rozmístěno celkem asi 160 německých a 80 italských bojových letounů. To nebylo vše.
Němci z obav z porážky a přeběhnutí Itálie na stranu Spojenců, přemístili koncem června 1943 vojenské letectvo – celkem 2 operační velitelství – z jižního Ruska do Itálie (o tomto přemístění se Britové dozvěděli z rozluštěných depeší Enigmy a také to potvrzoval letecký průzkum, špionáž a výpovědi zajatců – tedy informace ULTRA).
V dosahu válčiště ostrova Sicílie bylo tak ještě v jižní Itálii dislokováno dalších 400 až 500 letadel vojsk OSY a ve střední Itálii se nacházela základna 2. letecké flotily generála polního maršála von Richthofena.
Při plánování „Operace Husky“ museli vzít štábní důstojníci v úvahu i
početně silné italské válečné loďstvo. Ani v květnu a červnu 1943 nebylo slabé. Vždyť se koncem května 1943 jednalo o 6 bitevních lodí, 7 křižníků, 32 torpédoborců, 16 torpédovek, 27 doprovodných lodí, 48 ponorek a 115 torpédových a dělových stíhačů. Ve Středozemním moři v té době operoval i nevelký počet německých ponorek a také 30 až 35 torpédových člunů. Pro evakuaci však byly nejdůležitější německé výsadkové bárky dislokované v Messině.
Již v květnu 1943 bylo vytvořeno tzv. Spojené italsko-německé velení, které bylo odpovědné nejen za přepravu, ale i za PVO úžiny mezi Sicílií a Itálií – Messinské úžiny. Velitelem této tzv. „Messina Strasse“ byl jmenován německý plukovník Günther Baade, kterému bylo podřízeno celkem 70 protiletadlových baterií na pobřeží Sicílie a v kontinentální Itálii, jako PVO celé přepravní trasy přes Messinskou úžinu.
Je všeobecně známo, že vlastně od porážky u mysu Matapan, což se stalo koncem března 1941, na Palbě viz:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=838
se Commando Supremo a italští admirálové vyhýbali střetnutí s britským válečným loďstvem. V duchu tohoto také koncem května 1943 italské velení rozhodlo, že jeho válečné loďstvo bude při obraně Sicílie využito
„jen ve výjimečném případě a pod podmínkou, že bude dostatek pohonných hmot“. Zároveň italské velení rozhodlo, že malá plavidla, která byla umístěna na Sicílii a Sardinii, zůstanou ve svých mateřských přístavech. Válečné námořnictvo Itálie mělo svou hlavní základnu na Sicílii v Trapani a některé lodě pak v přístavech v Syrakusách, Catanii, Lisacii a Porto Empédocle. Všechny lodě, které tam byly umístěny, neměly provádět žádné útočné operace, ale měly sloužit k udržování spojení mezi Sicílií, jižní Itálií a ostrovy Pantelleria, Lampedusa a měly jen kontrolovat pohyb na středomořských trasách.
Velké italské bojové lodě potřebovaly k tomu, aby dosáhly vod okolo Sicílie, asi 24 hodin. I Němci uvažovali o tom, že vlastně
italské válečné loďstvo nebude při bitvě o Sicílii „ani překážet“ – čti správně mou myšlenku –
nebude při obraně Sicílie nic platné.
Německý zástupce v italském hlavním štábu, kterým byl admirál Ruge, ve svém hlášení pro OKH dne 30. června 1943 napsal, cituji:
„Italské síly nemají pro odražení vylodění nepřítele prakticky žádný význam.“
Již v době bojů v Africe se angličtí i američtí nejvyšší velitelé velmi dobře naučili používat informace ULTRA (ULTRA – byly informace z rozluštěných radiových depeší Enigmy, doplňované informacemi z leteckého průzkumu a výslechu zajatců a operačních zpráv zpravodajců z terénu – špionů a dalších kanálů).
Právě tak v polovině června 1943 zachytila ULTRA radiogram polního maršála Kesselringa, ze kterého se Spojenci dozvěděli bojovou sestavu německých a italských vojsk na Sicílii. Z této dislokace pak vyplývalo (a ostatní průzkumy to potvrzovaly), že oblasti vylodění, s kterými „Operace Husky“ počítala, jsou slabě hájené jednotkami pobřežní obrany a lze očekávat, že vyloděné jednotky narazí na malý odpor. Dále bylo z depeší Kesselringa zřejmé, a i místní špioni na Sicílii to potvrzovali, že vyloděné spojenecké jednotky měly narazit na plážích na malý odpor. Hlášení ULTRA také říkala spojeneckým velitelům, že se maršál Kesselring nejvíce obával vylodění u Palerma, kam také nechal dislokovat část německé 15. divize pancéřových granátníků. No a zbytek 15. divize, spolu s td. „Hermann Göring“ nechal rozdělit na 5 skupin, které rozdělil po celém průměru ostrova v délce 240 km – jako mobilní rezervy, které by zasahovaly v jakémkoli možném směru.
Tady mě to nedá, abych vzhledem k datu neřekl jednu možná méně známou historii Enigmy.
Do června 1943 dostávaly zpravodajské služby SSSR – jako spojenecké služby tzv „ Silné trojky“ , SSSR, VB a USA - většinou informace ULTRA od velení Velké Británie.
V červnu 1943 padl vojenské rozvědce SSSR do rukou německý kód Enigmy, který užívalo německé letectvo pro spojení letounů s pozemními zařízeními. Okamžitě došlo k jednáním mezi zpravodajci Velké Británie a SSSR. Již v druhé polovině června se v Murmansku setkali specialisté britské a sovětské námořní zpravodajské služby a projednali nejlepší využití takto získaných zpráv, odesílaných německým letectvem a námořnictvem. Již několik dní nato předali Britové Rusům ukořistěné šifrovací zařízení Enigma a spolu s ním pak dostali sovětští zpravodajci příručku, která obsahovala návod k obsluze Enigmy.
Tím beru zpět své některé posměšky na Palbě, že SSSR – její vojáci - Enigmy jenom ničily ( někde jsem to vyjádřil - „ što éto a bum“ - jak je vidět člověk se má stále učit - od roku 1943 – od června 1943 - Sovětský svaz Enigmu až do konce války využíval a vylepšoval jí i po válce).
Přijměte mou omluvu.
Použité podklady:
Duce – Anatomie jedné kariéry – Luboš Taraba.
Adolf Hitler a jeho cesta k moci – Rainer Zitelmann.
Nacismus – Alessandra Minerbiová – editor: Flavio Florani.
Pakty Stalina s Hitlerem – výběr z dokumentů 1939 a 40 – Naše vojsko.
Přísně tajné 3/99, 4/99, 3/05 a 3/08.
HPM ročník XIV. – Ivo Pejčoch – Těžký křižník Canarias.
Září 1938 – Role a postoje spojenců ČSR – Miloslav John.
Dějiny světa, svazek IX – L. I. Zubka, A. M. Zubinský a G. N. Sevosťjanov.
Dějiny světa, svazek X. – V. V. Kurasov, A. M. Někrič.
Krev, slzy a pošetilost v nejtemnější hodině 2. světové války – Len Deighton.
Druhá světová válka – Úplná historie – Martin Gilbert.
Blitzkrieg od Hitlerova nástupu po pád Dunkergue - Len Deighton.
Druhá světová válka – John Keegan.
Polské tažení Hitler a Stalin rozbíjejí Polskou republiku – Janusz Piekalkiewicz.
Tanková válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Letecká válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Námořní válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Historie německé armády 1939 – 1945 – Philippe Masson.
Slovenská armáda 1939 – 1945 – Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal.
Hitlerovi válečníci – Guido Knopp.
Německé obrněné jednotky – Horst Scheibert.
Hitlerovy elitní jednotky – Lucas Cooper.
Němečtí parašutisté ve II. světové válce – Volkmar Kühn.
Operace Jubilee, Dieppe 1942 – Norman Franks.
Narvik – Donald Macintyre.
Ocelová lavina – Darius Jedrzejewski, Zbigniew Lalak.
Bitva o Británii – Leonard Mosley a redakční kolektiv Time-Life Books.
Černí andělé, Historie zbraní SS – Rupert Butler.
Historie válek – David Brownstone a Irene Franck.
Neznámé špionážní operace KGB – Mitrochinův archiv – Christopher Andrew, Vasilij Mitrochin.
Den D, 1944, Hlasy z Normandie – Robin Neillands, Roderick de Normann.
Druhá světová válka den za dnem – Donald Sommerville.
Svět ve válce 1939 – 1945 – Dr. Duncan Anderson, Dr. Stephen Badsey, David Chandler, Dr. Paddy Griffith, Sean McKnight, Gary Sheffield.
Marcel Jullian – Bitva o Británii – červenec-září 1940
Alan Cooper – Cíl Drážďany.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1176
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1179
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1193
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1209
a v nich následné diskuze.
Miloš Hubáček – Bitva u Matapanu.
Jaroslav Hrbek – Tobruk 1941.
Janusz Ledwoch – Afrikakorps.
Paul Carell – Lišky Pouště.
Janusz Piekalkiewicz – Rommel – Tajná válka v Africe.
Dwight David Eisenhower – INVAZE DO EVROPY.
Harry C. Butcher – TŘI ROKY s EISENHOWEREM.
Jiří Brož – STŘEDOMOŘÍ V OHNI DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLKY.
Další související historická literatura.
Mé dlouholeté poznámky a mapy.
Z webu
www.Palba.cz
je použito jako podklad a upoutávka:
V subkapitole – Armády 1918 – 1945 u Francie zde:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=143
a zde jednotlivé sekce:
a) Pozemní a cizinecká legie – (články od Kačermiroslav, Sa 58 a Bruno):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=160
b) Letectvo – ( články YAMATO, Kačermiroslav a Fatale):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=161
c) Námořnictvo – (ovládal Norad – Nelson):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=162
d) Opevnění a bunkry – (od Bruna a Lorda):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=48
Aby pak důležitou smlouvu o porážce Francie z 22. června 1940 dodal Kačermiroslav v sekci
e) Ostatní:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3463
V subkapitole – Armády 1918 – 1945 pak nalezneme - Británie viz zde:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=139
kde jsou pak jednotlivé sekce, a v nich potom musíš otevřít - Pozemní vojsko:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=154
tam teprve otevřeš Obrněná technika – (především YAMATO, TonyHazard a Easy_Company) zde:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=241
aby pak ještě následovaly odkazy od Sa 58:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3351
a Thór:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2936
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2892
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2821
Royal Navy (především Norad – Nelson a také trochu Mikhassel. Dralno):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=153
Letectvo:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=99
pak má své podsekce:
Stíhací letouny – (xradar, YAMATO, Tempík, Reisen):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=216
Bombardovací a bitevní letouny – (Haness, YAMATO):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=217
Ostatní letouny – (Kačermiroslav):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=218
Různé – (od Haness, Ikala, Lord a YAMATO):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=220
A starší neaktualizovaný článek od Fatale:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1180
O Německé obrněné technice je možné se na Palbě dozvědět na tomto odkaze v subkapitolách zde
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=138
Tanky a stíhače tanků:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=116
od Sa 58, YAMATO, TonyHazard.
Samohybná děla
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=117 také od Sa 58 a YAMATO.
Mnoho dalších věcí, jako jsou OA – Obrněné Automobily - na tomto odkaze
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=17 také od Sa 58.
Z letecké techniky jsou to především v subkapitole Luftwaffe
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=20
u Stíhacích letadel
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=112
monografie Hans S. a YAMATO, stejně jako u Bombardovacích a bitevních
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=113
a u Ostatních
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=192
je to pak Tunac, Haness, Hans S. a YAMATO.
Vybavení letounů
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=193je od Ikala, Eda a Sa 58.
O Itálii jsou pak jednotlivé subkapitoly zde:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=142
Případné doplnění a diskuzi prosím směřujte na tento odkaz:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=112