XII.díl. Itálie 1943 až 1945. Č 16.

Moderátoři: michan, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6832
Registrován: 28/10/2005, 13:43

XII.díl. Itálie 1943 až 1945. Č 16.

Příspěvek od michan »

XII.díl. Itálie 1943 až 1945. Č 16.

Plán úvodního úderu „ Operace AVALANCHE.

Obrázek

A pojďme nyní do bojů na salernské pláže…
Končili jsme v Č 15 tím, že mnoho vyloděných jednotek smíšené britsko-americké 5. A, generála Clarka nemělo buďto bojové zkušenosti vůbec, nebo některým jednotkám, které alespoň nějaké zkušenosti z boje měly chyběl výcvik ve vyloďování. Ten výcvik ve vyloďování pak chyběl všem ( další smůla byla v tom, že při vylodění věřili velitelé amerického 6. as, že po výzvě ke kapitulaci Italů se nebude střílet a tak se vyloďovali ráno v té 1. fázi, ve svém sektoru, bez dělostřelecké přípravy a měli dosti velké ztráty. Britové nevěřili ničemu a spustili palbu na pobřeží ze všech hlavní děl u loďstva i u dělostřelectva, které se vylodilo, ihned před vyloděním a v jeho průběhu, a měli ztráty při vylodění menší).
Řekli jsme si, že bylo pozoruhodné, že se takto nevycvičené jednotky Spojenců tak rychle vzpamatovaly z šoku po vylodění a vedly si dobře v dalším boji.
Tahle pravda se nejlépe projevila u těch nejméně zkušených z nezkušených, u mladých amerických vojáků z 36. pěší divize ( americký 6. as) , když v americkém sektoru svůj popis bojů na salernských plážích začněme.
Mladí američtí pěšáci na pravém křídle amerického 6. as, z 36. divize, se vylodily předpisově,
( několik snímků vylodění v sektoru amerických pěšáků

Obrázek



Obrázek



Obrázek


) v široké frontě, aniž měly nějakou velkou možnost tohle vše cvičit. Dva plukovní bojové týmy amerických pěšáků, každý se sestával ze dvou praporů, po vylodění vedle sebe, bok po boku, postupoval do vnitrozemí. Díky tomuto postupu nemohla uváznout americká 36. pěší divize generálmajora Freda L. Walkera, jako celek. Ani kdyby byl jeden celý plukovní tým ( RCT) odražen, nevyústilo by to v zastavení celé 36. pěší divize (druhý RCT by německému odporu ohrožoval jeho bok).
K chvilkové krizi došlo pro americkou 36. pěší divizi u Paestumu ( viz na pravém okraji mapy), když tanky německé „ Bojové skupiny Doering“ plošně ostřelovaly z krátké vzdálenosti sektor písečných dun na pláži. V tu chvíli hrozilo nebezpečí, že vystrašení mladí američtí nováčci zalehnou k zemi. Situace se pak vyvinula tak, že skutečně americká 141. plukovní bojová skupina z 36. pěší divize v prvních 24 hodinách postoupila jen málo ( asi jen 400 až 500 m), ale to na výsledku mnoho nezměnilo, poněvadž tato RCT zastávala momentálně nejméně důležitou roli ( odclonění pravého křídla kam ještě nepřijeli Němci z Kalábrie).
Na místech po levé straně však Američané ani na chvíli nepozbyli iniciativu a díky mimořádné odvaze některých mladých a nezkušených jedinců, kteří se – občas ke svému vlastnímu údivu – stavěli na nohy, házeli granáty a pálili ze samopalů, čímž povzbudili ty méně odvážné, kteří je začali napodobovat. Tady se rodili bojové týmy, které dosahovali v postupu svých prvních cílů. Jak říkala tehdejší teorie na salernských plážích, z malých a náhodných bojových týmů, které dosáhly svých prvých cílů se rodily větší týmy. Tyto týmy musely nejprve dosáhnout několika úspěch, několika cílů, a musely však také zažít neúspěch. A to nejméně jeden.
Takto se pak rodila vítězná sestava bojových týmů, která tmelila americké plukovní bojové týmy ( RCT) a tmelila i celou americkou 36. pěší divizi, o které ještě v Itálii uslyšíme.
Již 50 minut po vylodění RCT americké 36. divize se vylodily na břeh i SHD se svými 75 mm děly a ihned se zapojily do podpory amerických pěšáků. V některých místech se nepodařilo vylodit celé baterie divizního hlavňového dělostřelectva a tak se spojovala jednotlivá děla do baterií i z rozličných jednotek a v takto vzniklé nové sestavě pak pokračovala v boji. Američtí vojáci, kteří se nenechali německou plošnou palbou uzemnit pak postupovali cílevědomě vpřed do vnitrozemí, ale jejich elán je v mnohých případech přišel draho, neboť narazily ve vnitrozemí na přímou palbu maskovaných německých obranných děl a byli smeteni.

Pro salernské pláže bylo krátce po vylodění typickým a průvodním jevem marnotratné plýtvání vším co armády k boji, vylodění a pro přežití potřebují.
Všude na plážích, kam až člověk dohlédl, ležely rozesety napůl potopené a uvízlé lodě, vyhořelé nebo po nápravy zahrabané vozy a vyloďovací obojživelná plavidla spolu s hromadami drahocenných zásob, zvláště drahocenných těm, kteří bojovali vepředu. Buď přímo v písku, nebo v krabicích a bednách se válely vysílačky, baterie, zásobníky od ručních zbraní a mnoho dalších potřebných součástí výzbroje a výstroje, jako jsou i podložky pod zraněné a zdravotnický materiál, které úderné oddíly buď v tom zmatku poztrácely, nebo odhodily. Až teprve za nějaké dva dny, to už byly úderné oddíly o asi 500 metrů dál ve vnitrozemí, se tento chaos změnil v nějaký řád.
Všechny poztrácené věci byly setříděny podle druhu, označeny a uskladněny v miniaturních meziskladech. Vyloděná přijíždějící vozidla, která se „vybrodila z moře na břeh“, byla po svém vysušení a po demontáži přídavných těsnění shromážděna na organizovaných parkovištích, odkud mohla být na požádání vyzvednuta.
Zároveň bylo zřízeno velitelské stanoviště, ze kterého se řídil další průběh vylodění.
Jak bylo u Spojenců zavedeno předpisem pro vylodění, za prvními údernými vlnami se vylodily v každém plukovním ( u Američanů), nebo brigádním( u Britů) plážovém sektoru speciální pracovní skupiny pod velením námořního důstojníka. Ty pracovní skupiny byly tvořeny vojáky z náhradního praporů.
Stejně tak tomu bylo u námi probírané americké 36. pěší divize z 6.as, která měla to štěstí ( spíše na přání a po dohodě s generálem Clarkem velitelem celé 5. A), že v čele této speciální pracovní skupiny zde byl velice organizačně schopný vyšší důstojník, který měl v povaze ohromnou tvůrčí energii a sám vydal za celou speciální jednotku. Tím velitelem speciální pracovní skupiny pro americkou 141. a 142. plukovní bojovou skupinu ze 36. pěší divize byl brigádní generál John W. („Iron Man“) O´Daniel.
Před vyloděním u Salerna vedl brigádní generál O´Daniel v rámci smíšené britsko-americké 5. A „ školu obojživelných operací“, která měla své působiště v severní Africe.
S generálem Clarkem se znal už od roku 1918, když na Západní frontě spolu byli v jednom společném praporu. Když byl tehdy, krátce po převzetí velení amerického praporu Clark vážně raněn, převzal po něm velení batalionu O´Daniel. Poznal ho, jeho nezdolnost a tvůrčí entuziasmus, a tak si ho i v II. světové válce k sobě Clark vybral.
Na salernských plážích, u plukovních bojových týmů (RCT), americké 36. pěší divize, ihned po vylodění „sršel“ O´Daniel organizační a tvůrčí energií i hned podchytil chaos, který speciální pracovní skupiny pod jeho vedením přeměňovaly v řád. Vznikaly mezisklady a sklady součástek a výstroje všeho druhu a vznikala parkoviště veškeré techniky, sklady PHM a další. To si ještě brigádní generál O´Daniel našel čas, aby vyanalyzoval situaci v americkém sektoru 6. as a za použití svých radiových pojítek vysílal zprávy o situaci přímo velitel celé 5. A, svému příteli generálu Clarkovi na jeho velitelskou loď pro obojživelnou operaci u Salerna – „Operaci AVALANCHE“. Generál Clark totiž na "USS Ancon", své velitelské lodi, která se ježila radiovými anténami,

Obrázek

neměl žádné informace o situaci na pláži, poněvadž oficiální a pro spojení určená pojítka mezi americkou 36. pěší divizí byla pro poruchy mimo provoz – spojení byla dočasně přerušena…
O něco později dokonce brigádní generál O´Daniel převzal velení nad frontovým sektorem celé americké 36. pěší divize.

(Tady je historiky vzpomínán rozdíl mezi týlovým zabezpečením pláží v americkém sektoru 6.as díky brigádnímu generálu O´Danielovi a mezi týlovým zabezpečením v britském sektoru pláží, kde se vylodil 10.as. Totiž v sektoru vylodění britského 10. as, u jejich speciálních pracovních skupin, docházelo k nedisciplinovaným výstupům, které hraničily až s fraškou. Řekněme si některé:
Již například při plavbě britských brigádních týmů v LCI ( Landing Craft Infantry) a v dalších vyloďovacích plavidlech protestovali důstojníci Royal Navy u armádních důstojníků, aby zabránili svým vojákům, aby uvnitř výsadkových člunů neodhazovali přídavné zásoby munice – nic se nestalo a lodě byly posety zásobníky s tolik potřebnou municí….
Jeden plážový velitel přistihl muže z jednoho věhlasného britského královského pluku – pro ostudu nejmenovaného pluku – jak vykládá piano do seržantské jídelny a hned další plážový velitel přistihl několik mužů, kteří táhli přepravku s tlustým čuníkem – prý do důstojnické jídelny jiného pluku, který chtěl po příjezdu do Neapole uspořádat vítěznou večeři……).
Naposledy upravil(a) michan dne 22/8/2011, 09:57, celkem upraveno 3 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6832
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

XII.díl. Itálie 1943 až 1945. Č 17.


Svým postupem na pravém křídle amerického 6.sboru se vlastně 141. RCT – plukovní bojové skupině z 36. pěší divize generála Walkera podařilo zahájit akci, a to přesto, že byla plukovní bojová skupina zastavena, kterou ani nečekali. Tím výpadem dopředu a jeho zastavením a na den přechodem do obrany, odřízla americká 141. plukovní bojová skupina přímou ústupovou cestu německé „ Bojové skupině Döering“ ( viz Č 12 http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4794
) a to na celý jeden důležitý den.
Co se stalo?
Dne 10. září (D+1 od vylodění) se generál Sieckenius, velitel německé 16. td, když zhodnotil současný stav na své divizní frontě, rozhodl stáhnout německou „ Bojovou skupinu Döering“ do zálohy ve svém středu. Ale aby se tato německá bojová skupina mohla přesunout na určené místo, musela nejprve za střelby spojeneckého dělostřelectva absolvovat dlouhý přesun na jih, potom na východ a pak teprve na sever. Celý tento přesun znamenal, že byla „ Bojová skupina Döerning“ celého 11. září 1943 na cestě a nebyla použitelná v boji.

A nyní si řekněme jak se vylodil ráno 9. září britský 10. as generála McCreeryho, jeho 2 pěší divize, odleva to byla britská 46. pěší divize a vpravo směrem k americkému 6.as to byla britská 56. pěší divize. Každé britské divizi se vedlo jinak.
Vlevo vyloděná britská 46. pěší divize se rozhodla, aniž by k tomu byl nějaký důvod, vylodit svá vojska po těžké dělostřelecké přípravě z lodí i děl vyloďujících plavidel ( Britové ve svém sektoru nedbali na nějaké příměří, nebo kapitulaci italských vojsk a stříleli předem za všech hlavní – na rozdíl od Američanů), vylodit svá vojska na jediné brigádní frontě. To byl rozdíl v tom, jak to udělala vpravo vyloděná britská 56. pěší divize.
Totiž britská 56. pěší divize se vyloďovala na dvou sektorech. Nalevo se vylodila britská 169. pěší bojová brigáda a napravo pak 167. pěší bojová brigáda. A tak se stalo, že se poloha 2 z německých plážových opěrných bodů ( vždy 1 četa s kulomety a protitankovými děly podporovanými z hloubky německé obrany plukovním a divizním dělostřelectvem) obsazených německými pancéřovými granátníky z 16. td , shodovala s plážovými sektory vylodění, které si vybral britský 10. as.
Prvním z německých opěrných bodů byl „Moltke“ který ležel na levé pláži přidělené britské 46. pěší divizi a druhým opěrným bodem německé obrany ( z celkového počtu 8mi německých plážových opěrných bodů, když 6 jich ihned ráno zlikvidovala palba z lodních děl a děl a raketometů namontovaných přímo na vyloďovacích plavidlech). Druhým německým plážovým opěrným bodem byl „Lilienthal“, zbudovaný na hraniční linii mezi oběma britskými divizemi, vymezenou hranicí říčkou Asa.
Německá obranná pozice opěrného bodu „Moltke“ byla vyhozena do povětří zásahem raket, které vypálily výsadkové čluny kryjící britský útok (podobně jako těch 6 nepopisovaných německých opěrných bodů).
O přesné lokalitě německé posice „ Lilienthal“ se však nic určitého nevědělo. Střely z raketometů, které měly zaměřit opěrný bod, dopadaly nikoli severně, ale jižně od ústí řeky Asy. Výsadkové čluny, které přivážely prapor na pravém křídle 128. brigády ( z 46. pěší divize) obdržely rozkaz vysadit vojáky v místě, kam dopadaly rakety, a v důsledku této chyby střílejících raket, které dopadaly jižněji než měly, se vojáci ze 128. brigády vylodili na nesprávné straně řeky Asy, v sektoru britské 56. pěší divize, zatímco výsadkové čluny vezoucí 169. brigádu ( z 56. pěší divize) byly tak vytěsněny doprava, a tak i ony se vylodily na nesprávném místě…
A chaos byl na světě.
Nastala všeobecná míchanice, ve které hampshirští ze 128. brigády a příslušníci královnina pluku ze 169. brigády podnikli akci proti německému opěrnému bodu „Lilienthal“ a celý ho zničili.
Ze vzdálené německé pozorovatelny se o německém opěrném bodu „Lilienthal“ dostala na německou „ Bojovou skupinu Stempel“ radiová depeše, kde se velice kulantně mluvilo o naprostém vybití, zničení, opěrného bodu „Lilienthal“, slovy, jako „o vlámání“ – podkladem je zde: Válečný deník, velitelství německé 16.td (National Archives, Washington). Velitel posádky se vrátil k „Bojové skupině Stempel“ během noci z 9. na 10. září 1943 a sám…
Britská 128. brigáda, ze 46. pěší divize se pak na správné straně své divizní hranice uspořádala, ale vzápětí se střetla v boji s německou „Bojovou skupinou Stempel“.
Velitel britské 169. brigády ( 56. pěší divize), brigádní generál Lyne, brigády tvořené třemi prapory z královnina královského pluku, zjistil, že se vylodil příliš daleko na jihu, a jakmile svá vojska zorganizoval, nařídil jim provést obrat doleva a pochodovat do výchozí linie, odkud měla brigáda vyrazit za svým úkolem, kterým bylo dobytí důležitého letiště Montecorvino.
Pak již velitel britské 169. brigády, brigádní generál Lewis Owen Lyne, velitel a předtím skvělý cvičitel vojsk neztrácel čas.
Jakmile se rozednilo, ráno dne 10 září 1943, vyslal do útoku na letiště Montecorvino 2./6. prapor královnina pluku (West Surrey) se dvěma tankovými skupinami z pluku královských skotských grošáků (Greys), s baterií divizního protitankového pluku vyzbrojenou novými a obávanými děly ráže 76,2 a četou obrněných samohybných houfnic ráže 105mm ze 142. pluku královského dělostřelectva.
Tady je podivné, že Němci při své pedantnosti nechali na letišti Montecorvino svá letadla uzemněná, přestože se okolo již od 9.září bojovalo ( není důkaz, že by zde chybělo PHM a letci, spíše naopak). Vždyť cílů na plážích ve formě úhledně v řadě zakotvených spojeneckých lodí, ale i dalších cílů pro stíhače bombardéry bylo dost a dost.
A Britové německé nedůslednosti využili.
Během necelých 15ti minut zničila britská praporní bojová skupina z královnina pluku celkem 39 letadel stojících na letištní ploše a mimo toho ještě větší množství německých SHD, tanků a polopásových OT, které patřily německé „ Bojové skupině Stempel“. Podařilo se i pár individuálních výkonů. Jeden z praporních 57mm protitankových kanónů jedním výstřelem zapálil tank, druhým výstřelem zničil SHD a třetím výstřelem polopásové OT. Jeden střelec, za použití z ramene ovládané pancéřovky typu „PIAT“, rovněž zasáhl tank a dalším výstřelem zničil i německé protitankové dělo. Zařízení a technika chránící letiště Montecorvino padla většinou za oběť tankům z pluku skotských grošáků (Greys). Jen to britské polní dělostřelectvo, které nechráněné vyjelo na plochu letiště si sice také párkrát vystřelilo a zasáhlo na krátkou vzdálenost, ale německá odveta byla strašná. Skryté německé dělostřelecké baterie „Bojové skupiny Stempel“ britské nechráněné polní dělostřelectvo zcela zničily a posádky padly do posledního muže obsluhy. Britské jednotky ze 169. brigádní bojové skupiny generála Lynea již neustoupily a vojáci z královnina královského pluku pak vedly po celé 3 dny těžké boje z pozic na protilehlých stranách rozjezdové plochy letiště Montecorvino, s německými pancéřovými granátníky z „Bojové skupiny Stempel“
Třetí den invaze na salernské pláže, tedy 11. září 1943 se Lyneova 169. brigáda nacházela 15 km ve vnitrozemí a pevně držela své pozice. Generál Lyne a jeho nadřízený velitel 56. pěší divize generálmajor Douglas Alexandr Henry Graham, si však dělali starosti s tím, že mezi Lyneovými prapory byla skoro 3 km široká proluka, která vznikla proto, že divize i brigáda dostaly přidělenou, v plánu AVALANCHE, absurdně širokou frontu ( pozor to není ještě ta 15 km široká proluka mezi britským 10. as a americkým 6. as u řeky Sele).
Generál Lyne musel do této proluky nasadit svou rotu královských ženistů ve funkci pěšáků ( později generál Lyne v hlášení uvedl, že královští ženisté při převzetí posic fronty, využili svých, jak napsal - „ďábelských schopností“ a zabezpečili svůj obvod obrany minami a různými nástrahami, takže prý pro velitele bylo daleko nebezpečnější navštívit pozice ženistů než předsunuté sektory vystavené německé palbě).
Generál Lyne a jeho vojáci zabránili Němcům, aby proluku využili. Pomohli si různými „ fígly a blafováním“:
Všechny kulomety, které se podařilo 169. brigádě vyšetřit se sem soustředily a občas ostřelovaly frontu před prolukou. Těch pár tanků co měl zesílený královnin prapor k disposici, pokud nebyly nutně zrovna třeba jinde, projíždělo okázale ze strany na stranu a polní dělostřelectvo v „zemi nikoho“ vytvářelo kouřovou clonu, to jako, že bude následovat útok.
Němce tak znervózněli, že vždy spustili do „ země nikoho“ dělostřeleckou palbu a přesouvali tam do obrany posilová družstva, aby odrazili „ vymyšlený útok“ – podkladem je zde brigádní generál, pozdější generálmajor L. O. Lyne, dopis z 13. listopadu 1943, IWM/71/2/1-7.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6832
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

XII.díl. Itálie 1943 až 1945. Č 18.

Britská 56. pěší divize (skládala se z 167. pěší brigády, 169. pěší brigády a 201. gardové brigády) byla nucena ráno 10. září 1943 zřídit na svém levém křídle silně zabezpečenou obrannou pozici. Na svém pravém křídle vysunula jeden prapor ze své 167. brigády k San Lucii, zatímco 9. prapor královských fyzilírů, který protože neměl žádné přepravní prostředky, zabral od italských civilistů vše co se dalo. Zabrali dvoukoláky i bicykly, aby rozmnožili svou „útočnou vozbu“, se kterou obsadili městečko Battipaglii. Z městečka Battipaglia pak mohli Britové kontrolovat klíčový úsek silnice, který původně spojoval severní a jižní křídlo německé 16. td.
Britský 8. prapor královských fyzilírů se těchto bojů momentálně neúčastnil, neboť zůstával společně s 201. gardovou brigádou na plážích kde se vylodily. Jen 201. pěší brigáda se chystala vyslat jeden svůj prapor k silnici č. 18 (viz. mapa) vedoucí západně od Battipaglie. Tahle situace se měla rychle změnit, neboť velitel německé 16. td generál Sieckenius spustil II. fázi svého obranného plánu.
Nyní budou následovat nepřehledné boje jednotek ve velikosti prakticky jen praporu, v již popsaném nepřehledném terénu.
Boje v nepřehledném terénu se začaly odvíjet hned za frontou britského 10. as jako série menších akcí jednotek tak maximálně na úrovni praporu, během kterých útočníci i obránci pronikali do vinic a do olivových hájů a nečekaně na sebe naráželi, přičemž byli oboustranně zaskočeni.
Už při takové první menší akci málem ztratil britský 10. as svého velitele generálporučíka Richarda McCreeryho. Generál McCreery totiž ve svém džípu a v doprovodu dvou OT, při jedné ze svých návštěv předsunuté jednotky musel zastavit, aby podle mapy zjistil kde se nachází. „V neštěstí měl velké štěstí“.
Generál McCreery totiž vysedl z džípu a to bylo to štěstí! V zápětí totiž pár dobře mířených střel, vypálených německou zamaskovanou protitankovou baterií. zničilo nejen džíp a OT ale zabilo i jejich celé osádky. Zachránil se tedy jen McCreery a jeho pobočník, kteří se okamžitě rozběhli pryč, když jinak chromý generál McCreery předběhl svého pobočníka.
McCreery v běhu pobočníkovi nařídil, ať střílí na německý stíhací bombardér, ale mladý důstojník se přiznal, že během útěku mu ze samopalu vypadl zásobník. McCreery jen zasupěl „to – jsme – teda – pěknej – párek – vojáků!“ a pokračoval v běhu. Na své velitelství však vstoupil generál McCreery jakoby se nic neobvyklého nestalo. Na velitelství nalezl generála sira Harolda Alexandera velitele spojeneckých armád v Itálii, kterému okamžitě podal hlášení o situaci na frontě – podkladem k tomuto je – Strawson, McCreery, IWM.

Bylo ráno 10. září 1943, když velitel německé 16. td generál Sieckenius dospěl se svým štábem k závěru, že prakticky u Salerna došlo k tomu nejhoršímu. Spojenecká invazní vojska se v plné síle uchytila na břehu Salernské zátoky i s dělostřelectvem a tanky a neustále docházelo k vyloďování dalších a dalších spojeneckých jednotek, které byly hlášeny u Vietri a které postupovaly k Salernu. Německá obranná fronta byla rozštěpená, stejně jako „Bojová skupina Stempel“, která operovala po obou stranách silnice č. 18, a kterou měl nyní v ruce nepřítel, zatímco „Bojová skupina von Doering“ vypadla na čas z boje a dosud nebylo žádné stopy po posilách, které byly vyslány z jihu od německého 14. ts a 76. ts. Co tehdy 10. září 1943 Sieckenius nevěděl bylo, že jeho bojové skupiny uštědřily těžký zásah britské 46. divizi, čímž vlastně zhatily celý bojový plán britského 10. as a další dva zásahy německých bojových skupin zasáhly britskou 56. pěší divizi, kterou za soumraku 10. září vytlačily z důležitého silničního úseku.
Co se to vlastně stalo?

On totiž britský plán 46. pěší divize (skládala se ze 128. pěší brigády, 138. pěší brigády a 139. pěší brigády) počítal s tím, že 1./4. prapor Hampshirského pluku se vylodí nalevo na pláži „Uncle Green“ a 2. prapor Hampshirského pluku na přilehlé pláži „Uncle Red“ vpravo od něj a 5. prapor Hampshirského pluku v závěsu za 2. praporem. Po svém vylodění se pak měla tato britská 128. pěší brigáda sebrat a vyrazit do vnitrozemí, kde měla zaujmout pozice, aby kryla postup 138. brigády, klíčové formace, jež měla za úkol proniknout co nejrychleji k Salernu a k horským průsmykům. Britská 139. pěší brigáda ji měla jako záložní svazek následovat. Všechna tato vylodění měla být kryta intenzivní palbou z torpédoborců, výsadkových plavidel vyzbrojených 120 mm děly a vysoce účinných vícehlavňových raketometů.

Samotné vylodění britského 1./4. Hampshirského pluku na pláži „Uncle Green“ proběhlo hladce. Bez ohledu na defenzivní palbu obránců směrovanou do prostoru pláží vyrazila jedna britská rota uprostřed tmy do vnitrozemí a obsadila vesnici Pontecagnano, což byl zároveň cíl útoku praporu. Ostatní roty 1./4. praporu pak narazily na německý „Opěrný bod Moltke“ a po krátkém boji jej zničily, pak pokračovaly v závěsu za vedoucí rotou do Pontecagnana. Další, 2. prapor Hampshirského pluku brzy zjistil, že se nachází na nesprávné pláži, když se z nenadání ocitl pod palbou z dalšího, německého „Opěrného bodu Lilienthal“, o kterém jsme si řekli, že byl v zápětí zničen raketovou palbou z jednoho z vyloďovacích britských plavidel. Jedna dopředu vyslaná britská rota pak zbytek obránců Lilienthalu umlčela a poté překročil prapor řeku Asu směrem do svého divizního sektoru, kde se zakopal v okolí shluku budov zvaných „Maggazeno“ (skladiště) a čekal až se rozední. Pak však následoval zmatek v řadách 5. praporu Hampshirského pluku, který se vylodil za 2. praporem. Totiž jeho radiová síť fungovala jen částečně a velitel 5. praporu dokázal shromáždit jen 2 střelecké roty a svoji podpůrnou rotu. S těmito rotami se přemístil na správnou pláž, kde se však bohužel zcela promísil s 2. praporem. V tu dobu následovala osudná pauza, během které se důstojníci a poddůstojníci za velkého křiku pokoušeli shromáždit své čety a roty. Hlasy však zanikaly v celkové palbě, v hluku bojiště a v burácení motorů, jak se snažili řidiči vybřednout se svými vozidly z bahnitého prostoru pláže (proto chyběla vozidla u na sever vysunutých praporů). Mnoho výsadkových člunů bylo zasaženo německou palbou a hořelo. Nad zemí vyloděných jednotek se převaloval hustý tmavý dým a dezorientovaní vojáci postávali ve skupinách, nebo se zakopávali tam, kde se zrovna nacházeli. Došlo k velkému zdržení a nikdo nechápal, že je důležité přesunout se do vnitrozemí, že je to mnohem důležitější, než zde čekat, než se všichni ohlásí při zjišťování prezence. Tak se britský 5. prapor Hampshirského pluku vlastně vymotal z pláží až v 8 hodin ráno dne 10. září 1943.

Již brzy ráno dne 10. září 1943 si velitel německého 1. praporu 64. pluku pancéřových granátníků (z části Bojové skupiny Stempel) dělal starost co se stalo s „Opěrným bodem Lilienthal“. Až na depeši, kterou dostal ve 4 hodiny ráno, a která říkala, že se útočníci „vlámali“ dovnitř neměl o tomto bodu žádnou zprávu. V 6 hodin ráno vyslal nadporučíka Gustava Meierkorda s rotou pancéřových granátníků a se třemi tanky na pomoc „Opěrnému bodu Lilienthal“. Asi tak 5 km od Maggazena, protože očekával, že na nepřítele narazí již hluboko ve vnitrozemí, nařídil nadporučík Meierkord svým pancéřovým granátníkům, aby vysedli z vozidel a rozmístili se do bojové formace. Takto německá „Bojová skupina“ ještě pokračovala celé 2 hodiny a až jen malý kousek od Maggazena uslyšeli němečtí pancéřoví granátníci zvuky, které jim říkaly, že před nimi je velké vojenské uskupení. Ano, byl to britský 5. prapor Hampshirského pluku, který byl konečně na přesunu. Němci měli před sebou 3 cesty směrem k Britům, když ta prostřední cesta bylo po obou stranách obezděná. Nadporučík Meierkord nasadil na každou cestu jeden tank a pancéřovým granátníkům nařídil připravit se k útoku a vyrazit vstříc proti nepříteli.
Co se dělo dál byl „prachsprostý masakr“.
Hampshirsští prostě tanky nečekali a ani se proti nim nevybavili. Jejich 57 mm protitanková děla se při vyloďování ve zmatku rozptýlila a nepostupovala s nimi. Ruční pancéřovky „PIAT“ nebyly v provozuschopném stavu (co je horší obsluhy vůbec nebyly vyškoleny k manipulaci s nimi). Tanky s Brity nejely a Hampshirsští si dokonce s sebou nevzali ani dělostřelecké pozorovatele, přestože měli obojí již od 7 hodin ráno k dispozici. Ani průzkum nefungoval.
Takto Hampshirsští potupovali ve třech kolonách aniž učinili sebemenší preventivní opatření, jako například zorganizování úderných hrotů, vyslání průzkumu, nebo předvoje. Ke všemu ještě všichni velice hlučeli, zvonili a klepali jak potvrzoval sám nadporučík Meierkord ve svém hlášení.
Aniž Britové očekávali, narazili na připravené pancéřové granátníky, kterých nebyla ani celá stovka, a kteří Brity převálcovali. Tank jedoucí po prostřední cestě (okolí bylo obezděné) vtrhl do řady pochodujících mužů a za prudké palby ze svého kulometu drtil na kaši všechny, kteří nestačili přeskočit zdi. Více jak 100 britských vojáků z Hampshirského praporu bylo zabito a raněno a 300 dalších se ve vzniklé panice vzdalo.
(Tady je nutno říci, že to bylo takové druhé nešťastné střetnutí s německými tanky. Poprvé 5. prapor Hampshirského pluku před 5 měsíci utrpěl těžké ztráty při nájezdu německých tanků v izolované pozici u Sídí Nazír v Tunisku).
Jen 30 mužů 5. praporu Hampshirského pluku uniklo a vrátilo se k Maggazenu, kde zalarmovalo ostatní Brity.
Německý nadporučík Meierkord se při svém výpadu dostal až na 50 metrů od tohoto místa, když na něj Britové z obranných pozic stříleli ze všeho co měli. 50 metrů od Maggazenu to musel německý nadporučík Meierkord „zabalit“, neboť jeho tanky doprovázela už jenom jedna četa a tak se stáhl o 2 km zpět. Cestou posbíral zbloudilé vojáky a tam na nové pozici zaujal obranu. Na jeden výpad toho bylo až až!
Co však bylo nejhorší pro Spojence, tenhle výpad zhatil celý plán britského 10. as.
Pramenem je zde – Molony, str. 284-285. Meierkord poskytl svou vlastní výpověď historikům k této akci, a to během cesty po bojištích 3. britské divize u Salerna.


Použité podklady:


Duce – Anatomie jedné kariéry – Luboš Taraba.
Adolf Hitler a jeho cesta k moci – Rainer Zitelmann.
Nacismus – Alessandra Minerbiová – editor: Flavio Florani.
Pakty Stalina s Hitlerem – výběr z dokumentů 1939 a 40 – Naše vojsko.
Přísně tajné 3/99, 4/99, 3/05 a 3/08.
HPM ročník XIV. – Ivo Pejčoch – Těžký křižník Canarias.
Září 1938 – Role a postoje spojenců ČSR – Miloslav John.
Dějiny světa, svazek IX – L. I. Zubka, A. M. Zubinský a G. N. Sevosťjanov.
Dějiny světa, svazek X. – V. V. Kurasov, A. M. Někrič.
Krev, slzy a pošetilost v nejtemnější hodině 2. světové války – Len Deighton.
Druhá světová válka – Úplná historie – Martin Gilbert.
Blitzkrieg od Hitlerova nástupu po pád Dunkergue - Len Deighton.
Druhá světová válka – John Keegan.
Polské tažení Hitler a Stalin rozbíjejí Polskou republiku – Janusz Piekalkiewicz.
Tanková válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Letecká válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Námořní válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Historie německé armády 1939 – 1945 – Philippe Masson.
Slovenská armáda 1939 – 1945 – Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal.
Hitlerovi válečníci – Guido Knopp.
Německé obrněné jednotky – Horst Scheibert.
Hitlerovy elitní jednotky – Lucas Cooper.
Němečtí parašutisté ve II. světové válce – Volkmar Kühn.
Operace Jubilee, Dieppe 1942 – Norman Franks.
Narvik – Donald Macintyre.
Ocelová lavina – Darius Jedrzejewski, Zbigniew Lalak.
Bitva o Británii – Leonard Mosley a redakční kolektiv Time-Life Books.
Černí andělé, Historie zbraní SS – Rupert Butler.
Historie válek – David Brownstone a Irene Franck.
Neznámé špionážní operace KGB – Mitrochinův archiv – Christopher Andrew, Vasilij Mitrochin.
Den D, 1944, Hlasy z Normandie – Robin Neillands, Roderick de Normann.
Druhá světová válka den za dnem – Donald Sommerville.
Svět ve válce 1939 – 1945 – Dr. Duncan Anderson, Dr. Stephen Badsey, David Chandler, Dr. Paddy Griffith, Sean McKnight, Gary Sheffield.
Marcel Jullian – Bitva o Británii – červenec-září 1940
Alan Cooper – Cíl Drážďany.
Boje o Itálii 1943 až 1945 – Dominick Graham a Shelford Bidwell.
Hitlerovy horské jednotky – James Lucas.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1176,
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1179
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1193
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1209
a v nich následné diskuze.
Miloš Hubáček – Bitva u Matapanu.
Jaroslav Hrbek – Tobruk 1941.
Janusz Ledwoch – Afrikakorps.
Paul Carell – Lišky Pouště.
Janusz Piekalkiewicz – Rommel – Tajná válka v Africe.
Dwight David Eisenhower – INVAZE DO EVROPY.
Harry C. Butcher – TŘI ROKY s EISENHOWEREM.
Jiří Brož – STŘEDOMOŘÍ V OHNI DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLKY.
Další související historická literatura.
Mé dlouholeté poznámky a mapy.
Z webu www.Palba.cz je použito jako podklad a upoutávka:
V subkapitole – Armády 1918 – 1945 u Francie zde:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=143
a zde jednotlivé sekce:
a) Pozemní a cizinecká legie – (články od Kačermiroslav, Sa 58 a Bruno):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=160
b) Letectvo – ( články YAMATO, Kačermiroslav a Fatale):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=161
c) Námořnictvo – (ovládal Norad – Nelson):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=162
d) Opevnění a bunkry – (od Bruna a Lorda):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=48
Aby pak důležitou smlouvu o porážce Francie z 22. června 1940 dodal Kačermiroslav v sekci
e) Ostatní:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3463

V subkapitole – Armády 1918 – 1945 pak nalezneme - Británie viz zde:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=139
kde jsou pak jednotlivé sekce, a v nich potom musíš otevřít - Pozemní vojsko:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=154
tam teprve otevřeš Obrněná technika – (především YAMATO, TonyHazard a Easy_Company) zde:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=241
aby pak ještě následovaly odkazy od Sa 58:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3351
a Thór:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2936
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2892
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2821

Royal Navy (především Norad – Nelson a také trochu Mikhassel. Dralno):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=153
Letectvo:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=99
pak má své podsekce:
Stíhací letouny – (xradar, YAMATO, Tempík, Reisen):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=216
Bombardovací a bitevní letouny – (Haness, YAMATO):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=217
Ostatní letouny – (Kačermiroslav):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=218
Různé – (od Haness, Ikala, Lord a YAMATO):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=220
A starší neaktualizovaný článek od Fatale:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1180

O Německé obrněné technice je možné se na Palbě dozvědět na tomto odkaze v subkapitolách zde http://www.palba.cz/viewforum.php?f=138
Tanky a stíhače tanků:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=116
od Sa 58, YAMATO, TonyHazard.
Samohybná děla http://www.palba.cz/viewforum.php?f=117 také od Sa 58 a YAMATO.
Mnoho dalších věcí, jako jsou OA – Obrněné Automobily - na tomto odkaze http://www.palba.cz/viewforum.php?f=17 také od Sa 58.
Z letecké techniky jsou to především v subkapitole Luftwaffe
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=20
u Stíhacích letadel http://www.palba.cz/viewforum.php?f=112
monografie Hans S a YAMATO, stejně jako u Bombardovacích a bitevních http://www.palba.cz/viewforum.php?f=113
a u Ostatních http://www.palba.cz/viewforum.php?f=192
je to pak Tunac, Haness, Hans S a YAMATO.
Vybavení letounů http://www.palba.cz/viewforum.php?f=193je od Ikala, Eda a Sa 58.

O Itálii jsou pak jednotlivé subkapitoly zde:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=142



Případné doplnění a diskuzi prosím směřujte na tento odkaz:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4743
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Západní fronta 1939-1945“