Mapa plánu Operace MARKET GARDEN, kde je zakresleno i místo kde měla

být původně vysazena i britská 52. (Lowland) pěší divize, k tomu však vůbec nedošlo. Na mapě jsou i důležité Groesbeecké výšiny( Na mapu je nutné si klepnout a pak je vše vidět dobře).
Globální plán Operace MARKET GARDEN, vytvořený štábem a velením Montgomeryho britské 21. Skupiny armád dostal i štáb americké 101. vzdušně-výsadkové divize generála Taylora, aby jej detailně rozpracoval. Nejdůležitějšími úkoly důstojníků štábu " Křičících orlů" bylo - při rozpracovávání detailů - vybrat, co nejlepší, nejvhodnější zóny seskoku a přistání kluzáků, aby byly v co nejmenší vzdálenosti od cíle bojových skupin. My si vše ještě, až budeme detailně popisovat 101. vzdušně-výsadkovou divizi, blíže osvětlíme.
Je čas si říci složení americké 101. vzdušně-výsadkové divize, pod velením generálmajora Maxwella D. Taylora v září 1944:
Americká 101. vzdušně-výsadková divize se skládala z:
101. výsadková spojovací rota.
Velitelská rota.
501. parašutistický pluk.
502. parašutistický pluk.
506. parašutistický pluk.
327. pluk kluzákové pěchoty.
Divizní jednotky:
101. parašutistický údržbářsky prapor.
326. parašutistický ženijní prapor.
326. parašutistická zdravotnická rota.
81. parašutistický protiletadlový prapor a protitankový prapor.
321. kluzákový dělostřelecký prapor.
377. parašutistický dělostřelecký prapor.
907. kluzákový dělostřelecký prapor.
801. parašutistická zásobovací rota.
426. parašutistická týlová rota.
397. rota nákladních automobilů.
101. četa vojenské policie (MPI).
101. průzkumná četa.
Úkolem americké 101. vzdušně-výsadkové divize bylo zmocnit se koridoru 25 km dlouhého, na kterém byly 2 přechody přes kanály a 9 silničních a železničních mostů.
(Informace a citáty pro odstavce v Č 10. a poté i Č 11. a Č 12., byly použity z mých letitých poznámek a také - Darius Jedrzejewski, Zbigniew Lalak - Ocelová lavina, dále John Prager, C. W. Star Busmann - Bitva u Arnhemu a válka v Západní Evropě., Generálmajor R. E. Urquhart, CB DSO a Wilfred Greatorex - ARNHEM., Jaroslav Hrbek - ARNHEM 1944., Tim Saunders - NIJMEGEN - Operace Market Garden /americká 82. vzdušná výsadková divize /., Donald R. Burgett - CESTA DO ARNHEMU - Křičící orel v Holandsku.,Frank Steer - ARNHEM - Operace Market Garden - Přistávací plochy a Oosterbeek., A. Korthals Altes a N. K. C. A. in´t Veld - ZAPOMENUTÁ BITVA. /The Forgotten Battle/ a dalších použitých pramenů - Použité podklady - na konci článků).
Pro všechny tyto strategické cíle Operace MARKET GARDEN se muselo rozpracovat vysazení co nejblíže od pozemní fronty britského 30. as ( XXX. as). Jak bylo právě řečeno, vysazení většiny parašutistů divize muselo být provedeno co nejblíže od fronty pozemních jednotek a proto jich musela většina vyskakovat hned ten první den - "Den D" "Operace MARKET GARDEN" - 17. září 1944 - a udržet je vlastně měly jen po krátkou dobu, neboť měly přispěchat pozemní jednotky britského 30. as. Ostatní jednotky 101. vzdušně-výsadkové divize, jako byly ženijní jednotky, dělostřelecké jednotky a dopravní prostředky, měly pro obranu koridoru přiletět až druhý a třetí den - jako obrana proti německým protiútokům v budoucích dnech.
Když štáb divize "Křičících orlů" generála Taylora vyhodnocoval terén mezi Eindhovenem a Veghelem musel brát v úvahu, že je celý rozbrázděný vodními kanály, průplavy, příkopy a alejemi. Generál Taylor, spolu s plánovači, vybrali za místo přistání oblast přibližně ve středu přiděleného sektoru. Do tohoto prostoru měl hned první den seskočit 502. a 506. parašutistický pluk.
Úkolem parašutistů 502. parašutistického pluku bylo, dle plánu sestaveném štábem 101. vzdušně-výsadkové divize, obsadit most přes dolní Dommel v St. Oudenrode, což je asi 8 km jižně od Veghelu a pak další most u osady Best směrem k západu. Úkol, kterým byl pověřen 506. parašutistický pluk, byl dobýt a udržet přechod přes Vilemínin kanál u městečka Son a stejně tak dobýt a udržet 4 mosty přes horní Dommel v Eindhovenu. Třetí pluk "Křičících orlů" - 501. parašutistický pluk, rozdělen na dvě části měl seskočit na dvou místech - jižně a severně od Vexhelu - jen několik set metrů od 4 mostů přes řeku Aa a Vilémův kanál, mosty dobýt a zajistit u nich obranu. Pro parašutisty americké 101. vzdušně-výsadkové divize "Křičící orli" to byly velmi náročné úkoly, ale generál Taylor byl přesvědčen, že když bude jeho divize mít jen trochu štěstí, budou úkoly splněny (nenechme se mýlit časem - že velmi rychle měl přispěchat britský 30. as ( XXX. as) s tanky Gardové obrněné divize na čele. Až budeme podrobně rozebírat skutečný průběh útoku 101. vzdušně-výsadkové divize, uvidíme, co za okolnosti doprovázelo skutečné a praktické provádění bojových akcí).
Pro ilustraci je zde mapa trasy - Hlavní silnice do ARNHEMu, - po které měly projet jednotky britského 30. as (

XXX. as) na čele s tanky britské Gardové obrněné divize.
Nejen dobou, kdy k nim měl přispěchat britský 30. as (30. as měl projet nejprve přes koridor právě popsaný, který měla bránit 101. vzdušně-výsadková divize), se lišila složitost úkolu, který dostala americká 82. vzdušně-výsadková divize, která bývá v některých literaturách nazývána "All American" (Což znamenalo, že vojáci, kteří do ni přicházeli byli ze všech států USA) , pod velením generála Gavina.
I když byl úsek koridoru, který měla po vysazení bojem získat americká 82. vzdušně-výsadkovou divizí, jen 15 km dlouhý, měl být podstatně širší a musel mimo jiné znamenat obsazení Groesbeeckých výšin( viz úvodní mapa), které se rozkládají asi 3 km jihozápadně od města NIJMEGEN. Navíc musela obrana, kterou měla 82. vzdušně-výsadková zajišťovat, zákonitě znamenat, že k sobě přibere obranu, na východě se táhnoucího pruhu lesa Reichswaldu (což bylo už území lesů, které sahaly až do Třetí říše), odkud museli parašutisté očekávat německé protiútoky (a ty německé protiútoky, i když nejprve menších jednotek, začaly již koncem dne 18. září, když ty nejtěžší německé protiútoky, v průběhu Operace MARKET GARDEN, byl mezi 20. až 25. září a nekončily ani v prosinci 1944. Bude o tom řeč až budu popisovat boje americké 82. vzdušně-výsadkové divize).
Nejprve tedy složení americké 82. vzdušně-výsadkové divize,
které velel

brigádní generál James M. Gavin, který byl nazýván familiárně "Slim" ("Hubený", ale též "Lišácký Jim").
Americká 82. vzdušně-výsadkové divize - září 1944:
82. spojovací rota a 82. velitelská rota.
504. parašutistický pluk.
1. prapor 504. parašutistického pluku.
2. prapor 504. parašutistického pluku.
3. prapor 504. parašutistického pluku.
505. parašutistický pluk.
1. prapor 505. parašutistického pluku.
2. prapor 505. parašutistického pluku.
3. prapor 505. parašutistického pluku.
508. parašutistický pluk.
1. prapor 508. parašutistického pluku.
2. prapor 508. parašutistického pluku.
3. prapor 508. parašutistického pluku.
325. pluk kluzákové pěchoty.
1. prapor 325. pluku kluzákové pěchoty.
2. prapor 325. pluku kluzákové pěchoty.
3. prapor 325. pluku (dříve 401.) kluzákové pěchoty.
Divizní jednotky.
82. parašutistický údržbářský prapor.
307. parašutistický ženijní prapor.
307. parašutistická zdravotnická rota.
80. parašutistický protiletadlový prapor.
319. kluzákový dělostřelecký prapor.
320. kluzákový dělostřelecký prapor.
376. parašutistický dělostřelecký prapor.
456. kluzákový prapor polního dělostřelectva.
782. zásobovací rota.
407. ubytovací rota.
666. ubytovací rota nákladních vozidel.
82. četa vojenské policie (MPI).
82. průzkumná četa.
( Informace o složení americké 82. vzdušně-výsadkové divize pro Operaci MARKET GARDEN, pochází od - Tim Saunders - NIJMEGEN - 82. vzdušně-výsadková divize).
Mezi hlavní úkoly americké 82. vzdušně-výsadkové divize patřilo také obsadit 2 velké mosty - v Grave a NIJMEGENU a nejméně jeden ze čtyř menších železničních a silničních přechodů( nejraději však všechny 4) přes kanál - Mása - Waal. Když dostala divize všechny tyto úkoly, protestoval proti nim i náčelník štábu divize plukovník Robert H. Wienecke, když argumentoval, že k splnění tak širokého úkolu je třeba nejméně dvou divizí, nikoliv jedné. Jenomže odvolání nebylo - bylo řečeno, že - "veteráni 82. vzdušně-výsadkové divize si prostě musí poradit sami"!!!
Štábní důstojníci 82. měli při plánování vždy na paměti špatnou zkušenost ze Sicílie a Itálie, kde je piloti letadel při seskoku rozhodili nejen na ploše, ale i 50 km od cíle. Tehdy vznikl u "82." divizní vtip, cituji:
"Vždy používáme slepé piloty."
Citace pochází z knihy ARNHEM 1944 - autor Jaroslav Hrbek.