
Vietnam 1964-1975 X. Č 1.
Díl X.
Část 1.
V úvodu války ve Vietnamu jsem napsal, na začátku druhého odstavce, větu: „Američtí historici tuto válku někdy nazývají – „Trauma amerického státu“.“viz.: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2126
Válka ve Vietnamu totiž rozdělila americkou společnost na dvě části, na odpůrce války ve Vietnamu a na zastánce války ve Vietnamu. Ti zastánci války ve Vietnamu dodnes tvrdí, že USA neprohrálo válku v džungli Jižní Asie, nýbrž doma v USA, na své vlastní domácí frontě a jako hlavního nepřítele označují 2 instituce:
1) Média.
2) Studenty a university.
Tito zastánci „legendy o ráně dýkou do zad“ říkají, že právě televize podávala zkreslený obraz o bojích ve Vietnamu a tím postupně nahlodala ochotu obyvatelstva k morální, politické a hospodářské podpoře amerického vojáka.
No a studenti, tak ty prý otrávili vnitropolitické klima a způsobili tak narůstající neschopnost americké vlády volně jednat.
Zastánci války ve Vietnamu dokonce jdou ještě dál a říkají, že to bylo právě“ Protiválečné hnutí“, které válku ve Vietnamu prodlužovalo a které bylo zodpovědné za smrt velkého počtu nevinných vojáků USA. Říkají to proto, že právě prezidenti a vláda musela brát ohled na veřejné mínění a protiválečné hnutí a tím přijímala jen polovičatá vojenská rozhodnutí, což vedlo k prodloužení války a zbytečným obětem.
Samozřejmě je to argumentace cynická, absurdní, né nepodobná argumentaci německých generálů po 1. světové válce, kteří říkali, že německý lid vpadl do zad neporažené armádě a zavinil tak porážku.
Jak to tedy bylo a jak se to vyvíjelo v USA?
Tisk, rozhlas a televize USA je až do ofenzivy Tet v roce 1968 prakticky kladně nakloněn válce ve Vietnamu. Jen pár kritických hlasů se ozve v novinách New York Times, bostonském Globu, nebo Newsweeku. V novinách New York Times, v novinách liberální Ameriky, se až po dvou letech pozemní války, tedy až v roce 1967, trochu zpochybňuje americká účast ve Vietnamu. To když New York Times píší, cituji dle – New York Times, 6. 8. 1967:
„Skutečně je stále nejistější, zda je ve Washingtonu vůbec někdo, kdo ví, o co se tahle země vlastně snaží.“
Všem nám je jasné, když to čteme, že jde jen o skryté obavy a nikoliv o to, aby USA odešlo z Vietnamu. Tedy skoro žádná kritika, jen obavy.
A televize?
Americká televize té doby vlastně prvně nabídla americkému daňovému poplatníku, aby mohl toto vojenské střetnutí sledovat doma na své obrazovce. Veškerý program televize, volba záběrů, bylo děláno tak, že to přispívalo vlastně k podpoře války. Televize totiž velice dlouho představovala protivníka amerického vojáka - bojovníka FNO, jako líného zbabělce a nebezpečného povaleče, který se nechal ovlivnit komunistickou propagandou a na amerického vojáka útočí výhradně zezadu. Televizní zprávy z Vietnamu trvaly půl hodiny a byly přerušovány reklamou a neukazovaly žádné záběry mrtvých a ani žádné prudké boje, a žádné zničené vesnice. Ve zprávách vždy vystupovali mluvčí Pentagonu, nebo generálové. Ti vždy pronášeli optimistické prognózy o vývoji ve Vietnamu. Nebo to byly záběry vrtulníků, které vysazují statečné americké vojáky, kteří se musí krýt před palbou zákeřného Vietnamce odněkud. Záběry televize pak podmalovávalo tlumené dunění děl a temný hukot bombardérů. Vysílání záběrů z Vietnamu v televizi popsaným způsobem trvalo několik let. Ale byla to právě tato idylka záběrů televize, nahoře popsaná, která vzbudila v Američanech pochybnost o smyslu této války.
Hlavně však televize vzbuzovala dojem, že se ve Vietnamu vede čistá válka, v níž se zdárně pokračuje a USA vítězí.
No a jaký vliv na veřejné mínění měli studenti?
Tady si rovnou na začátku řekněme, že hodně velký.
V Americe, v polovině a druhé polovině 60tých let nastupují na university synové a dcery poválečné generace, která porodila strašně moc dětí (baby boomers). Tátové se vrátili z 2. světové války a bylo to hned znát. Počet Američanů mezi 18 a 24 lety stoupl v letech 1960 – 70 o 50% a dosahoval 24,7 milionu. Celá 1/3 této věkové skupiny právě koncem 60tých let studuje na universitách, nebo vyšších školách (colleges). Tito studenti byli příčinou „generačního konfliktu“ a „nové kultury mládeže“ a třetím problémem vstupujícím do hry byly „nové duchovní postoje, které vedou k vytvoření nového žebříčku hodnot“.
Právě 60. léta jsou dobou velkých emancipačních hnutí studentů jako je vznik „Studentského koordinačního výboru pro nenásilnou akci“ (SNCC), který navazuje na protesty afroamerických organizací jako např. Jižní křesťanské konference (SCLC), kterou založil v roce 1956 Martin Luther King. SCLC upozorňovala demonstracemi vsedě a nenásilnými blokádami na rasovou diskriminaci a segregaci na jihu USA (boj proti pozůstatkům otrokářského Jihu). V roce 1962, kdy vznikne SNCC, vzniká také organizace Studenti za demokratickou společnost (Students for a Democratic Society – SDS). Všechna tato hnutí, společně ještě s hnutím za občanská práva (Civil Rights Movement) bojují za spravedlivou společnost bez rasové diskriminace a velkých hospodářských rozdílů. Ovlivňují je neomarxistické myšlenky (zejména díla – Mocenská elita od C. Wrighta Millse z roku 1956 a Jednorozměrný člověk od Herberta Marcuse z roku 1964). Členové těchto hnutí se ve svých diskuzích hodně věnovali také problémům, které vznikaly v rozvojových zemích.
Tato hnutí velmi rychle nazvala americkou zahraniční politiku, jako politiku imperialistickou a společenský řád USA jako „kapitalistický“.
V myšlení těchto členů všech hnutí byl rozdíl proti tzv. Staré levici (Old Left), která pocházela z meziválečné doby. Stará levice (Old Left) považovala za sílu přeměny vždy dělnickou třídu, kdežto členové těchto všech výše popsaných hnutí chtěli obnovu provést jako Nová levice (New Left), kam řadili sebe ( střední vrstvy a chudé) a studenty - proto ten neomarxismus.
Myšlení šedesátých let v USA ovlivnilo mnoho programových spisů. Příkladem je kniha, kterou napsala Rachel Carsonová – Silent Spring (1962), která upozorňuje na nebezpečí pesticidů a znečišťování ovzduší. Spisovatel Michael Harington v knize The Other America (1962) upozorňuje na obrovskou chudobu v USA. V roce 1963 vydá afroamerický spisovatel James Baldwin knihu The Fire Next Time (A napříště oheň), kde varuje před důsledky chudoby a rasové diskriminace a kde předvídá násilné rasové nepokoje.
Bestsellerem se v roce 1963 stane kniha Betty Friedanové – The Feminine Mystique, která přinese do centra veřejné pozornosti USA ženské hnutí.
V roce 1963 Martin Luther King zorganizuje v Birminghamu (stát Alabama) protest proti rasové diskriminaci, který vzbudí v USA ohromný rozruch. V srpnu 1963 pak Martin Luther King na demonstraci ve Washingtonu, před 250 000 demonstranty, přednese svůj známý projev „Mám sen“ („I have a dream“).
Jestliže byla 50. léta poklidná a orientovaná na umění, najednou se v 60tých letech objevuje něco nového, zneklidňujícího a úplně cizího.
V lednu 1964 má také premiéru film Stanleyho Kubricka – Dr. Strangelove. Ve filmu se miliónům diváků představuje šílený militarista Jack D. Ripper (hrál ho Sterling Hayden). Tento šílený militarista se ve své snaze „vymítit mezinárodní komunistické spiknutí“ přiblíží k tomu, že přivede celý svět na okraj jaderné katastrofy.
Film Dr. Strangelove, jako žádný jiný film předtím, pranýřuje zlořády studené války.
V roce 1963 písničkář Bob Dylan přinese pro neklidnou atmosféru americké mládeže písničku The Times They Are A-Changin, kterou protestní hnutí USA přijme jako hymnu na desetiletí.
Ameriku dobyli Beatles, když 11. února 1964 vystoupí v show Eda Sullivana („Ed Sullivan Show“). Toto vystoupení sleduje 67 miliónů Američanů, což je na tu dobu neobvyklé a podezřelé (americký divák byl do té rozptýlen do mnoha kanálů).
Mladí lidé získávali tímto mnoho podnětů k přemýšlení o světě kolem nich.
A tady je ten generační problém!
Stará generace zažila Hospodářskou krizi 30tých let, nástup a pád nacismu, 2. světovou válku a rozšíření moci „Sovětského komunismu“. Pro starou generaci rodičů stále platila „lekce z Mnichova“.
Mladá generace se narodí do světa, který nabízí stále se zvětšující střední vrstvě blahobyt a začne vidět „Studenou válku a zápas se SSSR jinýma očima než rodiče, svýma očima“.
Mladá generace je zhnusena systémem, který tak dlouho toleruje rasismus na jihu USA a teď dokonce zasahuje i do jihovýchodní Asie. Mladí mají dle svého názoru za to, že ve Vietnamu nejde o obranu Západu proti mezinárodnímu komunismu. Podle nich ve Vietnamu probíhá občanská válka, do které se USA nemá vůbec právo vměšovat. Se stále rostoucím počtem amerických vojáků, kteří jsou vysíláni do Vietnamu, začíná „protiválečné hnutí“, nebo také „ Mírové hnutí“ ( do kterého se stále více zapojovaly studentské organizace, ale i neorganizovaná mládež) čím dál víc diskuzi proti této válce. Akce protiválečného hnutí se nejprve odvíjejí v úporných debatách o otroctví, o emancipaci Afroameričanů před 100 lety a spějí až k vnitropolitickým svárům o Vietnamu.
Bylo by však zavádějící myslet si, že v protiválečném hnutí byla jednota.
Opozice proti válce ve Vietnamu tzv. „ Mírové hnutí“ mělo mnoho kořenů, mnoho taktik a mnoho forem.
Byl to politický a kulturní fenomén ve společnosti USA, který obsahoval mnoho proudů a ani zdaleka nebyl dlouho jednotný.