XII. díl. Itálie 1943 až 1945. Č 61.
Napsal: 21/11/2011, 06:51
XII.díl. Itálie 1943 až 1945. Č 61.
Bojiště v městě Cassino a okolí v době „ Třetí bitvy o Monte Cassino“ – „Operace DICKENS“ – od 15. do 24. března 1944.

„Třetí bitva o Monte Cassino“ – „Operace DICKENS“.
Ještě 18. února 1944 večer, když končila „Druhá bitva o Monte Cassino“ (Operace AVENGER) zaslal maršál Kesselring veliteli 10. A generálu von Vietinghoffovi gratulaci, ve které říkal, cituji:
„Sdělte moji upřímnou vděčnost zejména 211. granátnickému pluku a rovněž 1. parašutistickému pluku. Jsem velmi potěšen, že si Novozélanďané natloukli nos. Musíte doporučit místního velitele na Rytířský kříž.“
Kesselring tak oceňoval pancéřové granátníky majora F. W. Knutha, kteří nejenže se bránili americkému 133. pěšímu pluku, ale v době druhé bitvy se ještě otočili a odrazili Novozélanďany a uštědřili jim porážku. Pro Němce to byl právě tento pluk pancéřových granátníků a parašutisté, kteří zastavili Spojence v „Druhé bitvě o Monte Cassino“. Jenomže nutno říci, že v Cassinu byly vlastně nasazeny jenom 2 maorské roty z 2. novozélandské divize, které i tak bojovaly velice statečně a skoro německé jednotky vytlačily z východu města Cassina. Pokud by Maorové dostali posily, stejně jako kdyby ženisté dokončili mosty…
Jsou to však kdyby a ta zde neplatila.
Předběžný plán „Operace DICKENS“:
Již 19. února 1944 generál Freyberg připravil předběžný plán nové, v pořadí již třetí bitvy, tzv. „Operaci DICKENS“ a ještě ten večer se s ní odebral do štábu 5. A generála Clarka (to slovo DICKENS obdržela operace proto, že si některý ze štábních důstojníků vzpomněl, že slavný anglický spisovatel Charles Dickens kdysi navštívil Monte Cassino).
Při koncipování operace měl Freyberg a jeho štábní důstojníci problém přijít s nějakými novými nápady, neboť ve dvou předchozích bitvách již byly takřka všechny varianty vyzkoušeny. Ať již to byly obchvaty oboustranné, jednostranné, nebo pokusy o přímé překročení řeky Rapido a výpad do Cassina od severu po cestě z Carusa, kde měl americký 133. pěší pluk stále v držení okrajové části města. Když Freyberg probíral předběžný plán s generálem Kippenbergem shodl se s ním, že je bezpodmínečně nutné zaútočit do města Cassina s více než jednoho směru. Dále pak, že je nutné vyslat tam v závěsu za pěchotou tanky. Protože se okolo kóty 175 a řekou Rapido jednalo o zúžený prostor( „ zátka lahve“ viz mapa), který omezoval rychlost útoku, rozhodli se, že jako pěchota zde budou nasazeni Indové (úderný oddíl ze 4. indické divize – z 5. indické brigády) a Novozélanďané pak budou využívat most přes řeku Rapido, kudy vedla silnice č. 6. Tento předběžný plán – „Třetí bitvy o Monte Cassino“ tak předpokládal, že jako první – v první fázi – bude obsazeno město Cassino a Indové pak měli dobýt návrší s klášterem Monte Cassino ve fázi druhé. V době druhé fáze měli Novozélanďané využít těchto bojů a proniknout až na západní část města Cassina a za něj, čímž by Němce obklíčili a zároveň by ho vytěsnili i z kopce Monte Cassina.
První dojem generála Clarka byl, že je to jen obrácený plán, který říká první dobýt město a pak kopec a tomu Clark nevěřil, že se podaří. Byly zde totiž velké problémy s terénem a logistikou. Zároveň měla indická 4. pěší divize zaútočit na úzké frontě, kde by jí Němci zmasakrovali. V té době byla také indická 7. pěší brigáda vyčerpaná, 11. pěší brigáda musela stále ještě plnit úlohu nosičů. A tak jedině indická 5. pěší brigáda byla poměrně čerstvá, ale i kdyby byla posílena o prapory z 11. pěší brigády, nebyla by natolik silná, aby mohla zaútočit ve dvou místech.
Také s novozélandskou 2. pěší divizí byl problém. Musela by zaútočit na město a po průlomu německé obrany proniknout na druhou stranu v součinnosti s „Bojovým velitelstvím B“ z americké 1. obrněné divize, kde by musela rovněž útočit ve dvou směrech. Na jih ve směru S. Angela, aby pomohla překročit řeku Rapido britské 78. pěší divizi, která se mezitím přesunula do linie jižně od města Cassina a podél silnice č. 6.
Celý předběžný plán byl pro Clarka „šok“ a tak to i jako „ šok“ sdělil Freybergovi s tím, že by Freyberg mohl opakovat stejnou chybu u S. Angela, to znamená, že by vyrazil do útoku bez předběžného zabezpečení křídel. Freyberg musel přistoupit na kompromis, který znamenal, že svou indickou 5. pěší brigádu bude muset nasadit proti klášteru Monte Cassino, kde výchozí linie povede, zprava doleva, což znamená z kóty 445 přes kótu 236 nad vrcholovou zátočinou silnice, která vede z Cassina ke klášteru, a až k hradnímu vrchu. Novozélandská 6. pěší brigáda pak měla podniknout výpad do města po silnici z Carusa.
Jednoduše a stručně řečeno – Indové se měli zmocnit kláštera Monte Cassino a Novozélanďané města Cassina. Vstup do Cassina po silnici č. 6, nebo po železniční trati, měl otevřít útok již v první noci bitvy a novozélandská 5. pěší brigáda pak s americkým „Bojovým velitelstvím B“ měly průlomu využít a útočit dál na severozápad města podél Monte Cassina. (Podkladem je zde: Newille C. Phillips, Official History od New Zealand in the Second World War, 1939-45; Italy, Vol. 1. The Sangro to Cassino – New Zealand National Archives, Wellington.).
Takto upravený plán – „Třetí bitvy o Monte Cassino“ – „Operace DICKENS“ byl uveden do písemné podoby a pro jednotlivé štáby zveřejněn již 21. února 1944.
Všichni si o tomto plánu říkali, že je to nešťastný taktický kompromis již na začátku a za několik dní se stal i strategickým kompromisem.
My jsme si totiž již v předchozích článcích říkali, že i rozbombardovaný klášter Monte Cassino, jeho výšiny a město Cassino, tvořily jedinečný obranný komplex, pod kterým byla ohromná, dlouhá rokle, když jakoby hradby za roklí tvořily kóty 445, přes kóty 235 a 165 a pod zříceninou kóta 193 (Hradní vrch), a ústilo vše do města. Němci tak mohli tuto trasu využívat k posilování města Cassina z kopce klášterního vrchu Monte Cassina a zase naopak. Samozřejmě vše jen tehdy, když uhájí onu linii opěrných bodů – kót za roklí a podél ní.
Jen několik strategicky a takticky vyspělých spojeneckých důstojníků vidělo, že teoreticky by šlo tuto německou obrannou trasu zablokovat při čelním útoku na široké frontě, jenomže takovou frontu by Spojenci neudrželi pokud by předtím neobsadili a neudrželi kótu 445. To totiž bylo málo pravděpodobné, neboť německá obranná posádka kóty 445 již odrazila mnoho amerických a indických útoků. Stejným problémem pak na druhé straně bylo, že by šlo těžko udržet pozice na Hradním vrchu, pokud by spojenecký výpad vedený do města Cassina po cestě z Carusa nepronikl až za hotel Continental (viz. mapu). Hotel Continental totiž představoval „zátku“, ve druhém „hrdle“, kdežto první takový zúžený prostor („zátka v hrdle“) byl vymezen kótou 175 a křižovatkou na cestě z Pasquale a souběžnou silnicí u vstupu do města Cassina. Druhý koridor pak vedl mezi Hradním vrchem a řekou Gari, která tekla na jih se silnicí č. 6 (také označena jako Via Casilina) zezadu kolem nádraží, když tento koridor ztěžoval postup k Baronskému paláci. Pokud by se podařilo Novozélanďanům dostat se útokem až k tomuto bodu po obou stranách silnice č. 6, odřízli by tím Němcům únikovou cestu z města. Tady měl nejprve Freyberg nápad sevřít Němce v tomto koridoru mezi Indy, kteří by sestoupili po cestě z Carusa a probili by se podél úbočí, které se svažovalo z Hradního vrchu a mezi Novozélanďany, kteří by mezitím obešly jižní okraj města Cassina a postupovali by s tanky po silnici č. 6. Obě brigády se měly zdržovat v blízkosti středu města Cassina.
Tenhle nový plán měl místo, kde se všechno mohlo určitě zadrhnout. To proto, že úbočí by bylo možno zlézt jen na jednom místě a to z kóty 175. Zříceninu by musely dobýt buď odtud, nebo z města Cassina, a to po téměř kolmém svahu, až by vojska postoupila podél cesty z Carusa do městského středu. Totiž přes Hradní vrch vedla jediná přístupová trasa na návrší, pokud by kóty 445 zůstala v nepřátelských rukou. A tak se generál Freyberg podvolil, že povede všechna svá vojska do útoku přes koridor mezi cestou z Carusa a kótou 175 a zároveň přistoupil na rozbíhavý útok, jehož jedno rameno by směřovalo ke klášteru Monte Cassino a druhé rameno do města Cassino. To byla totiž přesně ta situace, které se generál Freyberg a jeho konzultant generál Kippenberger chtěli vyhnout, protože věděli, jak bude těžké získat a udržet hybnost těchto dvou útoků. Zároveň se chtěl generál Freyberg co nejvíce vyhnout bojům uvnitř města. Teď, tímto novým plánem vlastně přistupoval na to, že jeho Novozélanďané budou muset bojovat ve městě o každý dům. A právě tohle bylo to místo, kde generál Freyberg požádal generála Clarka, aby zajistil těžké bombardéry pro bombardování města Cassino.
Do bojů o město musel nasadit svou 6. novozélandskou brigádu, pro kterou chtěl zajistit, aby ve městě Cassino nezůstal kámen na kameni a aby Němci pod troskami zahynuli. Pěchotu chtěl vyslat v doprovodu tanků, aby rozvaliny rychle obsadila a to ještě než se Němci, kteří přežijí, vzpamatují. Pak se měli Indové, kteří by postupovali v závěsu za čelními útočnými prapory zmocnit hradu (Hradní zříceniny) a vyrazit po úbočích do útoku na Monte Cassino.
Jenomže – s bombardováním těžkými bombardéry souvisel jeden předpis, který vymezoval bezpečnostní linii. To znamenalo, že pěchota se před začátkem bombardování musela stáhnout o 900 metrů zpět, pak znovu postoupit vpřed, což vždy vyvolávalo zdržení a zmatek.
http://www.cassinobattlefields.co.uk/page5.php
Bojiště v městě Cassino a okolí v době „ Třetí bitvy o Monte Cassino“ – „Operace DICKENS“ – od 15. do 24. března 1944.

„Třetí bitva o Monte Cassino“ – „Operace DICKENS“.
Ještě 18. února 1944 večer, když končila „Druhá bitva o Monte Cassino“ (Operace AVENGER) zaslal maršál Kesselring veliteli 10. A generálu von Vietinghoffovi gratulaci, ve které říkal, cituji:
„Sdělte moji upřímnou vděčnost zejména 211. granátnickému pluku a rovněž 1. parašutistickému pluku. Jsem velmi potěšen, že si Novozélanďané natloukli nos. Musíte doporučit místního velitele na Rytířský kříž.“
Kesselring tak oceňoval pancéřové granátníky majora F. W. Knutha, kteří nejenže se bránili americkému 133. pěšímu pluku, ale v době druhé bitvy se ještě otočili a odrazili Novozélanďany a uštědřili jim porážku. Pro Němce to byl právě tento pluk pancéřových granátníků a parašutisté, kteří zastavili Spojence v „Druhé bitvě o Monte Cassino“. Jenomže nutno říci, že v Cassinu byly vlastně nasazeny jenom 2 maorské roty z 2. novozélandské divize, které i tak bojovaly velice statečně a skoro německé jednotky vytlačily z východu města Cassina. Pokud by Maorové dostali posily, stejně jako kdyby ženisté dokončili mosty…
Jsou to však kdyby a ta zde neplatila.
Předběžný plán „Operace DICKENS“:
Již 19. února 1944 generál Freyberg připravil předběžný plán nové, v pořadí již třetí bitvy, tzv. „Operaci DICKENS“ a ještě ten večer se s ní odebral do štábu 5. A generála Clarka (to slovo DICKENS obdržela operace proto, že si některý ze štábních důstojníků vzpomněl, že slavný anglický spisovatel Charles Dickens kdysi navštívil Monte Cassino).
Při koncipování operace měl Freyberg a jeho štábní důstojníci problém přijít s nějakými novými nápady, neboť ve dvou předchozích bitvách již byly takřka všechny varianty vyzkoušeny. Ať již to byly obchvaty oboustranné, jednostranné, nebo pokusy o přímé překročení řeky Rapido a výpad do Cassina od severu po cestě z Carusa, kde měl americký 133. pěší pluk stále v držení okrajové části města. Když Freyberg probíral předběžný plán s generálem Kippenbergem shodl se s ním, že je bezpodmínečně nutné zaútočit do města Cassina s více než jednoho směru. Dále pak, že je nutné vyslat tam v závěsu za pěchotou tanky. Protože se okolo kóty 175 a řekou Rapido jednalo o zúžený prostor( „ zátka lahve“ viz mapa), který omezoval rychlost útoku, rozhodli se, že jako pěchota zde budou nasazeni Indové (úderný oddíl ze 4. indické divize – z 5. indické brigády) a Novozélanďané pak budou využívat most přes řeku Rapido, kudy vedla silnice č. 6. Tento předběžný plán – „Třetí bitvy o Monte Cassino“ tak předpokládal, že jako první – v první fázi – bude obsazeno město Cassino a Indové pak měli dobýt návrší s klášterem Monte Cassino ve fázi druhé. V době druhé fáze měli Novozélanďané využít těchto bojů a proniknout až na západní část města Cassina a za něj, čímž by Němce obklíčili a zároveň by ho vytěsnili i z kopce Monte Cassina.
První dojem generála Clarka byl, že je to jen obrácený plán, který říká první dobýt město a pak kopec a tomu Clark nevěřil, že se podaří. Byly zde totiž velké problémy s terénem a logistikou. Zároveň měla indická 4. pěší divize zaútočit na úzké frontě, kde by jí Němci zmasakrovali. V té době byla také indická 7. pěší brigáda vyčerpaná, 11. pěší brigáda musela stále ještě plnit úlohu nosičů. A tak jedině indická 5. pěší brigáda byla poměrně čerstvá, ale i kdyby byla posílena o prapory z 11. pěší brigády, nebyla by natolik silná, aby mohla zaútočit ve dvou místech.
Také s novozélandskou 2. pěší divizí byl problém. Musela by zaútočit na město a po průlomu německé obrany proniknout na druhou stranu v součinnosti s „Bojovým velitelstvím B“ z americké 1. obrněné divize, kde by musela rovněž útočit ve dvou směrech. Na jih ve směru S. Angela, aby pomohla překročit řeku Rapido britské 78. pěší divizi, která se mezitím přesunula do linie jižně od města Cassina a podél silnice č. 6.
Celý předběžný plán byl pro Clarka „šok“ a tak to i jako „ šok“ sdělil Freybergovi s tím, že by Freyberg mohl opakovat stejnou chybu u S. Angela, to znamená, že by vyrazil do útoku bez předběžného zabezpečení křídel. Freyberg musel přistoupit na kompromis, který znamenal, že svou indickou 5. pěší brigádu bude muset nasadit proti klášteru Monte Cassino, kde výchozí linie povede, zprava doleva, což znamená z kóty 445 přes kótu 236 nad vrcholovou zátočinou silnice, která vede z Cassina ke klášteru, a až k hradnímu vrchu. Novozélandská 6. pěší brigáda pak měla podniknout výpad do města po silnici z Carusa.
Jednoduše a stručně řečeno – Indové se měli zmocnit kláštera Monte Cassino a Novozélanďané města Cassina. Vstup do Cassina po silnici č. 6, nebo po železniční trati, měl otevřít útok již v první noci bitvy a novozélandská 5. pěší brigáda pak s americkým „Bojovým velitelstvím B“ měly průlomu využít a útočit dál na severozápad města podél Monte Cassina. (Podkladem je zde: Newille C. Phillips, Official History od New Zealand in the Second World War, 1939-45; Italy, Vol. 1. The Sangro to Cassino – New Zealand National Archives, Wellington.).
Takto upravený plán – „Třetí bitvy o Monte Cassino“ – „Operace DICKENS“ byl uveden do písemné podoby a pro jednotlivé štáby zveřejněn již 21. února 1944.
Všichni si o tomto plánu říkali, že je to nešťastný taktický kompromis již na začátku a za několik dní se stal i strategickým kompromisem.
My jsme si totiž již v předchozích článcích říkali, že i rozbombardovaný klášter Monte Cassino, jeho výšiny a město Cassino, tvořily jedinečný obranný komplex, pod kterým byla ohromná, dlouhá rokle, když jakoby hradby za roklí tvořily kóty 445, přes kóty 235 a 165 a pod zříceninou kóta 193 (Hradní vrch), a ústilo vše do města. Němci tak mohli tuto trasu využívat k posilování města Cassina z kopce klášterního vrchu Monte Cassina a zase naopak. Samozřejmě vše jen tehdy, když uhájí onu linii opěrných bodů – kót za roklí a podél ní.
Jen několik strategicky a takticky vyspělých spojeneckých důstojníků vidělo, že teoreticky by šlo tuto německou obrannou trasu zablokovat při čelním útoku na široké frontě, jenomže takovou frontu by Spojenci neudrželi pokud by předtím neobsadili a neudrželi kótu 445. To totiž bylo málo pravděpodobné, neboť německá obranná posádka kóty 445 již odrazila mnoho amerických a indických útoků. Stejným problémem pak na druhé straně bylo, že by šlo těžko udržet pozice na Hradním vrchu, pokud by spojenecký výpad vedený do města Cassina po cestě z Carusa nepronikl až za hotel Continental (viz. mapu). Hotel Continental totiž představoval „zátku“, ve druhém „hrdle“, kdežto první takový zúžený prostor („zátka v hrdle“) byl vymezen kótou 175 a křižovatkou na cestě z Pasquale a souběžnou silnicí u vstupu do města Cassina. Druhý koridor pak vedl mezi Hradním vrchem a řekou Gari, která tekla na jih se silnicí č. 6 (také označena jako Via Casilina) zezadu kolem nádraží, když tento koridor ztěžoval postup k Baronskému paláci. Pokud by se podařilo Novozélanďanům dostat se útokem až k tomuto bodu po obou stranách silnice č. 6, odřízli by tím Němcům únikovou cestu z města. Tady měl nejprve Freyberg nápad sevřít Němce v tomto koridoru mezi Indy, kteří by sestoupili po cestě z Carusa a probili by se podél úbočí, které se svažovalo z Hradního vrchu a mezi Novozélanďany, kteří by mezitím obešly jižní okraj města Cassina a postupovali by s tanky po silnici č. 6. Obě brigády se měly zdržovat v blízkosti středu města Cassina.
Tenhle nový plán měl místo, kde se všechno mohlo určitě zadrhnout. To proto, že úbočí by bylo možno zlézt jen na jednom místě a to z kóty 175. Zříceninu by musely dobýt buď odtud, nebo z města Cassina, a to po téměř kolmém svahu, až by vojska postoupila podél cesty z Carusa do městského středu. Totiž přes Hradní vrch vedla jediná přístupová trasa na návrší, pokud by kóty 445 zůstala v nepřátelských rukou. A tak se generál Freyberg podvolil, že povede všechna svá vojska do útoku přes koridor mezi cestou z Carusa a kótou 175 a zároveň přistoupil na rozbíhavý útok, jehož jedno rameno by směřovalo ke klášteru Monte Cassino a druhé rameno do města Cassino. To byla totiž přesně ta situace, které se generál Freyberg a jeho konzultant generál Kippenberger chtěli vyhnout, protože věděli, jak bude těžké získat a udržet hybnost těchto dvou útoků. Zároveň se chtěl generál Freyberg co nejvíce vyhnout bojům uvnitř města. Teď, tímto novým plánem vlastně přistupoval na to, že jeho Novozélanďané budou muset bojovat ve městě o každý dům. A právě tohle bylo to místo, kde generál Freyberg požádal generála Clarka, aby zajistil těžké bombardéry pro bombardování města Cassino.
Do bojů o město musel nasadit svou 6. novozélandskou brigádu, pro kterou chtěl zajistit, aby ve městě Cassino nezůstal kámen na kameni a aby Němci pod troskami zahynuli. Pěchotu chtěl vyslat v doprovodu tanků, aby rozvaliny rychle obsadila a to ještě než se Němci, kteří přežijí, vzpamatují. Pak se měli Indové, kteří by postupovali v závěsu za čelními útočnými prapory zmocnit hradu (Hradní zříceniny) a vyrazit po úbočích do útoku na Monte Cassino.
Jenomže – s bombardováním těžkými bombardéry souvisel jeden předpis, který vymezoval bezpečnostní linii. To znamenalo, že pěchota se před začátkem bombardování musela stáhnout o 900 metrů zpět, pak znovu postoupit vpřed, což vždy vyvolávalo zdržení a zmatek.
http://www.cassinobattlefields.co.uk/page5.php