XIV. díl. Operace MARKET GARDEN Č 64.
Napsal: 21/10/2013, 05:56
XIV. díl. Operace MARKET GARDEN Č 64.
Bojová operační oblast americké 82. vzdušně-výsadkové divize "All American", generála

Gavina - oblast okolí města Nijmegen, na které jsou zaznačeny seskokové a přistávací zóny - odleva "E", "O", "N" a "T" -, když jediná " zóna O", byla značkaři označena, aby co nejvíce byla uvedena v omyl německá PVO v celé oblasti.
Když probíráme, již od minulého článků, - a to podrobněji - plánování a při něm vzniklé různé úvahy Operace MARKET GARDEN u americké 82. vzdušně-výsadkové divize, musíme si říci i o kapacitách přepravy vzduchem, se kterou bylo počítáno pro výsadkáře generála Gavina.
V mnoha problémech, které měl, určitě zvažoval Gavin a jeho štáb také -, kolik výsadkářů a kolik techniky budou moci přepravit v "První vlně" a kolik poté v následné "Druhé vlně".
A to se hned projevilo zase dost dalších problémů!
My jsme si již některé problémy - v pojednání - všeobecně o plánování - u 82. generála Gavina řekli v Č 8, zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=137&t=5752
, když o cílech při všeobecném plánování u 82. je nejvíce řečeno v Č 10 -
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=137&t=5755
Nyní je nutno říci, že v té "První vlně", tedy v neděli 17. září 1944, mohl Gavin, v přidělených letounech dopravit jen 3 své výsadkové prapory (z jednotlivých pluků, tedy z 504., 505. a 508. parašutistického pluku) a pak již jen prapor dělostřelectva a v kluzácích to bylo ještě několik omezených částí podpůrných divizních jednotek (zdravotníky, týl atd.). Musel pečlivě zvážit, kdo mu z První vlny bude útočit na mosty, kdo zabezpečí seskokové a přistávací zóny a jestli mu ještě zůstanou nějaké jednotky, které by zaútočily na silniční, nebo železniční most v Nijmegenu - nebo na oba mosty. Velkým handicapem (nevýhodou) bylo, že měl Gavin se svou divizí, se svými rotami, prapory a pluky, zakázáno přistát se svými kluzáky přímo - parašutisté tomu říkali - "prudkým úderem" - na mostě, nebo vedle mostu v Nijmegenu.
Úkoly 82. pro připomenutí zněly:
1) 504. parašutistický pluk měl seskočit na seskokové zóně "E" (Easy) a "O" (Oscar), které ležely v trojúhelníku mezi řekou Maasou (v některým místech nazývána Mása) a kanálem Maasa - Waal. Mosty obsadit, aby bylo umožněno britské Gardové obrněné divizi, která jela v čele 30. as útočit přes Nijmegen do Arnhemu.
2) 505. parašutistický pluk měl seskočit na seskokovou zónu "N" (November), což bylo jižně od Groesbeeku, odkud měli výsadkáři obsadit železniční most přes řeku Maasu v Molenhoeku a pak zajistit obranou jihozápadní část Groesbeecké pahorkatiny a její přistávací zóny. Mimo těchto úkolů měl ještě 2. prapor z tohoto pluku, s pomocí výsadkářů z 504. parašutistického pluku zaútočit na mosty přes kanál Maasa-Waal z východu, neboť ze znalosti věci byl lepší útok z obou stran mostu, což mělo větší naději na kladný výsledek. Poté měl 2. prapor 505. parašutistického pluku přejít do zálohy 82. vzdušně-výsadkové divize.
3) 508. parašutistický pluk měl seskočit na seskokovou zónu "T" (Tango), odkud měl zajistit kopcovitý terén mezi Groesbeekem a Nijmegenem - Groesbeecké výšiny, což byl prostor, ze které bylo možno ovládat blízké hranice s Třetí říší, které ležely přímo pod ním směrem na východ. 508. parašutistický pluk měl pak vyslat jeden svůj prapor k mostům v Nijmegenu.
Jak již bylo v předchozích všeobecných pojednáních o plánování a prvním dnu Operace MARKET GARDEN řečeno, nechal Gavin značkovači označit jen jednu přistávací zónu - byla to " zóna O (O - Oscar)" - severně od Overasseltu( viz mapa) - ze čtyřech, kde byl nakonec proveden seskok, aby tak Němcům, jejich PVO, ztížil zjištění, kde budou jednotlivé prapory seskakovat.
(Informace pro Č 64., 65. a 66. jsem čerpal z Tim Saunders - NIJMEGEN - Operace Market Garden /americká 82. vzdušná výsadková divize a gardová obrněná divize/ - podobné a stejné informace jsem čerpal také z Jaroslav Hrbek - ARNHEM 1944, když další informace pro popis jsem čerpal také z historických podkladů a z mých letitých zápisů a poznámek a také z historické literatury jako je: - Cesta do Arnhemu Křičící orel v Holandsku - Donald R. Burgett , John Prager, C. W. Star Busmann - Bitva u Arnhemu a válka v Západní Evropě., Generálmajor R. E. Urquhart, CB DSO a Wilfred Greatorex - ARNHEM, Frank Steer - ARNHEM - Operace Market Garden - Přistávací plochy a Oosterbeek., A. Korthals Altes a N. K. C. A. in´t Veld - ZAPOMENUTÁ BITVA. /The Forgotten Battle/ a dalších použitých pramenů - Použité podklady - na konci článků.)
Předtím bylo také řečeno, že sám Gavin úkoly své 82. zhodnotil tak, že nejsou pro jednu výsadkovou divizi, ale nejméně pro dvě!!!
Velení se mu snažilo alespoň nějak vyjít vstříc( když vydalo divizi tolik příkazů a k nim zákazů) a tak dostala 82. vzdušně-výsadková divize přiděleno 900 kluzáků typu CG-4 Waco, které postupně dopravily pěší pluk, dále pak 3 ze 4 dělostřeleckých praporů divize, ženisty, zdravotnický personál a další divizní důležitá zařízení. Kluzáky dopravily obojživelní džípy, které velmi dobře pomáhaly velitelům v jejich pohybu po tak ohromném prostoru, který měla 82. jako bojový operační prostor, viz. mapa. Nutno však říci, že většina kluzáků techniku dopravovala až v Druhé vlně, protože Dakoty C 47 byly v První vlně 17. září určeny především ke shozu výsadkářů (zde je nutno poznamenat, že byl trochu rozdíl mezi piloty britských kluzáků a americkými piloty. Britští piloti kluzáků byli cvičeni běžně v boji pěšáka. Američtí piloti kluzáků cvičeni nebyli - již bylo řečeno u 101. jak se jeden z amerických pilotů kluzáků nechtěl účastnit boje, že je to válka výsadkářů!). Protože nebyli američtí piloti kluzáků cvičeni jako pěšáci, v operačním prostoru většinou dělali skladníky, i když později, když byla na nějaký čas odříznuta 82., bojovali i piloti kluzáků jako střelci, jako pěšáci, v přední linii. Stejně tak se jich několik zapletlo do bojů i na jiných místech při stahování amerických divizí z prostoru nasazení, koncem listopadu 1944.
Ještě snad u plánování řekněme, že jako při všech Spojenci plánovaných operací, bylo opět důležité počasí.
Tak jako Eisenhower dne 5. června, před dnem "D" musel udělat rozhodnutí - "Jdeme do toho!", musel i Brereton rozhodnout v září, tedy o 3 měsíce později, jestli se do toho jde.
A tak se v "Pooperační zpráva 21. Skupiny armád" s datem 16. září 1944, v historických pramenech objevilo, cituji:
"16,30. Generálporučík Brereton rozhodl pokračovat v operaci MARKET. Období 17. - 20. září vhodné pro výsadkové operace s dobrým počasím vyjma ranních mlh. Slabý vítr."
Nebylo jednoduché v okolí kanálu La Manche spoléhat na počasí. A určitě to měl Brereton trochu těžší v září, než měl krátkodobou, či dlouhodobou předpověď vzít na svá bedra v červnu Eisenhower.
O všeobecném letu všech divizí v operaci MARKET, do Holandska, v neděli dne 17. září, jsme hovořili v Č. 22, 23, 24 http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=137&t=5785
a také 25 - http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=137&t=5795
, když o 82. vzdušně-výsadkové divizi a jejich plucích a v nich o praporech, se hovoří především v Č. 24 a 25. My proto začněme již rovnou:
Americká 82. vzdušně-výsadková divize a dobytí mostu u Grave.
Mapa útoků na most u Grave, zde bude pod názvem - Prapory 504. parašutistického pluku útočí v

neděli 17. září na Grave, Overasselt a Heumen.
Popis, bude prováděn z hlášení, která jsou zanesena, od velitelů všech stupňů - v Kronice americké 82. vzdušně-výsadkové divize - kam svá hlášení zaslali velitelé jednotlivých jednotek a kam je zapisovali štábní důstojníci, stejně jako se tomu dělo u jednotlivých pluků divize, tedy zápisy v plukovních kronikách. Zároveň je popis sestaven i z vyprávění jednotlivých účastníků, kteří je dodali vojenským historikům. Čerpané informace jsou tedy od 82. a ze všech historických pramenů, která uvádím výše.
(Zde dávám ještě odkaz, na kterém jsou zaneseny vzpomínky z oslav výročí Operace MARKET GARDEN, kde jsou, mimo jiné, i dobové snímky Mostu u Grave:
http://home.kpn.nl/been0319/stories14.html )
Jak i u všeobecného bylo řečeno, i pro vyznačení seskokové a přistávací zóny pro americkou 82. - vzlétli její značkovači z letišť ve Velké Británii z oblasti Nottinghamu a Leicesteru v neděli 17. září 1944 už v 11 hodin 9 minut dopoledne. V Holandsku pak značkovači začali přistávat ve 12 hodin 31 minut (řekli jsme si, že pro 82. to bylo jen na jedné ze čtyřech seskokových zón - "zóna O" -, aby zmátli německou PVO).
Přibližně půl hodiny po značkařích, se obloha v prostoru Nijmegenu, operačním prostoru americké 82. vzdušně-výsadkové divize generála Gavina, mezi Grave a Nijmegenem zaplnila Dakotami C 47, ve kterých přiletělo 7 277 amerických výsadkářů. V První vlně přivlekli i 48 kluzáků Waco a 36 britských kluzáků Horsa.
Bojová operační oblast americké 82. vzdušně-výsadkové divize "All American", generála

Gavina - oblast okolí města Nijmegen, na které jsou zaznačeny seskokové a přistávací zóny - odleva "E", "O", "N" a "T" -, když jediná " zóna O", byla značkaři označena, aby co nejvíce byla uvedena v omyl německá PVO v celé oblasti.
Když probíráme, již od minulého článků, - a to podrobněji - plánování a při něm vzniklé různé úvahy Operace MARKET GARDEN u americké 82. vzdušně-výsadkové divize, musíme si říci i o kapacitách přepravy vzduchem, se kterou bylo počítáno pro výsadkáře generála Gavina.
V mnoha problémech, které měl, určitě zvažoval Gavin a jeho štáb také -, kolik výsadkářů a kolik techniky budou moci přepravit v "První vlně" a kolik poté v následné "Druhé vlně".
A to se hned projevilo zase dost dalších problémů!
My jsme si již některé problémy - v pojednání - všeobecně o plánování - u 82. generála Gavina řekli v Č 8, zde:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=137&t=5752
, když o cílech při všeobecném plánování u 82. je nejvíce řečeno v Č 10 -
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=137&t=5755
Nyní je nutno říci, že v té "První vlně", tedy v neděli 17. září 1944, mohl Gavin, v přidělených letounech dopravit jen 3 své výsadkové prapory (z jednotlivých pluků, tedy z 504., 505. a 508. parašutistického pluku) a pak již jen prapor dělostřelectva a v kluzácích to bylo ještě několik omezených částí podpůrných divizních jednotek (zdravotníky, týl atd.). Musel pečlivě zvážit, kdo mu z První vlny bude útočit na mosty, kdo zabezpečí seskokové a přistávací zóny a jestli mu ještě zůstanou nějaké jednotky, které by zaútočily na silniční, nebo železniční most v Nijmegenu - nebo na oba mosty. Velkým handicapem (nevýhodou) bylo, že měl Gavin se svou divizí, se svými rotami, prapory a pluky, zakázáno přistát se svými kluzáky přímo - parašutisté tomu říkali - "prudkým úderem" - na mostě, nebo vedle mostu v Nijmegenu.
Úkoly 82. pro připomenutí zněly:
1) 504. parašutistický pluk měl seskočit na seskokové zóně "E" (Easy) a "O" (Oscar), které ležely v trojúhelníku mezi řekou Maasou (v některým místech nazývána Mása) a kanálem Maasa - Waal. Mosty obsadit, aby bylo umožněno britské Gardové obrněné divizi, která jela v čele 30. as útočit přes Nijmegen do Arnhemu.
2) 505. parašutistický pluk měl seskočit na seskokovou zónu "N" (November), což bylo jižně od Groesbeeku, odkud měli výsadkáři obsadit železniční most přes řeku Maasu v Molenhoeku a pak zajistit obranou jihozápadní část Groesbeecké pahorkatiny a její přistávací zóny. Mimo těchto úkolů měl ještě 2. prapor z tohoto pluku, s pomocí výsadkářů z 504. parašutistického pluku zaútočit na mosty přes kanál Maasa-Waal z východu, neboť ze znalosti věci byl lepší útok z obou stran mostu, což mělo větší naději na kladný výsledek. Poté měl 2. prapor 505. parašutistického pluku přejít do zálohy 82. vzdušně-výsadkové divize.
3) 508. parašutistický pluk měl seskočit na seskokovou zónu "T" (Tango), odkud měl zajistit kopcovitý terén mezi Groesbeekem a Nijmegenem - Groesbeecké výšiny, což byl prostor, ze které bylo možno ovládat blízké hranice s Třetí říší, které ležely přímo pod ním směrem na východ. 508. parašutistický pluk měl pak vyslat jeden svůj prapor k mostům v Nijmegenu.
Jak již bylo v předchozích všeobecných pojednáních o plánování a prvním dnu Operace MARKET GARDEN řečeno, nechal Gavin značkovači označit jen jednu přistávací zónu - byla to " zóna O (O - Oscar)" - severně od Overasseltu( viz mapa) - ze čtyřech, kde byl nakonec proveden seskok, aby tak Němcům, jejich PVO, ztížil zjištění, kde budou jednotlivé prapory seskakovat.
(Informace pro Č 64., 65. a 66. jsem čerpal z Tim Saunders - NIJMEGEN - Operace Market Garden /americká 82. vzdušná výsadková divize a gardová obrněná divize/ - podobné a stejné informace jsem čerpal také z Jaroslav Hrbek - ARNHEM 1944, když další informace pro popis jsem čerpal také z historických podkladů a z mých letitých zápisů a poznámek a také z historické literatury jako je: - Cesta do Arnhemu Křičící orel v Holandsku - Donald R. Burgett , John Prager, C. W. Star Busmann - Bitva u Arnhemu a válka v Západní Evropě., Generálmajor R. E. Urquhart, CB DSO a Wilfred Greatorex - ARNHEM, Frank Steer - ARNHEM - Operace Market Garden - Přistávací plochy a Oosterbeek., A. Korthals Altes a N. K. C. A. in´t Veld - ZAPOMENUTÁ BITVA. /The Forgotten Battle/ a dalších použitých pramenů - Použité podklady - na konci článků.)
Předtím bylo také řečeno, že sám Gavin úkoly své 82. zhodnotil tak, že nejsou pro jednu výsadkovou divizi, ale nejméně pro dvě!!!
Velení se mu snažilo alespoň nějak vyjít vstříc( když vydalo divizi tolik příkazů a k nim zákazů) a tak dostala 82. vzdušně-výsadková divize přiděleno 900 kluzáků typu CG-4 Waco, které postupně dopravily pěší pluk, dále pak 3 ze 4 dělostřeleckých praporů divize, ženisty, zdravotnický personál a další divizní důležitá zařízení. Kluzáky dopravily obojživelní džípy, které velmi dobře pomáhaly velitelům v jejich pohybu po tak ohromném prostoru, který měla 82. jako bojový operační prostor, viz. mapa. Nutno však říci, že většina kluzáků techniku dopravovala až v Druhé vlně, protože Dakoty C 47 byly v První vlně 17. září určeny především ke shozu výsadkářů (zde je nutno poznamenat, že byl trochu rozdíl mezi piloty britských kluzáků a americkými piloty. Britští piloti kluzáků byli cvičeni běžně v boji pěšáka. Američtí piloti kluzáků cvičeni nebyli - již bylo řečeno u 101. jak se jeden z amerických pilotů kluzáků nechtěl účastnit boje, že je to válka výsadkářů!). Protože nebyli američtí piloti kluzáků cvičeni jako pěšáci, v operačním prostoru většinou dělali skladníky, i když později, když byla na nějaký čas odříznuta 82., bojovali i piloti kluzáků jako střelci, jako pěšáci, v přední linii. Stejně tak se jich několik zapletlo do bojů i na jiných místech při stahování amerických divizí z prostoru nasazení, koncem listopadu 1944.
Ještě snad u plánování řekněme, že jako při všech Spojenci plánovaných operací, bylo opět důležité počasí.
Tak jako Eisenhower dne 5. června, před dnem "D" musel udělat rozhodnutí - "Jdeme do toho!", musel i Brereton rozhodnout v září, tedy o 3 měsíce později, jestli se do toho jde.
A tak se v "Pooperační zpráva 21. Skupiny armád" s datem 16. září 1944, v historických pramenech objevilo, cituji:
"16,30. Generálporučík Brereton rozhodl pokračovat v operaci MARKET. Období 17. - 20. září vhodné pro výsadkové operace s dobrým počasím vyjma ranních mlh. Slabý vítr."
Nebylo jednoduché v okolí kanálu La Manche spoléhat na počasí. A určitě to měl Brereton trochu těžší v září, než měl krátkodobou, či dlouhodobou předpověď vzít na svá bedra v červnu Eisenhower.
O všeobecném letu všech divizí v operaci MARKET, do Holandska, v neděli dne 17. září, jsme hovořili v Č. 22, 23, 24 http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=137&t=5785
a také 25 - http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=137&t=5795
, když o 82. vzdušně-výsadkové divizi a jejich plucích a v nich o praporech, se hovoří především v Č. 24 a 25. My proto začněme již rovnou:
Americká 82. vzdušně-výsadková divize a dobytí mostu u Grave.
Mapa útoků na most u Grave, zde bude pod názvem - Prapory 504. parašutistického pluku útočí v

neděli 17. září na Grave, Overasselt a Heumen.
Popis, bude prováděn z hlášení, která jsou zanesena, od velitelů všech stupňů - v Kronice americké 82. vzdušně-výsadkové divize - kam svá hlášení zaslali velitelé jednotlivých jednotek a kam je zapisovali štábní důstojníci, stejně jako se tomu dělo u jednotlivých pluků divize, tedy zápisy v plukovních kronikách. Zároveň je popis sestaven i z vyprávění jednotlivých účastníků, kteří je dodali vojenským historikům. Čerpané informace jsou tedy od 82. a ze všech historických pramenů, která uvádím výše.
(Zde dávám ještě odkaz, na kterém jsou zaneseny vzpomínky z oslav výročí Operace MARKET GARDEN, kde jsou, mimo jiné, i dobové snímky Mostu u Grave:
http://home.kpn.nl/been0319/stories14.html )
Jak i u všeobecného bylo řečeno, i pro vyznačení seskokové a přistávací zóny pro americkou 82. - vzlétli její značkovači z letišť ve Velké Británii z oblasti Nottinghamu a Leicesteru v neděli 17. září 1944 už v 11 hodin 9 minut dopoledne. V Holandsku pak značkovači začali přistávat ve 12 hodin 31 minut (řekli jsme si, že pro 82. to bylo jen na jedné ze čtyřech seskokových zón - "zóna O" -, aby zmátli německou PVO).
Přibližně půl hodiny po značkařích, se obloha v prostoru Nijmegenu, operačním prostoru americké 82. vzdušně-výsadkové divize generála Gavina, mezi Grave a Nijmegenem zaplnila Dakotami C 47, ve kterých přiletělo 7 277 amerických výsadkářů. V První vlně přivlekli i 48 kluzáků Waco a 36 britských kluzáků Horsa.