XIV. díl. Operace MARKET GARDEN Č 91.
Napsal: 23/12/2013, 05:52
XIV. díl. Operace MARKET GARDEN Č 91.
Zde je mapka útoků amerických výsadkářů z 504. a 505. parašutistického pluku v Nijmegenu.

Je zde vidět "násilné vylodění I. vlny, 3. praporu a II. vlny 1. praporu z 504. parašutistického pluku. Postup všech zbylých živých amerických výsadkářů z 3. praporu po otevřeném terénu na severním břehu Waal, nejprve k Železničnímu a pak Dálničnímu silničnímu mostu, ale také útok na bývalou Holandskou pevnost, využitou Němci k obraně - na Fort Hof van Holland.
Jižní konec železničního mostu v Nijmegenu - odpoledne 20. září.
I když titulek zní Jižní konec železničního mostu v Nijmegenu, je z logiky boje jasné , že vše začínalo, dle plánu velení, čistěním samotného města až po přístupy k oběma mostům.
Samotné čistění města, které Spojenci začali již ráno v 8 hodin 30 minut dne 20. září, a granátníkům velel podplukovník Gouldroun, zapsal britský štábní důstojník do bojové kroniky Gardové obrněné divize. Do kroniky nejprve popsal úkol a tak píše, že se muselo - před cílem vyčištění prostoru k Železničnímu mostu a následně Dálničnímu silničnímu mostu - , a nyní cituji:
"vyčistit město od Němců natolik, aby byl vytvořen prostor k manévrování při konečném útoku na samotný most, a zajistit, aby útok nebyl rušen německými útoky ze západu.
Útok vedený skupinami obrněných rot, pěších rot granátnické gardy, nebo americkými parašutisty probíhal překvapivě úspěšně a byl podporován tanky Gardové obrněné divize. Každý dostal úsek, který měl vyčistit. Čištění bylo metodické - pěší rota čistila blok a druhá čekala za ní, připravena vyčistit další blok, jakmile byl odpor v prvním bloku zlomen. Zpočátku byli Němci spokojeni s tím, že způsobili aspoň nějaké zdržení postupujících Spojenců, a pak ustoupili zpět k hlavním pozicím, které zabíraly prostor přibližně tři sta metrů hluboký a tisíc metrů dlouhý, a chránil mosty."
(Informace pro Č 91, 92 a 93 byly použity z Jaroslav Hrbek - ARNHEM 1944 a Tim Saunders - NIJMEGEN - Operace Market Garden /americká 82. vzdušná výsadková divize a gardová obrněná divize/ - podobné i stejné informace jsem čerpal také z historických podkladů a z mých letitých zápisů a poznámek, též z historické literatury, jako je: - Cesta do Arnhemu Křičící orel v Holandsku - Donald R. Burgett , John Prager, C. W. Star Busmann - Bitva u Arnhemu a válka v Západní Evropě., Generálmajor R. E. Urquhart, CB DSO a Wilfred Greatorex - ARNHEM, Frank Steer - ARNHEM - Operace Market Garden - Přistávací plochy a Oosterbeek., A. Korthals Altes a N. K. C. A. in´t Veld - ZAPOMENUTÁ BITVA. /The Forgotten Battle/ a dalších použitých pramenů - Použité podklady - na konci článků.)
I ze zápisu je patrné, že se gardisté s tanky, jinde i s parašutisty, rychle blížili k jižnímu konci Železničního mostu, až se dostali k hlavní, zároveň poslední německé obraně opřené o náspy Železničního mostu po obou stranách. Jedna ze skupin se dala tentokrát směrem na východ - tedy k opačné straně železniční tratě než při minulém útoku (tehdy 19. útočili ze západní strany a nebyli úspěšní). Přesto však rota D z 2. praporu 505. parašutistického pluku podporována tanky Gardové obrněné divize byla německou obranou zastavena v době, kdy se pokoušela překonat otevřené prostory v německých palebných polích, které Němci vytvořili v Kroneburger Park (

viz zde mapu - centrum Nimegenu -, kde jsou vidět obě náměstí - Kaizer Karel Plein, dvouproudová silnice Oranje Single a náměstí s nadjezdy Kaizer Ludvik Plein, o které se opírala 20. září 1944 předsunutá obranná linie Němců. Severně, nad náměstím Kaizer Karel Plein je vidět zeleň - Kroneburger Parku, o kterém je teď v popisu řeč). V těchto místech je zastavila německá "Bojová skupina Henke", která byla posílena jednotkami SS. Německá obrana úderné oddíly Spojenců zpomalila, neboť v budovách kolem Kroneburger Parku museli parašutisté s pomocí tanků gardistů čistit dům po domu, místnost po místnosti.
Na místo útoků, čištění města všeobecně, se dostavil i sám generál Gavin, který se chtěl přesvědčit jak si vedou jeho parašutisté a tanky granátníků. Do svých osobních poznámek, které poskytl později vojenskému historiku Saundersovi si o téhle návštěvě, a o tom, co vše viděl či neviděl, zapsal, cituji:
"... ale k vidění zde toho bylo málo, protože většina bojů se odehrávala v domech a na střechách. Později mi účastníci bitvy vyprávěli o svých zkušenostech. Co chtěli dělat bylo... střílet dolů do postavení děl 88 mm a okopů Němců. A to se jim nakonec podařilo. Bylo to pro výsadkáře něco nového, ale ti brzy přišli na to, že nejlepší technikou je bojovat z jedné střechy a pak z další a další. Tak byli stále nahoře. Kde to bylo nutné, tam pomocí granátů vyrazili díry v horních podlažích sousedních budov, aby se mohli dostat dál - a stále byli blíž než Němci."
V bojové kronice britských granátníků si štábní důstojník dokonce zapsal o útočné akci 2. praporu 505. parašutistického pluku, že to vypadalo jako, cituji: "veselá podívaná, při které bylo vidět parašutisty přeskakující z jedné střechy na druhou."
Na německé straně ono odpoledne dne 20. září 1944 probíhala jiná činnost a i korespondence. Totiž k náčelníkovi nijmegenské posádky Reinholdovi přišel na návštěvu velitel divize, který mu oznámil, že záměr Němců zřejmě nevychází, neboť se útočné spojenecké síly v Nijmegenu neustále zvětšují, to přesto, že na jižní prostory oblasti Nijmegen - Groesbeecké výšiny a Mook a Groesbeek, útočí sedm praporů z II. parašutistického sboru generála Eugena Meindla. Nedaří se úmysl, kdy německé útoky na jihu měly odvést pozornost Spojenců od mostů v Nijmegenu, kdy měly být jejich všechny zálohy i jednotky, podle myšlení Němců, odvedeny na Groesbeecké výšiny, které byly jen slabě bráněny. Přesto lze říci, že až tak úplně to nebyla pravda, neboť většina záloh Spojenců byla skutečně odvedena na jih a na Groesbeek, Mook a Groesbeecké výšiny. A právě nedostatek spojeneckých záloh (všechny byly skutečně poslány buď na Groesbeek, nebo do Nijmegenu) znamenal, že "Operace MARKET GARDEN" byla vážně zpomalena a narušena.
Legendární útok přes řeku Waal - středa 20. září 1944, 15,00 hodin.
Začátek útoku, který vyvrcholil legendárním násilným přechodem přes řeku Waal, musíme začínat někde hodně časně ráno, po rozednění, dne 20. září 1944, kdy si začal poručík Holabirt z amerického 307. parašutistického ženijního praporu (viz v Č 10. složení 82. vzdušně-výsadkové divize:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=137&t=5755
) prohlížet jako první prostory řeky Waal, západně od železničního mostu, a jak říkají historické prameny - skutečně se mu zdálo, jak si za chvíli řekneme, rozhodnutí spojeneckých velitelů - "jako něco hrozně zoufalého", o tom kdy se vše dozvěděl a jak se dozvěděl - o tom, že řeka Waal bude násilně překročena, pro historiky řekl, cituji:
"Rota C z 307. ženijního praporu se přesunula blíž k řece. Kapitán 'Spike' Harris mě zavolal a spolu jsme šli nahoru k elektrárně na řece Waal. Šli s námi i ostatní důstojníci roty a seržanti čet. Neměl jsem vůbec žádnou představu, proč tam jdeme. Potkali jsme plukovníka Tuckera (velitel 504. parašutistického pluku), majora Cooka( velitel 3. praporu) a další vyšší důstojníky. Byl jsem si jist, že se připravuje něco VELKÉHO, protože jinak by nám nedělali společnost tak vysocí důstojníci. Vystoupili jsme vzhůru po schodech v opuštěné elektrárně a dívali se na řeku, byla široká... A přibližně tehdy jsem začal tušit, o co jde. Máme se zřejmě dostat na druhý břeh a američtí ženisté budou naši převozníci, jak je to běžné v americké armádě. Takže jsme tu měli připravit noční násilný přechod přes řeku.
'Kde mají být čluny?' zeptali jsme se.
'Jsou na cestě', zněla odpověď.
'A jaké čluny?'
'Skládací, britské celtové útočné čluny.'
'Kdy?'
'Odpoledne.'
A pak jsem začal chápat, že to opravdu myslí vážně. Skutečně chtějí, abychom překročili řeku za denního světla. No nazdar!
'Kdo nás bude krýt? Tohle je široká řeka.'
'Soustředíme britské tanky, a ty budou bombardovat protější břeh a položí kouřovou clonu, takže nebude nic vidět.'
Začalo mi svítat, že to je ukvapený, krkolomný nápad a my ženisté v něm budeme hrát hlavní roli. Vrátili jsem se k rotě a šli v zástupu nahoru k východní části elektrárny na dolní ('vnitrozemské') straně náspu neboli hráze."
Po této ranní prohlídce prostor západně od železničního mostu byl 504. parašutistický pluk plukovníka Tuckera vystřídán v okolí Grave, britskou velšskou gardou, která převzala obranu prostoru mostu u Grave a města. Jak již bylo při plánování řečeno, měl samotný útok - násilný přechod přes řeku Waal - provádět 3. prapor 504. parašutistického pluku, když 1. a 2. prapor měl nejprve vyčistit oblast obklopující elektrárnu a zajistit v celém prostoru palebnou ochranu svým dělostřelectvem, 1. prapor se pak měl vylodit v další odpolední - II. vlně. Pluk se tedy musel rychlým přesunem dostat, již od rána 20. září, do prostoru k západním předměstím Nijmegenu na hodinu H útoku, která zněla nejprve 8,00 hod. Pak byla tahle hodina H přeložena na 11,00 pak dokonce na 13,00 a jako konečná byla hodina H pro útok z prostor západně od Železničního mostu v Nijmegenu - řečena hodina H 15,00 hodin......
Ano - hodina H útoku zněla 15,00 hod odpoledne....!!!
Zde je mapka útoků amerických výsadkářů z 504. a 505. parašutistického pluku v Nijmegenu.

Je zde vidět "násilné vylodění I. vlny, 3. praporu a II. vlny 1. praporu z 504. parašutistického pluku. Postup všech zbylých živých amerických výsadkářů z 3. praporu po otevřeném terénu na severním břehu Waal, nejprve k Železničnímu a pak Dálničnímu silničnímu mostu, ale také útok na bývalou Holandskou pevnost, využitou Němci k obraně - na Fort Hof van Holland.
Jižní konec železničního mostu v Nijmegenu - odpoledne 20. září.
I když titulek zní Jižní konec železničního mostu v Nijmegenu, je z logiky boje jasné , že vše začínalo, dle plánu velení, čistěním samotného města až po přístupy k oběma mostům.
Samotné čistění města, které Spojenci začali již ráno v 8 hodin 30 minut dne 20. září, a granátníkům velel podplukovník Gouldroun, zapsal britský štábní důstojník do bojové kroniky Gardové obrněné divize. Do kroniky nejprve popsal úkol a tak píše, že se muselo - před cílem vyčištění prostoru k Železničnímu mostu a následně Dálničnímu silničnímu mostu - , a nyní cituji:
"vyčistit město od Němců natolik, aby byl vytvořen prostor k manévrování při konečném útoku na samotný most, a zajistit, aby útok nebyl rušen německými útoky ze západu.
Útok vedený skupinami obrněných rot, pěších rot granátnické gardy, nebo americkými parašutisty probíhal překvapivě úspěšně a byl podporován tanky Gardové obrněné divize. Každý dostal úsek, který měl vyčistit. Čištění bylo metodické - pěší rota čistila blok a druhá čekala za ní, připravena vyčistit další blok, jakmile byl odpor v prvním bloku zlomen. Zpočátku byli Němci spokojeni s tím, že způsobili aspoň nějaké zdržení postupujících Spojenců, a pak ustoupili zpět k hlavním pozicím, které zabíraly prostor přibližně tři sta metrů hluboký a tisíc metrů dlouhý, a chránil mosty."
(Informace pro Č 91, 92 a 93 byly použity z Jaroslav Hrbek - ARNHEM 1944 a Tim Saunders - NIJMEGEN - Operace Market Garden /americká 82. vzdušná výsadková divize a gardová obrněná divize/ - podobné i stejné informace jsem čerpal také z historických podkladů a z mých letitých zápisů a poznámek, též z historické literatury, jako je: - Cesta do Arnhemu Křičící orel v Holandsku - Donald R. Burgett , John Prager, C. W. Star Busmann - Bitva u Arnhemu a válka v Západní Evropě., Generálmajor R. E. Urquhart, CB DSO a Wilfred Greatorex - ARNHEM, Frank Steer - ARNHEM - Operace Market Garden - Přistávací plochy a Oosterbeek., A. Korthals Altes a N. K. C. A. in´t Veld - ZAPOMENUTÁ BITVA. /The Forgotten Battle/ a dalších použitých pramenů - Použité podklady - na konci článků.)
I ze zápisu je patrné, že se gardisté s tanky, jinde i s parašutisty, rychle blížili k jižnímu konci Železničního mostu, až se dostali k hlavní, zároveň poslední německé obraně opřené o náspy Železničního mostu po obou stranách. Jedna ze skupin se dala tentokrát směrem na východ - tedy k opačné straně železniční tratě než při minulém útoku (tehdy 19. útočili ze západní strany a nebyli úspěšní). Přesto však rota D z 2. praporu 505. parašutistického pluku podporována tanky Gardové obrněné divize byla německou obranou zastavena v době, kdy se pokoušela překonat otevřené prostory v německých palebných polích, které Němci vytvořili v Kroneburger Park (
viz zde mapu - centrum Nimegenu -, kde jsou vidět obě náměstí - Kaizer Karel Plein, dvouproudová silnice Oranje Single a náměstí s nadjezdy Kaizer Ludvik Plein, o které se opírala 20. září 1944 předsunutá obranná linie Němců. Severně, nad náměstím Kaizer Karel Plein je vidět zeleň - Kroneburger Parku, o kterém je teď v popisu řeč). V těchto místech je zastavila německá "Bojová skupina Henke", která byla posílena jednotkami SS. Německá obrana úderné oddíly Spojenců zpomalila, neboť v budovách kolem Kroneburger Parku museli parašutisté s pomocí tanků gardistů čistit dům po domu, místnost po místnosti.
Na místo útoků, čištění města všeobecně, se dostavil i sám generál Gavin, který se chtěl přesvědčit jak si vedou jeho parašutisté a tanky granátníků. Do svých osobních poznámek, které poskytl později vojenskému historiku Saundersovi si o téhle návštěvě, a o tom, co vše viděl či neviděl, zapsal, cituji:
"... ale k vidění zde toho bylo málo, protože většina bojů se odehrávala v domech a na střechách. Později mi účastníci bitvy vyprávěli o svých zkušenostech. Co chtěli dělat bylo... střílet dolů do postavení děl 88 mm a okopů Němců. A to se jim nakonec podařilo. Bylo to pro výsadkáře něco nového, ale ti brzy přišli na to, že nejlepší technikou je bojovat z jedné střechy a pak z další a další. Tak byli stále nahoře. Kde to bylo nutné, tam pomocí granátů vyrazili díry v horních podlažích sousedních budov, aby se mohli dostat dál - a stále byli blíž než Němci."
V bojové kronice britských granátníků si štábní důstojník dokonce zapsal o útočné akci 2. praporu 505. parašutistického pluku, že to vypadalo jako, cituji: "veselá podívaná, při které bylo vidět parašutisty přeskakující z jedné střechy na druhou."
Na německé straně ono odpoledne dne 20. září 1944 probíhala jiná činnost a i korespondence. Totiž k náčelníkovi nijmegenské posádky Reinholdovi přišel na návštěvu velitel divize, který mu oznámil, že záměr Němců zřejmě nevychází, neboť se útočné spojenecké síly v Nijmegenu neustále zvětšují, to přesto, že na jižní prostory oblasti Nijmegen - Groesbeecké výšiny a Mook a Groesbeek, útočí sedm praporů z II. parašutistického sboru generála Eugena Meindla. Nedaří se úmysl, kdy německé útoky na jihu měly odvést pozornost Spojenců od mostů v Nijmegenu, kdy měly být jejich všechny zálohy i jednotky, podle myšlení Němců, odvedeny na Groesbeecké výšiny, které byly jen slabě bráněny. Přesto lze říci, že až tak úplně to nebyla pravda, neboť většina záloh Spojenců byla skutečně odvedena na jih a na Groesbeek, Mook a Groesbeecké výšiny. A právě nedostatek spojeneckých záloh (všechny byly skutečně poslány buď na Groesbeek, nebo do Nijmegenu) znamenal, že "Operace MARKET GARDEN" byla vážně zpomalena a narušena.
Legendární útok přes řeku Waal - středa 20. září 1944, 15,00 hodin.
Začátek útoku, který vyvrcholil legendárním násilným přechodem přes řeku Waal, musíme začínat někde hodně časně ráno, po rozednění, dne 20. září 1944, kdy si začal poručík Holabirt z amerického 307. parašutistického ženijního praporu (viz v Č 10. složení 82. vzdušně-výsadkové divize:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=137&t=5755
) prohlížet jako první prostory řeky Waal, západně od železničního mostu, a jak říkají historické prameny - skutečně se mu zdálo, jak si za chvíli řekneme, rozhodnutí spojeneckých velitelů - "jako něco hrozně zoufalého", o tom kdy se vše dozvěděl a jak se dozvěděl - o tom, že řeka Waal bude násilně překročena, pro historiky řekl, cituji:
"Rota C z 307. ženijního praporu se přesunula blíž k řece. Kapitán 'Spike' Harris mě zavolal a spolu jsme šli nahoru k elektrárně na řece Waal. Šli s námi i ostatní důstojníci roty a seržanti čet. Neměl jsem vůbec žádnou představu, proč tam jdeme. Potkali jsme plukovníka Tuckera (velitel 504. parašutistického pluku), majora Cooka( velitel 3. praporu) a další vyšší důstojníky. Byl jsem si jist, že se připravuje něco VELKÉHO, protože jinak by nám nedělali společnost tak vysocí důstojníci. Vystoupili jsme vzhůru po schodech v opuštěné elektrárně a dívali se na řeku, byla široká... A přibližně tehdy jsem začal tušit, o co jde. Máme se zřejmě dostat na druhý břeh a američtí ženisté budou naši převozníci, jak je to běžné v americké armádě. Takže jsme tu měli připravit noční násilný přechod přes řeku.
'Kde mají být čluny?' zeptali jsme se.
'Jsou na cestě', zněla odpověď.
'A jaké čluny?'
'Skládací, britské celtové útočné čluny.'
'Kdy?'
'Odpoledne.'
A pak jsem začal chápat, že to opravdu myslí vážně. Skutečně chtějí, abychom překročili řeku za denního světla. No nazdar!
'Kdo nás bude krýt? Tohle je široká řeka.'
'Soustředíme britské tanky, a ty budou bombardovat protější břeh a položí kouřovou clonu, takže nebude nic vidět.'
Začalo mi svítat, že to je ukvapený, krkolomný nápad a my ženisté v něm budeme hrát hlavní roli. Vrátili jsem se k rotě a šli v zástupu nahoru k východní části elektrárny na dolní ('vnitrozemské') straně náspu neboli hráze."
Po této ranní prohlídce prostor západně od železničního mostu byl 504. parašutistický pluk plukovníka Tuckera vystřídán v okolí Grave, britskou velšskou gardou, která převzala obranu prostoru mostu u Grave a města. Jak již bylo při plánování řečeno, měl samotný útok - násilný přechod přes řeku Waal - provádět 3. prapor 504. parašutistického pluku, když 1. a 2. prapor měl nejprve vyčistit oblast obklopující elektrárnu a zajistit v celém prostoru palebnou ochranu svým dělostřelectvem, 1. prapor se pak měl vylodit v další odpolední - II. vlně. Pluk se tedy musel rychlým přesunem dostat, již od rána 20. září, do prostoru k západním předměstím Nijmegenu na hodinu H útoku, která zněla nejprve 8,00 hod. Pak byla tahle hodina H přeložena na 11,00 pak dokonce na 13,00 a jako konečná byla hodina H pro útok z prostor západně od Železničního mostu v Nijmegenu - řečena hodina H 15,00 hodin......
Ano - hodina H útoku zněla 15,00 hod odpoledne....!!!