Na mapě s názvem - Nijmegen a jeho okolí, 82. vzdušně výsadková divize - jsou v Nijmegenu

zakresleny oba mosty - Železniční i Dálniční silniční most přes řeku Waal - předposlední, zásadní překážky v Operaci MARKET GARDEN, na cestě do Arnhemu. Mosty o jejichž legendárním násilném přechodu přes ně, legendárním násilném přechodu přes řeku Waal americkými výsadkáři, ale i o celém útoku Američanů, ale i Britů přes Dálniční silniční most - bude nyní řeč.
Mosty přes řeku Waal v Nijmegenu.
Ještě než začneme popisovat boje o Železniční a Dálniční silniční most v Nijmegenu, zrekapitulujme si nejprve vše, čeho bylo dosaženo za prvních šest hodin, které v "Operaci MARKET GARDEN" uplynuly v bojové činnosti pluků americké 82. vzdušně-výsadkové divize generála Gavina. Respektive si řekněme, čeho pluky dosáhly. Mějme na paměti, že mezi cíli, které měla "All American" dosáhnout byl také pětiobloukový Dálniční silniční most přes řeku Waal. I když si řekneme, že různými nedorozuměními při plánování mělo jeho obsazení následovat až budou splněny ostatní úkoly, které 82. v "Operaci MARKET GARDEN" plnila.
Za málo víc než 6 hodin se podařilo:
- 504. parašutistický pluk obsadil most u Grave.
- V 19,30 hod. 504. a 505. obsadil přechod přes kanál Maasa - Waal u Heumen (když cíle 8, 9 vyhodili Němci do povětří, stejně jako železniční most mezi Mookem a Molenhoekem).
- Byly zřízeny, a zabezpečeny obranou, seskokové zóny - "E", "O", "N" a "T".
- Byla otevřena cesta pro britské pozemní jednotky až k Nijmegenu.
- 505. a 508. parašutistický pluk narazil nejprve na slabý německý odpor mezi přistávacími zónami na Groesbeeckých výšinách a REICHSWALDEM, které částečně obsadily a zabezpečily obranou.
- 508. parašutistický pluk obsadil celé pětikilometrové pásmo lesa od německo-nizozemských hranic, severně od Groesbeeckých výšin až jihovýchodním okrajům města Nijmegenu.
- Také velitelství celé 82. se dostalo na své předem vybrané místo.
.
A tak se zdálo, že ty prvotní, zdánlivě nejdůležitější, a určitě mnohé nejdůležitější, cíle byly dosaženy.
Po, o něco víc než šesti hodinách závisel celkový úspěch "Operace MARKET GARDEN" na takřka "druhotném" cíli - dobytí dlouhého silničního mostu v Nijmegenu (některé historické prameny říkají, že byl dlouhý 580 metrů i z nájezdy na most to bylo přibližně 800 metrů).
I když Gavin a jeho štáb dali tenhle silniční most na "takřka" poslední místo cílů pro den D - 17. září 1944, byl generál "přesvědčen", že jej jeho výsadkáři dobudou ještě první den.
Vydal totiž svému veliteli 508. parašutistického pluku, plukovníku Royi E. Linquistovi rozkaz, aby vyslal jeden ze svých praporů co nejrychleji po seskoku k dálničnímu mostu v Nijmegenu a 1. prapor jej měl obsadit ve zmatku, který v celé oblasti Nijmegenu způsobil výsadek celé divize. Při vydávání rozkazu generál Gavin zdůraznil plukovníku Linquistovi, že jeho 1. prapor musí postupovat zastavěnými částmi města velice rychle, neboť výsadkářům hrozí, že budou zataženi do pouličních bojů. Gavin Linquistovi přímo řekl, že považuje za nejvýhodnější, aby se jeho prapor k mostu přibližoval od východu, tedy z míst, kde zástavba města nebyla tak hustá (generál strašně litoval opět té skutečnosti, že velení odmítlo - Coup de Main - prudký úder - přistání kluzáků a výsadkářů co nejblíže k cíli, který on generálu Browningovi - veliteli britského 1. vzdušně-výsadkového sboru - i v tomto případě navrhoval).
Jenomže generál Linquist, velitel 508. parašutistického pluku se rozkazem, či instrukcí, (

viz zde mapa s názvem, - Bojové operace 508. parašutistického pluku v Den D - 17. září ve směru Groesbeek-Nijmegen - , kde je vidět postup 1. praporu, z 508. parašutistického pluku do Nimegenu, dne 17. září 1944, odpoledne a k večeru, ale i postupy 2. a 3. praporu tohoto pluku. Vidět jsou i oba mosty, o které šlo.)
Gavina neřídil a veliteli 1. praporu svého 508. parašutistického pluku, podplukovníku Shieldsovi Warrenovi vydal pokyn, aby jeho 1. prapor jen obsadil a držel postavení podél dálnice Groesbeek - Nijmegen přibližně 2 km jihovýchodně od města. Měl zabezpečit tuhle oblast obranou, poté měl zajistit spojení s ostatními dvěma prapory pluku dále k západu a k východu. Teprve až splní tyto obranné úkoly - zabezpečí obranu a naváže spojení - měl 1. prapor postupovat k mostu v Nijmegenu. A právě při plnění tohoto úkolu vydaném velitelem 508. pluku se 1. prapor dostal zrovna právě do středu oněch zastavěných částí města, kterým se svým rozkaze chtěl Gavin vyhnout...!!!
Všechny vyjmenované úkoly (zabezpečení obrany k Nijmegenu a navázání spojení s 2. a 3. praporem) splnil 1. prapor 508. parašutistického pluku teprve večer, když se setmělo. Takže až po setmění se vydaly roty 1. praporu, opatrně, tehdy tichými a opuštěnými ulicemi Nijmegenu, za svým cílem - Dálničním silničním mostem v Nijemegnu. První postupný cíl v Nijmegenu byl - Hlavní dopravní okruh, který vedl k jižním přístupům k mostu (viz zde mapa
dnešního Nijmegenu. Na řece Waal je mezi oběma mosty slovo Nijmegen - Železniční je ten vlevo, vpravo je ten Dálniční silniční most.
Jihojihozápadně, asi 2 až 3 cm pod slovem Nijmegen je u nájezdu na Železniční most - první orientační bod - "Kulaťák" - kruhový objezd - červený kroužek s bílým vnitřkem - náměstí i dnes zvané Kaizer Karel Plein. Další důležitý bod, o kterém bude řeč je další náměstí - severovýchodně po červené čáře - což je ulice Oranje Single -směrem k Dálničnímu silničnímu mostu - a má název - tehdy v roce 1944 - Kaizer Ludwijk Plein, v 60tých letech přejmenováno na dnešní náměstí s nadjezdy - Kaizer Traianus Plein - budu používat v textu - Kaizer Ludwijk Plein, tedy tehdejší název z roku 1944. Až budeme k 20. září 1944 rozebírat závěrečné legendární dobývání obou mostů,

budeme také používat mapu s názvem - Nijmegen - kde je těch orientačních bodů více a je tam i ono náměstí s názvem - Náměstí císaře Lodwijka - onen Keizer Ludwijk Plein - kus vlevo od názvu - Nijmegen. Je tam z náměstí, po Arnhemské cestě, nájezd na Mostní rampu Dálničního silničního mostu. Vše je důležité pro další popisy).
Výsadkáři 1. praporu 508. parašutistického pluku věděli od Holandského hnutí odporu, že Němci zřejmě umístili detonační mechanizmus na mostě do budovy - Hlavní pošty v Nijmegenu. Velitel 1. praporu podplukovník Warren proto do Hlavní pošty vyslal urychleně jednu z čet. Výsadkáři této čety přemohli německé stráže. Ženisté, kteří šli s nimi, urychleně přeřezali veškeré elektrické vedení, které nalezli a zničili i celou ústřednu. Jenomže Němci nespali a v době, kdy četa obsazovala poštu, byla obklíčena zalarmovanými německými jednotkami. A tahle četa musela vydržet v obklíčení a bránit se německým útokům celé tři dny.
Zbytek Warrenova praporu postoupil až do středu města, kde je rozsáhlý park, který vede k Dálničnímu silničnímu mostu. Tady, večer a v noci, narazili američtí výsadkáři na silnou palbu německých kulometů z domů a ze zátarasů, a také na palbu z německých OT. Warrenovy výsadkáři na přístupy k mostu neustále útočili. Ve tmě se však špatně orientovali a byli nuceni ustoupit.
Německá "Bojová skupina Henke" tak první pokus Američanů o dobytí Nijmegenského mostu večer a v noci ze 17. na 18. září odrazila.
(Informace pro Č 85, 86 a 87 byly použity z Jaroslav Hrbek - ARNHEM 1944 a Tim Saunders - NIJMEGEN - Operace Market Garden /americká 82. vzdušná výsadková divize a gardová obrněná divize/ - podobné i stejné informace jsem čerpal také z historických podkladů a z mých letitých zápisů a poznámek, též z historické literatury, jako je: - Cesta do Arnhemu Křičící orel v Holandsku - Donald R. Burgett , John Prager, C. W. Star Busmann - Bitva u Arnhemu a válka v Západní Evropě., Generálmajor R. E. Urquhart, CB DSO a Wilfred Greatorex - ARNHEM, Frank Steer - ARNHEM - Operace Market Garden - Přistávací plochy a Oosterbeek., A. Korthals Altes a N. K. C. A. in´t Veld - ZAPOMENUTÁ BITVA. /The Forgotten Battle/ a dalších použitých pramenů - Použité podklady - na konci článků.)
Nevyjasněna dlouho zůstala jedna nepochopitelná skutečnost, že i když při 82. vzdušně-výsadkové divizi byli akreditováni dva reportéři (bylo již v předchozích článcích řečeno v Č 75 - dopisovatel BBC Cyril Wray a reportér, Bill Boni), že o bitvě prvého dne v Nijmegenu nikdo neinformoval. Částečně bylo odpovězeno tím, že oba reportéři byli plně vytíženi akcemi na Groesbeeckých výšinách hned po přistání, kde mohli hovořit o dokonale úspěšné bitvě. O Nijmegenu, obklíčení jedné čety na nijmégenské Poště, však britská ani americká veřejnost nic nevěděla. A právě neznalost celé bitvy, jejích problémů, úspěchů i neúspěchů v bitvách "Operace MARKET GARDEN", vedlo k dlouhodobému podceňování jak bojů 82., tak britské Gardové obrněné divize. Lidé neměli obraz o tom, jak byly dobývány mosty, s jakými problémy se divize setkávaly a co to znamenalo při otvírání cest přes Ostrov - území mezi řekou Waal a Dolní Rýn. Byla také patrná chyba i v samotném velení vzdušně-výsadkové operace jako celku, když byl význam mostů, hovoříme o těch v Nijmegenu(silničním i železničním) zastrčen trochu stranou, na úkor zvýraznění důležitosti, rozhodujícího významu Groesbeeckých výšin.
Gavin sám po válce o významu Groesbeeckých výšin pro plánování bitvy napsal, cituji:
"Dobytí a kontrola kopcovitého terénu zajistí ovládnutí nížiny, přístupů k Nijmegenu a přistávacích zón pro kluzáky a ukáže se, že je to klíč k úspěchu celé operace Grave - Nijmegen."
A jak již bylo řečeno - "coup de main" - "prudký úder" - přistání přímo nad cílem, nebo v cíli - silně znehodnotilo dobytí Nijmegenu a jeho mostů. U úkolu dobytí těchto mostů si generál Gavin zapsal, cituji:
"který se provede, až se splní ostatní úkoly a až bude možné vyšetřit dostatek vojska z jejich obranných postavení."
To přesto, že, jak jsme již řekli, plukovníku Linquistovi vydal rozkaz kudy má k mostům postupovat, což nevylučuje jeho cítění, že mosty jsou důležité. Sám však v plánování položil důraz, že musí být zabezpečeny boky, ochrany jednotek a pak teprve měl následovat útok na cíl, kterými byly mosty. O tom si Gavin výmluvně tehdy zapsal, cituji:
"Od srpna jsou Luftwaffe i Wehrmacht v defenzivě a ustupují do Německa, a tak jsme byli nakloněni věnovat při plánování větší pozornost naším vlastním plánům, než obavám z nepřítele, protože se předpokládalo, že jeho odpor bude zanedbatelný."
Víte, co tehdy vlastně Gavin myslel?
On myslel, že není třeba věnovat velkou pozornost co si myslí a dělají Němci, ale že celá MARKET GARDEN bude ležet na zabezpečení křídel - na rychlém a úspěšném obsazení Groesbeeckých výšin, zabezpečení přistávacích a seskokových ploch pro následné transporty. A to obsazení dalších mostů prostě bude až následný krok, kde z důvodů slabosti Němců nebudou problémy s nějakou obranou..... A tak to mělo být i s mosty přes řeku Waal!!!
O tehdejším městu Nijmegen si vojenský historik Saunders zapsal, cituji:
"Město Nijmegen, rozkládající se na jižním břehu řeky Waal, bylo bohaté a spořádané, dokud je nenavštívila bitva v roce 1944. Bylo strategicky významné již od římských dob a bylo chráněno starou pevností Valkhof, která bránila přístupy k přechodům přes řeky. Teprve v roce 1937 byl postaven silniční most téměř 600 metrů dlouhý (včetně zvýšených ramp). Druhý, železniční most, přetíná řeku ze západních předměstí necelých tisíc metrů po proudu. Staré město, které leží mezi silničním a železničním mostem, bylo typickým bludištěm uliček. Dál od centra se nové městské části pyšní širokými bulváry a moderními charakteristickými rysy městské architektury, jako jsou křižovatky s kruhovými objezdy a dvojproudé vozovky na Oranje Single."
Zde ještě fotografie obou mostů z letadla - vlevo je Železniční most a vpravo pak je

, pětiobloukový Dálniční silniční most, nezbytně nutný pro Operaci MARKET GARDEN.