XII.díl. Itálie 1943 až 1945. Č 4.

Moderátoři: michan, Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6842
Registrován: 28/10/2005, 13:43

XII.díl. Itálie 1943 až 1945. Č 4.

Příspěvek od michan »

XII.díl. Itálie 1943 až 1945. Č 4.


„Operace Achse“, Němečtí parašutisté shromažďují odzbrojené italské vojáky.

Obrázek


Právě mezi 3. a 9. zářím 1943, se budoucí prezident USA, v popisované době velitel spojeneckých vojsk v Evropě, generál Eisenhower dopustil jednoho z mála přehmatů ve své kariéře. Protože se jednání mezi Spojenci a novou vládou italského maršála Badoglia stále prodlužovala, začal generál Eisenhower ze svého optimismu ve věci italských záměrů po podepsání bezpodmínečné kapitulace, sklouzávat až k nedůvěře. Eisenhower totiž začal pochybovat o Badogliově slibu, že se Italové, v souladu se sjednanou a podepsanou dohodou o bezpodmínečné kapitulaci ze dne 3. září 1943, vzdají a nebudou klást vyloďujícím se jednotkám Spojenců odpor. Rozhodl se proto vyvíjet na Italy tlak, a to dosti nedomyšleným krokem.
Generál Eisenhower totiž dne 8. září 1943, v 18 hodin 30 minut z Rádia Alžír osobně odvysílal zprávu o italské kapitulaci.
A byla to skutečná chyba.
Samozřejmě tuto zprávu zachytili Němci a ihned, od 20 hodin večer, svým jednotkám ještě večer odvysílali kódová slova „přivezte žeň“, což znamenalo, že byla spuštěna okamžitě „Operace Achse“. Operace byla namířena proti všem vojskům v Itálii, jižní Francii, na Sardinii a Korsice, kde měli Italové 42 divizí a 4 samostatné bojové skupiny, asi 2 000 letounů (mezi nimi bylo 600 cvičných letadel). K jejich odzbrojování Němci stáhli 17 svých divizí, 1 brigádu a část 2. letecké armády (6 divizí a téměř všechno letectvo bylo však postupně nasazeno k boji proti invazi Spojenců). Tady je nutno říci, že část italských posádek letadel přistála s asi 300 letouny na letištích Spojenců, kde se zapojila do boje proti Němcům. Většina osádek i pilotů však dál bojovala na straně Luftwaffe. Německé jednotky v celé oblasti jižní Evropy a Egejského moře odzbrojovaly italské vojáky (obsazen byl Řím, zbaveny moci byly italské motorizované sbory generála Garboniho, včetně pak vojsk v jižní Francii, Jugoslávii, Albánii a Řecku). Samozřejmě došlo i ke krveprolití – na řeckém ostrově Kefallénii bylo v průběhu příšerného masakru pobito v boji 1646 italských vojáků. Zbývajících 5 000 se 22. září 1943 vzdalo, avšak poté, co složili zbraně, byli přesto povražděni. Další 3 000 těch, který kdysi bývali „kamarádi ve zbrani“, poslali Němci do zajateckého tábora v Německu. Bohužel na loď zaútočila spojenecká letadla, která netušila koho lodě vezou a všichni italští vojáci se utopili. Když Itálie přešla na stranu Spojenců, odvezli Němci ze země 50 000 spojeneckých zajatců. Z Itálie mimo toho odvlekli do Německa celkem 268 000 italských vojáků, kteří pak skončili v pracovních táborech rozesetých po celém Německu. Britové tehdy zformovali speciální jednotku, které velel kapitán Christopher Soames, který dostal pokyn, aby se sítí pomocníků zachraňoval spojenecké vojáky. Tímto způsobem se Spojencům podařilo zachránit z rukou Němců celkem 1 000 spojeneckých vojáků, ještě v době přesunu do Německa. Několik dalších stovek se pak připojilo k místním italským partyzánům na severu země.
Z celé akce odzbrojení italské armády, německé „Operace Achse“ měla největší zisk jugoslávská osvobozenecká armáda generála Tita, která ukořistila téměř celou výzbroj a to i s příslušnou municí italské 2. armády umístěné v Dalmácii.
Bylo to právě vysílání této zprávy Eisenhowerem v 18 hodin 30 minut, které přivodilo ony následky, že vlastně Italové nemohli ve prospěch Spojenců provést takřka nic. A to ani kdyby chtěli. Dramaticky se také vyvíjelo odevzdání italského loďstva, o kterém si nyní řekneme.

Kapitulace válečného námořnictva Itálie.

Kapitulace Itálie, kterou za Itálii podepsal dne 3. září 1943 generál Castellano, náčelník oddělení pro plánování a operace italského vrchního velitelství a za Spojence náčelník štábu generála Eisenhowera generál W. Bedel Smith, obsahovala také ustanovení o kapitulaci italského loďstva.
V ustanovení o kapitulaci italského loďstva se v bodě 4 říkalo, že italské válečné loďstvo a letectvo bude bezodkladně přemístěno do míst, které stanoví spojenecký vrchní velitel s podmínkou jeho odzbrojení.
V dalším bodě, tedy v bodě 5, pak bylo stanoveno, že italské obchodní loďstvo může být Spojenci zrekvírováno pro jejich válečné potřeby.
Bod 7 pak předpokládal svobodné, bezodkladné využívání všech letišť a námořních základen na italském území Spojenci bez ohledu na tempo odchodu německých jednotek z tohoto území.
Všechny tyto podmínky kapitulace italského loďstva a jeho přemístění do spojeneckých přístavů nebyly vůbec konzultovány, z důvodu utajení, s vrchním velitelem spojeneckých námořních sil Velkoadmirálem Cunninghamem, který byl jen informován o tom, že je očekávána italská kapitulace.
Stejně tak, ze stejných důvodů utajení a možná ještě méně lidí, bylo informováno na italské straně.
Admirál de Courten, italský ministr italského námořnictva a šéf štábu námořnictva, ze svého titulu, byl informován až 3. září a teprve až po třech dnech směl být informován jeho zástupce admirál Sansonetti. Až když byl, po dalších třech dnech zbaven mlčenlivosti (7. září 1943), mohl několika admirálům v nejvyšších funkcích vydat rozkazy pro případ, že by na italské loďstvo zaútočili Němci. I když jsou obavy z prozrazení pochopitelné, z důvodu německé protiakce, musíme říci, že se italští velitelé velice špatně orientovali v dané situaci a nemohli proto v mnoha případech vydat patřičné rozkazy. A už vůbec ne připravit své jednotky na přechod ke Spojencům.
Sám admirál de Courten, italský ministr válečného námořnictva hrál před Němci divadlo až do poslední chvíle. Bylo to stejné jako to u italského generála Rooatty popisoval německý generál Westphal, viz Č 3 Úvod – na konci:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4742
Podobně tedy německý generál Westphal, náčelník štábu u generála Kesselringa, popisoval jednání italského ministra válečného námořnictva admirála de Courtena, který přišel na německou Skupinu Jih, aby den před oznámením kapitulace podal německému velení Jih zprávu o vyplutí italského válečného námořnictva, když napsal toto, cituji:

„7. září italský ministr námořnictva admirál hrabě de Courten navštívil polního maršála Kesselringa, aby mu sdělil, že 8. nebo 9. září vypluje italská flotila z La Spezie, aby se utkala s britskou Středomořskou flotilou. Italská flotila buďto zvítězí, nebo zahyne, řekl se slzami v očích. Pak mu detailně popsal plán zamýšlené bitvy.“

Již několik hodin po oznámení kapitulace ( 8. září 1943 v 18 hodin 30 minut), štáb italského válečného loďstva, který byl od vyhlášení Říma za otevřené město v únoru 1943 v městečku Santa Rosa, začal balit a přemístil se zpět do Říma. Z Říma pak Supermarina (štáb italského válečného loďstva) začala vydávat velitelům eskader a menších lodních uskupení rozkazy, aby neprodleně opustily své základny a odpluly na jih, na určená místa setkání se spojeneckými loděmi.
Místa byla předem určená Spojenci a byla to tato místa:
Italské válečné lodě ze západního pobřeží Itálie měly plout do alžírského přístavu Bone, válečné lodě z Tarenta a východního pobřeží na Maltu. Válečné lodě z Jónského a Egejského moře do Hajfy.
Všechny obchodní lodě pak měly plout do Gibraltaru, Alžíru, nebo Alexandrie.

Výkvět italského válečného loďstva, nejnovější válečné lodě Italů se pod velením admirála C. Bergaminiho nacházely v přístavu La Spezia. Admirál Bergamini byl o příměří a kapitulaci informován osobně zástupcem ministra válečného námořnictva admirálem Sansonettim, který jej také přesvědčil o nutnosti přechodu italského loďstva na stranu Spojenců. Admirál Sansonetti admirálu Bergaminimu zdůraznil, že kapitulace a předání válečného loďstva Spojencům je „v zájmu celého italského národa“.
A tak se válečné lodě z La Spezie vydaly na svou poslední pouť, v tomto případě plavbu, v noci z 8. na 9. září 1943, přesněji 9. září 1943 ve 03,00 hodiny ráno. Bylo to téměř ve stejném čase, kdy německá komanda, která sem byla vyslána na obsazení lodí a přístavu, vstupovala do města La Spezia (některé historické prameny říkají, že německá komanda viděla, „jestli obrazně, nebo skutečně“ odplouvat flotilu válečného loďstva z La Spezie).
Ke Spojencům vypluly 3 nejnovější italské bitevní lodě třídy „Vittorio Veneto“, když vepředu plula „Roma“, za ní pak „Vittorio Veneto“ a pak „Italia“ (původně se tato bitevní loď jmenovala „Littorio“, ale jelikož název byl spojený se znakem fašistického hnutí, byla loď po pádu Mussoliniho režimu přejmenována ). Na bitevní lodi „Roma“ vlajkové lodi válečného loďstva z La Spezie plul i admirál C. Bergamini se svým štábem.
Jako další v konvoji pluly 3 lehké křižníky, „Eugenio“, „di Savoia“, „Montecuccoli“ a „Atilo Regio“ a 8 torpédoborců. Velitel válečného loďstva v La Spezii, admirál Bergamini, nejdříve od ministra válečného námořnictva admirála de Courtena obdržel rozkaz, že má se svými válečnými loděmi, se svým konvojem, plout do přístavu Maddalena na Sardinii, kam měl v té samé době prchat i italský král a italská vláda. Při této plavbě konvoje na jih se k nim na úrovni Calvi na Korsice připojila menší eskadra z Janova složená ze tří lehkých křižníků, „Garibaldi“, „Duca d‘ Aosta“ a „Duca degli Abruzzi“ a dvou torpédoborců. Takto vzniklý nový celek válečných lodí pak pod velením admirála Bergaminiho zamířil podél západního pobřeží Korsiky na jih.
Když se konvoj dostal na úroveň úžiny Bonifacio mezi Korsikou a Sardinií a odbočily, aby dorazily do Maddaleny, dostal velící admirál Bergamini zprávu, že je již Maddalena obsazena Němci. Admirál Bergamini pak vydal rozkaz, aby konvoj provedl obrat o 180 stupňů. Bylo 15 hodin 52 minut dne 9. září 1943 a tento válečný konvoj plující západním kurzem míjel ostrůvek Asinara, když náhle zaútočilo celkem 11 německých bombardérů Do 217K-2

Obrázek


, které byly vyzbrojeny tehdy novými dálkově řízenými pumami Fritz X - SD1400X .

Obrázek

Puma Fritz X (SD1400X), tato nová tajná zbraň zkonstruovaná dr. M. Kramerem (Ruhrstahl AG) byla použita vůbec poprvé. Jednalo se o normální bombu padající volným pádem (1 400 kg) s velkou průraznou silou, bez vlastního pohonu. Dráhu pádu pumy bylo možno korigovat pomocí krátkovlnného vysílače (VKV), který ovládal na dálku její směrová křidélka.
Italové, útok nečekali. Nejprve se i hlídky domnívaly že jde o spojenecká letadla. Pak však začaly padat bomby. Jedna z těchto nových dálkově řízených pum vážně poškodila bitevní loď „Italia“ (bývalá „Littorio“), ale loď pokračovala dál. Vlajková loď admirála Bergaminiho, bitevní loď „Roma“ byla řízenými pumami SD1400X zasažena 2x. Italští námořníci bojovali se stále se rozšiřujícími požáry. Bohužel oheň dosáhl muničního skladiště, následovala silná exploze

Obrázek

, po níž se bitevní loď „Roma“ okamžitě potopila. Původně měla loď 1 850 členů posádky. Celkově zahynulo 86 důstojníků, včetně admirála Bergaminiho a šéfa jeho štábu kontraadmirála Caraciottiho a více než 1 300 námořníků.
Skoro ve stejném čase se k úžině Bonifacio přiblížily italské torpédoborce „Ugolino Vivaldi“ a „Antonio da Noli“, které předtím čekaly v Civitavecchi na krále a maršála Badoglia s jeho ministry, aby je dopravily na ostrov La Maddalena. Když torpédoborce obdržely zprávu, že se král a vláda odeberou jinam, vypluly na setkání s eskadrou admirála Bergaminiho, ale v Bonifácově úžině se dostaly do palby pobřežních baterií, které již obsadily Němci. Jeden z torpédoborců při úhybných manévrech najel na minu, druhý torpédoborec byl nejprve poškozen německou dělostřeleckou palbou a později leteckou bombou. Potopily se oba torpédoborce.
Naposledy upravil(a) michan dne 14/7/2011, 18:27, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6842
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

XII.díl. Itálie 1943 až 1945. Č 5.

Po smrti admirála Bergaminiho a po potopení jeho vlajkové lodi, bitevní lodi „ Roma“, převzal velení celého italského konvoje mířícího ke kapitulaci, admirál Oliva, který byl na vlajkové lodi, lehkém křižníku „Eugenio di Savoia“. Zbytek trosečníků z potopené bitevní lodi „Roma“ zachraňoval a odvážel lehký křižník „Attilio Regolo“, 3 torpédoborce a eskontní loď. Když byly ukončeny záchranné akce, odpluly všechny vyjmenované zachraňující lodě k Baleárským ostrovům, kde jim však Španělé odmítli doplnit palivo. Lehký křižník „Attilio Regolo“ pak odplul do Gibraltaru a 3 torpédoborce byly internovány Španěly.
Bylo 6,00 hodin ráno dne 10. září 1943, když se konvoj, nyní pod velením admirála Olivy na úrovni Bone setkal s britskými bitevními loděmi „HMS Warspite“ a „HMS Valiant“ a několika torpédoborci, mezi nimiž byl i řecký torpédoborec „Queen Olga“ a francouzský torpédoborec „La Terrible“, což byly lodě z těch států, které Mussolini napadl v roce 1940 a které nyní tak symbolicky přijímaly kapitulaci italského loďstva. Italské lodě pak na úrovni Bone dostaly rozkaz nasadit východní kurs a pod eskortou britských lodí zamířily směrem na Maltu. V čele tohoto (určitě divného) konvoje pluly britské bitevní lodě „HMS Warspite“ a „HMS Valiant“, za nimi pak italský vlajkový lehký křižník s admirálem Olivou „Eugenio di Savoia“, po něm 4 další lehké křižníky, následovány bitevními loděmi „Vittorio Veneto“ a „Italia“.
Vlevo britská bitevní loď „HMS Valiant“ eskortuje italské bitevní lodě „Vittorio Veneto“ a „Italia.

Obrázek


Po stranách, jako eskorta, pluly britské torpédoborce následovány italskými torpédoborci. Když tato „podivná“ eskorta míjela Bizertu, přihlíželi onomu zvláštnímu defilé z paluby čekajícího britského torpédoborce „HMS Hambledon“, vrchní velitel spojeneckých sil generál Eisenhower, spolu s vrchním velitelem námořních sil ve Středomoří velkoadmirálem Cunninghamem. Co si asi myslel velkoadmirál Cunningham, který celé 2 roky velel britskému Středomořskému loďstvu a měl lví podíl na porážce italského válečného loďstva. Určitě musel mít z této kapitulace radost, neboť kapitulace italského loďstva byla i jeho osobním úspěchem.
Ještě dříve, ještě před tímto konvojem největších a nejnovějších italských lodí z La Spezie a Janova, které na Maltu připluly 11. září, tam připlula jiná flotila. Byla to eskadra z Tarenta, ve složení 2 starých bitevních lodí „Andrea Doria“ a „Caio Duilio“, lehkých křižníků „Luigi Cadorna“ a „Pompeo Magno“ a jednoho torpédoborce, kterým velel admirál Da Zara.
Tuhle italskou eskadru z Tarenta potkaly britské bitevní lodě „HMS Howe“ a „HMS King George V.“ s šesti křižníky a flotilami torpédoborců a minolovek, které vezly spojenecké vojáky, aby se mohli vylodit v Tarentu, v rámci „Operace SLAPSTICK“, neboť Britové nutně potřebovali tuto důležitou a významnou námořní základnu Itálie obsadit. Bude ještě o tom zmínka, že se oba konvoje po ránu znenadání míjely a předtím nepřátelé měly i po podepsané kapitulaci nepříjemný pocit, jestli někdo vystřelí nebo nevystřelí. Vše tehdy proběhlo bez incidentu. Nevystřelil nikdo.
Dne 11. září přiletěl na Maltu velkoadmirál Cunningham, aby italskému admirálovi Da Zarovi, který byl po smrti admirála Bergaminiho jmenován novým velitelem italského loďstva, předal instrukce o tom kde a jakým způsobem budou odzbrojeny jednotlivé italské válečné lodě. A právě v přítomnosti admirála Cunninghama proběhl i formální akt kapitulace italského válečného loďstva.
Na nábřeží přístavu La Valletta byl italský admirál Da Zara přijat s vojenskými poctami šéfem (čti náčelníkem) Cunninghamova štábu námořním kapitánem Dickem, který ho na příkaz svého velitele provedl městem. Spojenci chtěli italskému admirálovi ukázat jaké škody ve městě La Valletta způsobilo italské a německé letectvo za 3 roky „Bitvy o Maltu“.
Když skončily rozhovory s italským admirálem Da Zarou, poslal velkoadmirál Cunningham Britské Admiralitě historické hlášení, ve kterém jejich lordským Výsostem s potěšením sděloval, že italské loďstvo kotví pod hlavněmi děl Maltské pevnosti.
Popisované lodě, které se dostavily na Maltu nebyly však jedinými loděmi, které odevzdaly Italové do rukou Spojenců.
Na Spojenci obsazenou Sicílii, do přístavu Palermo, připlula dne 11. září 1943 pod velením italského kontraadmirála Palloneho skupina 12 torpédovek, 4 korvet, četné stíhače ponorek a mnoho dalších jiných lodí, které v noci z 8. na 9. září pod silnou palbou německých pobřežních baterií utekly z korsického přístavu Bastia. Na palubě vlajkové lodi „Aliseo“ se nacházel i jeden z členů královské rodiny vévoda z Aosty. Lodě v Palermu jenom doplnily palivo a odpluly také na Maltu.
Další den, tedy 13. září 1943, dorazily na Maltu další dvě skupiny lodí ze vzdálenějších přístavů Adriatiku. Ta první skupina lodí připlula z Terstu a Puly a ta druhá skupina lodí z Brindisi.
V první skupině lodí z Terstu a Puly byla bitevní loď „Giulio Cesare“, transportní loď hydroplánů „Giuseppe Miraglia“, 4 torpédoborce a 4 ponorky, které byly během plavby neúspěšně bombardovány německými letadly.
V druhé skupině lodí, z Brindisi, dorazilo 6 transportních lodí a 2 ponorky, z Benátek pak byli na palubě velké transportní lodě „Saturnia“ evakuováni žáci Accademie Navale – italské námořní školy.
Když Spojenci na závěr propočetli všechny válečné lodě, zjistili, že na jejich stranu přešla většina italského válečného loďstva – 5 bitevních lodí, 8 lehkých křižníků, 11 velkých torpédoborců (z nichž 2 torpédoborce byly bývalé francouzské lodě, které Němci předali Italům ze zbytků Toulonské eskadry), 22 eskortních torpédoborců a torpédovek, 20 korvet, 12 torpédových stíhačů, 34 ponorek, 1 transportní loď hydroplánů a 20 pomocných plavidel různého určení. Ke Spojencům také připlulo i 101 obchodních lodí o celkové tonáži 183 591 BRT. Většina lodí byla v La Vallettě nežádoucích a proto se 14. září bitevní loď „Italia“ a „Vittorio Veneto“, 4 lehké křižníky se 4 torpédoborci přemístily pod britskou eskortou do Alexandrie.
Ale také Němcům se dostala pěkná řádka lodí do rukou. Tak například v Terstu to byla nejmodernější, ještě však nedokončená bitevní loď „Impero“ ( http://www.warshipsww2.eu/shipsplus.php ... &id=134704 )
a po škodách po britském útoku na Tarent v listopadu 1940 ( „Operace Judgement“
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1065
) stále ne zcela opravená bitevní loď „Conte di Cavour“.
Němci se dále zmocnili opravených italských těžkých křižníků „Bolzano“, poškozených ve válečných střetech a tří neschopných plavby lehkých křižníků – nových „Giulio Germanico“ a „Ottaviano Augusto“ spolu se starým, z německého císařského námořnictva pocházejícího „Taranto“.
Jenomže.
Ani jednu z těchto lodí Němci prakticky nevyužili, nejen proto, že neměli čas, ale ve Středomoří neměli ani šanci pro naprostou spojeneckou převahu na moři i ve vzduchu lodě použít, neměli pro ně posádky a neměli ani prostředky jak by lodě uvedli do provozu. Do rukou německých komand v „Operaci Achse“ se dostaly také nepoškozené torpédoborce a korvety na italských základnách více vzdálených od mateřské země, v Řecku a na Dodekanéském souostroví. Němci také s výjimkou Tarenta a Brindisi ovládli všechny důležitější námořní základny, i když ne vždy bez bojů. V některých těchto menších přístavech a základnách získali celkem 22 eskortních torpédoborců a torpédovek, 9 korvet, 10 ponorek a více než 200 malých bojových a pomocných plavidel, ve značné míře vraků, z nichž některé vyzvedli. Němci však málo co použili, neboť měli velký nedostatek posádek pro lodě, které mohly být uvedeny do služby.
Sami Italové pak potopili celkem 168 obchodních lodí (76 298 BRT), aby tyto lodě nepadly do rukou Němců.

A abychom měli vůbec představu, jak velké, ve válečné době italské námořnictvo bylo, musíme si uvést i ztráty, které tzv. Regia Marina Italiana utrpěla za 39 měsíců války, tedy za dobu co Itálie bojovala na straně Německa.
Italům byly potopeny, za válečnou dobu po boku Německa, tyto lodě: 1 bitevní loď, 13 křižníků, 45 torpédoborců, 41 torpédovek, 91 ponorek, 4 korvety, 42 stíhačů a torpédových člunů, 17 dělových člunů, 3 minonosky, 22 minolovek, 58 výsadkových plavidel, 64 pomocných lodí (transportních lodí, tankerů apod.) a 17 malých hlídkových člunů.
Italské obchodní loďstvo za tu dobu ztratilo celkem 565 větších lodí, lodí nad 500 BRT.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6842
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

XII.díl. Itálie 1943 až 1945. Č 6.

Německá 2. parašutistická divize v „Operaci Achse“ (OSA).

Německá parašutistická vojska sehrála v „Operaci Achse“ (OSA) odzbrojení italských vojsk zásadní roli.
Ano, německým parašutistům připadla velmi důležitá role, neboť to byla právě německá parašutistická vojska, která se dosti zásadně přičinila o to, že italská vojska byla tak rychle odzbrojena. Byli to právě parašutisté, kteří, jak za chvíli uvidíme, dostali opět ty nejtěžší úkoly, aby rychlým zásahem vyřadili z činnosti italský generální štáb, a kteří zásadním způsobem přispěli k tomu, že Němci tak rychle ovládli hlavní město Itálie Řím.

Nejprve začněme tím, že zásadní pohyb německého parašutistického vojska začal v době, kdy 25. července 1943 sesadil italský král Mussoliniho a byla instalována nová Badogliova vláda.
Již 26. července 1943 se německá 2. parašutistická divize generála Ramckeho přepravila letecky do oblasti Říma. Během dvou dnů tak přistálo na italském letišti Pratica di Mare jihozápadně od Říma celkem 20 000 parašutistů. Parašutisté se utábořili pod stany v Pontinských bažinách.
Tady si řekněme, že mimo 2. parašutistické divize byl do Itálie převelen také III. prapor z 1. parašutistického pluku, který dostal samostatný úkol, aby pod velením Otto Skorzenyho připravoval osvobození Benita Mussoliniho, o které jsme si samostatně řekli zde, viz Č 28, 29 a 30:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4579
, aby pak samotné osvobození bylo, zde: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=217
V době kdy „Operace Eiche“, osvobození Mussoliniho, vrcholila (k osvobození Mussoliniho došlo 12. září 1943) byly v popředí zájmu jiné události. To totiž nejprve 8. září 1943 v 18 hodin 30 minut oznámil generál Eisenhower kapitulaci Itálie z 3. září 1943 a ve stejnou dobu podnikly velké spojenecké bombardovací svazy nálet na stanoviště německého velení Skupiny Jih ve Frascati a Grottaferatě. Velitelská stanoviště polních maršálů Kesselringa a von Richthofena byla zničena, velitelské stanoviště generála Studenta a jeho 11. parašutistického sboru však zůstalo uchráněno. V tuto dobu Bude začínat i náš popis, tedy v době, kdy začal tzv. „Boj o Řím“ mezi italskými a německými vojsky.

Nejprve si řekněme něco o tom, jak Němci připravovali obsazení italského generálního štábu, který v té době sídlil v Monterotondo.
Z těch 20 000 německých parašutistů 2. parašutistické divize byl vyčleněn II. prapor 6. parašutistického pluku majora Waltera Gerickeho, který byl nasazen jako ochrana jednoho z nejdůležitějších a největších italských vojenských letišť – letecké základny u Foggie.
Bylo odpoledne 5. září 1943, tedy ještě celé 3 dny od oznámení generála Eisenhowera, že Italové přešli ke Spojencům, když si generál Student, velitel 11. parašutistického sboru povolal majora Gerickeho a oznámil mu, že má pro něj zvláštní úkol, a že je to tajná záležitost. Německá rozvědka samozřejmě měla prvé zprávy o tom, že se v italském táboře, u německých „spolubojovníků“ něco chystá a tak generál Student majoru Gerickemu řekl, že zřejmě přejdou Italové na stranu Spojenců. Aby Němci mohli eliminovat vojenské možnosti Italů, bylo třeba odvážné a riskantní akce. Tu riskantní akci přenesl rozkazem generál Student na II. prapor 6. parašutistického pluku, když majoru Gerickemu zadal následující úkol, cituji dle německých hlášení:

„V případě kapitulace Itálie seskočíte se svým praporem v italském hlavním stanu v Monterotondo, zneškodníte ho a ochromíte tak celý velitelský aparát italské armády. Při tomto úkolu budete odkázáni jen na sebe. Podporu před seskokem nebo během boje nemůžete dostat kvůli utajení.“

Velitel II. parašutistického praporu major Gericke moc nadšený nebyl, ale nová zbraň, parašutistické jednotky byly již od roku 1940 na podobná jednání a podobné akce mnohokrát cvičeni a mnohé takové akce již měly za sebou.
Také major Gericke se vrátil zpět ke svému II. praporu do Foggie a okamžitě vyhlásil bojovou pohotovost. V době přípravy svého praporu studoval mapu, která mu říkala, že severovýchodně od Říma je Monterotondo, kde sídlí generální štáb italské armády. mapa a snímky říkaly, že se jedná o 160 metrů vysoký rozsáhlý pahorek, který byl celý „prošpikovaný“ betonovými bunkry, různými barikádami, zákopy a protitankovými zátarasy. Po celém obvodě, v kruhové obraně, byla rozmístěna polní děla a baterie protiletadlového dělostřelectva jako PVO. Pro majora to byla jen taková obecná orientace, která mu k akci nestačila. Musel vědět přesněji rozmístění jednotlivých zbraní, musel vědět přesnější momentální rozmístění bunkrů, musel vědět mnoho dalších informací, aby mohl posoudit jaké možnosti jeho parašutisté v Monterotondo budou mít. Sám od sebe ihned odletěl do Frascati a odtud letounem Storch do italského uzavřeného pásma u Monterotondo. Storch ještě ani nebyl nad cílem a už okolo letadla, jako varování, vybuchly 2 protiletadlové granáty. Major Gericke přikázal pilotovi, aby zamával křídly na znamení, že jako rozumí a pak ještě širokým obloukem oblétl letoun Monterotondo, to aby si mohli prohlédnout některé detaily a vrátili se zpět. Majoru Gerickovi však ještě získané informace nestačily. Musel vše prostudovat zblízka a proto si vymyslel „válečnou lest“. Vypsal sám sobě falešný rozkaz, že je velitelem německého pluku (který samozřejmě existoval jen v jeho hlavě), který dostal rozkaz pochodovat směrem na Řím, a kterému z důvodů zakázaného pásma v Monterotondo přikázal jet jinou trasou, aby se tak předešlo problémům s italskými „druhy ve zbrani“. Zakreslil onu údajnou trasu „pluku“ do mapy a jakoby nic se s mapou a rozkazem rozjel na Monterotondo.
Když pak přijížděl k Monterotondu, začal si velice pečlivě prohlížet jednotlivé obranné objekty Italů, stejně jako palebná postavení a protitankové zátarasy. Italské strážní jednotky dovolily majoru Gerickovi projet v doprovodu italského důstojníka a čtyřčlenné eskorty celým areálem Monterotondo a to až na druhou stranu. Zpět se samozřejmě vracel oklikou. Po takové prohlídce samozřejmě jeho zkušené oči profesionála viděly co potřebovaly.
Samotný rozkaz k akci pro II. parašutistický prapor ze 6. parašutistického pluku došel 8. září 1943 večer.
Ráno 9. září 1943 v 6 hodin 30 minut odstartoval prapor v 52 letadlech Ju 52/3 http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1172
k letu na Monterotondo. Už když se letadla přiblížila k uzavřenému území došlo k prvním ztrátám letadel, která způsobila palba italského protiletadlového dělostřelectva – PVO italského generálního štábu. Prapor postihla také ta smůla, že část letadel vysadila parašutisty na špatném místě a některé skupiny přistály až 4 km od cíle.
Ale přesto bylo parašutistů dost na to, aby se vrhli do útoku po úderných skupinách, dle plánu majora Gericka. Začal urputný boj parašutistů, kteří museli dobývat jeden bunkr za druhým a úderným skupinám se dařilo pronikat hluboko do obranného systému v Monterotondo.
Major Gericke se svým bojovým oddílem zaútočil přímo na pevnost, kam vedlo nejvíce pojítek, tedy na italské velitelské stanoviště. Vedle nich útočící oddíl pak zaútočil na hlavní vysílací stanici.
Na oba oddíly se z pevností, proti parašutistům, „snesla“ divoká italská obranná palba (dle zápisu v mnoha případech velmi nepřesná). V celku se však jednotlivé úderné skupiny německých parašutistů musely probojovávat vpřed v přískocích. Útok byl úspěšný a němečtí parašutisté z II. praporu pevnost Monterotondo na Italech dobyli. Celkem zajali 15 vysokých důstojníků a 200 vojáků. Mezi zajatými však nebyl generál Roatta, náčelník generálního štábu italského pozemního vojska. Tomu se podařilo odjet do Pescari, odkud se pak letadlem dostal ke Spojencům. Během celého dne 9. září 1943 se skupině majora Gericka vzdalo v Monterotondu a okolí 2 500 Italů, z toho 100 důstojníků.
Německý II. parašutistický prapor z 6. parašutistického pluku svůj úkol splnil. Italský generální štáb byl ochromen.
Když později dorazila na Monterotondo, odpoledne, ještě 9. září 1943, italská tanková divize z Říma, začala být situace pro skupinu Gericke skutečně nebezpečná. Zároveň to znamenalo, že v Římě se parašutistům (celkem 6 praporům z 2. parašutistické divize, bude popsáno v Č 7) ulevilo a měli snadnější práci v obsazování hlavního města Itálie Říma.
Příjezdem italských tanků musel major Gericke vyjednávat. Od Italů a ze svých radiových pojítek se dozvěděl, že generál Student, velitel 11. vzdušně-výsadkového sboru, již vede s Italy jednání a že se mu podařilo pro prapor Gericke dojednat na 10. září 1943 volný odchod z Monterotondo. Dokonce pobočník přinesl později majoru Gerickemu ujednání mezi Němci a Italy, která zněla, cituji:

„Na závěr bojů na Monterotondo a v okolí bylo po dohodě s italským velením pozemních vojsk a německým vrchním velením „Jih“ polního maršála Kesselringa ujednáno:
Po vzájemném vydání zajatců, raněných, veškerých zbraní a zařízení, zajištění padáků a převozu padlých bude bojové skupině Gericke zabezpečen volný odchod na sever. Všechny italské orgány a spojenecké vojenské služebny nechají bojovou skupinu Gericke volně projít a zaručí jí ochranu a bezpečnost.“

Pak však nastala kritická situace, neboť se část Italů vzbouřila. Několik se jich totiž dostalo z nedostatečně střežené místnosti a velká část ostatních je následovala. Major Gericke musel nechat zahájit kulometnou palbu, kterou odrazil italský útok…. Teprve když jeden italský kapitán přiběhl ke svým vojákům – mával přitom bílým prostěradlem – a informoval je o uzavřeném příměří, nastal definitivní klid.
Bylo pozdní odpoledne, když prapor Gericke Monterotondo opustil a dostal se k německým jednotkám u Říma. Ještě téhož dne, tedy 10. září 1943, se italská vojska v Římě vzdala. Také tato akce v Monterotondu pomohla podkopat bojovou morálku Italů a přinutila je k rychlejší kapitulaci.

Příště budeme s německými parašutisty pokračovat. Bude to jejich útok na Řím. Útok celkem 6 praporů z 2. parašutistické divize, který spolu s útokem 3. divizí pancéřových granátníků, pod velením generála Gräsera, která přicházela ze severu (a dalších narychlo utvořených bojových skupin Wehrmachtu, které útočily na Řím ze všech stran) a znamenal obsazení hlavního města Itálie německými vojsky.
My si příště v prvním článku popíšeme útok 2. parašutistické divize a pak ještě další útoky parašutistů v „Operaci Achse“ – „Operaci OSA“.


Použité podklady:

Duce – Anatomie jedné kariéry – Luboš Taraba.
Adolf Hitler a jeho cesta k moci – Rainer Zitelmann.
Nacismus – Alessandra Minerbiová – editor: Flavio Florani.
Pakty Stalina s Hitlerem – výběr z dokumentů 1939 a 40 – Naše vojsko.
Přísně tajné 3/99, 4/99, 3/05 a 3/08.
HPM ročník XIV. – Ivo Pejčoch – Těžký křižník Canarias.
Září 1938 – Role a postoje spojenců ČSR – Miloslav John.
Dějiny světa, svazek IX – L. I. Zubka, A. M. Zubinský a G. N. Sevosťjanov.
Dějiny světa, svazek X. – V. V. Kurasov, A. M. Někrič.
Krev, slzy a pošetilost v nejtemnější hodině 2. světové války – Len Deighton.
Druhá světová válka – Úplná historie – Martin Gilbert.
Blitzkrieg od Hitlerova nástupu po pád Dunkergue - Len Deighton.
Druhá světová válka – John Keegan.
Polské tažení Hitler a Stalin rozbíjejí Polskou republiku – Janusz Piekalkiewicz.
Tanková válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Letecká válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Námořní válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Historie německé armády 1939 – 1945 – Philippe Masson.
Slovenská armáda 1939 – 1945 – Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal.
Hitlerovi válečníci – Guido Knopp.
Německé obrněné jednotky – Horst Scheibert.
Hitlerovy elitní jednotky – Lucas Cooper.
Němečtí parašutisté ve II. světové válce – Volkmar Kühn.
Operace Jubilee, Dieppe 1942 – Norman Franks.
Narvik – Donald Macintyre.
Ocelová lavina – Darius Jedrzejewski, Zbigniew Lalak.
Bitva o Británii – Leonard Mosley a redakční kolektiv Time-Life Books.
Černí andělé, Historie zbraní SS – Rupert Butler.
Historie válek – David Brownstone a Irene Franck.
Neznámé špionážní operace KGB – Mitrochinův archiv – Christopher Andrew, Vasilij Mitrochin.
Den D, 1944, Hlasy z Normandie – Robin Neillands, Roderick de Normann.
Druhá světová válka den za dnem – Donald Sommerville.
Svět ve válce 1939 – 1945 – Dr. Duncan Anderson, Dr. Stephen Badsey, David Chandler, Dr. Paddy Griffith, Sean McKnight, Gary Sheffield.
Marcel Jullian – Bitva o Británii – červenec-září 1940
Alan Cooper – Cíl Drážďany.
Boje o Itálii 1943 až 1945 – Dominick Graham a Shelford Bidwell.
Hitlerovy horské jednotky – James Lucas.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1176,
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1179
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1193
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1209
a v nich následné diskuze.
Miloš Hubáček – Bitva u Matapanu.
Jaroslav Hrbek – Tobruk 1941.
Janusz Ledwoch – Afrikakorps.
Paul Carell – Lišky Pouště.
Janusz Piekalkiewicz – Rommel – Tajná válka v Africe.
Dwight David Eisenhower – INVAZE DO EVROPY.
Harry C. Butcher – TŘI ROKY s EISENHOWEREM.
Jiří Brož – STŘEDOMOŘÍ V OHNI DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLKY.
Další související historická literatura.
Mé dlouholeté poznámky a mapy.
Z webu www.Palba.cz je použito jako podklad a upoutávka:
V subkapitole – Armády 1918 – 1945 u Francie zde:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=143
a zde jednotlivé sekce:
a) Pozemní a cizinecká legie – (články od Kačermiroslav, Sa 58 a Bruno):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=160
b) Letectvo – ( články YAMATO, Kačermiroslav a Fatale):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=161
c) Námořnictvo – (ovládal Norad – Nelson):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=162
d) Opevnění a bunkry – (od Bruna a Lorda):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=48
Aby pak důležitou smlouvu o porážce Francie z 22. června 1940 dodal Kačermiroslav v sekci
e) Ostatní:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3463

V subkapitole – Armády 1918 – 1945 pak nalezneme - Británie viz zde:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=139
kde jsou pak jednotlivé sekce, a v nich potom musíš otevřít - Pozemní vojsko:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=154
tam teprve otevřeš Obrněná technika – (především YAMATO, TonyHazard a Easy_Company) zde:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=241
aby pak ještě následovaly odkazy od Sa 58:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3351
a Thór:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2936
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2892
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2821

Royal Navy (především Norad – Nelson a také trochu Mikhassel. Dralno):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=153
Letectvo:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=99
pak má své podsekce:
Stíhací letouny – (xradar, YAMATO, Tempík, Reisen):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=216
Bombardovací a bitevní letouny – (Haness, YAMATO):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=217
Ostatní letouny – (Kačermiroslav):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=218
Různé – (od Haness, Ikala, Lord a YAMATO):
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=220
A starší neaktualizovaný článek od Fatale:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1180

O Německé obrněné technice je možné se na Palbě dozvědět na tomto odkaze v subkapitolách zde http://www.palba.cz/viewforum.php?f=138
Tanky a stíhače tanků:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=116
od Sa 58, YAMATO, TonyHazard.
Samohybná děla http://www.palba.cz/viewforum.php?f=117 také od Sa 58 a YAMATO.
Mnoho dalších věcí, jako jsou OA – Obrněné Automobily - na tomto odkaze http://www.palba.cz/viewforum.php?f=17 také od Sa 58.
Z letecké techniky jsou to především v subkapitole Luftwaffe
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=20
u Stíhacích letadel http://www.palba.cz/viewforum.php?f=112
monografie Hans S a YAMATO, stejně jako u Bombardovacích a bitevních http://www.palba.cz/viewforum.php?f=113
a u Ostatních http://www.palba.cz/viewforum.php?f=192
je to pak Tunac, Haness, Hans S a YAMATO.
Vybavení letounů http://www.palba.cz/viewforum.php?f=193je od Ikala, Eda a Sa 58.

O Itálii jsou pak jednotlivé subkapitoly zde:
http://www.palba.cz/viewforum.php?f=142


Případné doplnění a debatu prosím směřujte na tento odkaz:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=4743
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Západní fronta 1939-1945“